kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰

ترکیه و رژیم صهیونیستی پس از 6 سال تنش سفرای خود را معرفی کردند

ترکیه در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، سفیر جدید خود در سرزمین‌های اشغالی را تعیین کرد. رژیم صهیونیستی نیز سفیر خود در ترکیه را معرفی کرد.


پس از 6 سال تنش در روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه، سفرای این دو در پایتخت‌های یکدیگر تعیین شدند تا پایانی رسمی بر قطع روابط دو طرف باشد. به گزارش العالم، «ایمانوئل نخشون» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دیروز در کنفرانس مطبوعاتی کوتاهی اعلام کرد که «ایتان نائیه» به عنوان سفیر تل آویو در آنکارا تعیین شده است. وی در عین حال زمان تقدیم استوار نامه سفیر رژیم صهیونیستی به دولت ترکیه را مشخص نکرد. از سوی دیگر، دولت ترکیه نیز همزمان از تعیین «کمال اوکام» به عنوان سفیر جدید آنکارا نزد رژیم صهیونیستی خبر داد. «اوکام» مشاور «بن علی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه بوده، و قرار است در چند هفته آینده عازم فلسطین اشغالی شود.
ترکیه در ماجرای کشتی مرمره (سال 2010) توانست با اتخاذ مواضع ضدصهیونیستی توجه جهان اسلام را به خود جلب کند اما با تحولات جدید منطقه مجددا به سمت این رژیم کودک‌کش گرایش یافت.
در سال 2010 نیروهای صهیونیستی به کشتی «مرمره آبی» ترکیه که به سمت باریکه غزه می‌رفت تا به امدادرسانی بپردازد، حمله کرده و باعث شهادت 10 تن از شهروندان ترکیه‌ای روی عرشه این کشتی شدند؛ امری که باعث شد تا سفیر رژیم صهیونیستی از ترکیه اخراج شود. این اقدام تل آویو، باعث تنش و قطع روابط دیپلماتیک دو طرف شد. توافق عادی شدن روابط میان دو طرف به اصرار و تاکید دولت آمریکا صورت گرفته و تل آویو و آنکارا در نهایت در خرداد گذشته به 6 سال تنش پایان دادند. برخی کارشناسان در همان ایام اقدامات ضد صهیونیستی اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه را تنها نمایشی برای کسب محبوبیت در جهان اسلام دانسته و اعلام کردند اردوغان در باطن از دوستان اسرائیل است.