kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰

شورش یکپارچه آتن علیه اوباما

تظاهرات ضدآمریکایی مردم یونان همزمان با سفر اوباما به این کشور خیابان‌های آتن را به صحنه خشونت و درگیری گسترده بین مردم و پلیس تبدیل کرده است.



گرایشات ضدآمریکایی میان مردم یونان نیز به شدت بالاست،  دلیل آن نیز حمایت‌های واشنگتن از نظام دیکتاتوری یونان در فاصله سال‌های 1967 تا 1974 است. شاهد این گرایش شدید ضدآمریکایی نیز شورشی است که روز سه‌شنبه به دنبال سفر اوباما به آتن رخ داد. به گزارش تسنیم به نقل از ‌ای‌بی‌سی نیوز، درگیری‌ها زمانی رخ داد که پلیس یونان تلاش کرد از حرکت تظاهرکنندگان به سمت ناحیه‌ای از شهر آتن که اوباما در جریان دیدار خود از این کشور در آن اقامت دارد، جلوگیری کند. معترضان فریاد می زدند یانکی به خانه ات برگرد.
 تصاویر منتشر شده از گستردگی درگیری‌ها حکایت دارد. هنوز از تعداد زخمی‌ها و بازداشتی‌های این اعتراضات گزارش دقیقی منتشر نشده است
این درگیری‌ها در حالی صورت گرفت که مقامات یونان برگزاری هر گونه تظاهرات را در آتن ممنوع اعلام کرده بودند. دولت یونان همچنین بیش از 5 هزار نیروی پلیس را برای تامین امنیت سفر دو روزه اوباما به این کشور به کار گرفته بود.
بنابر اعلام سی‌ان‌ان اوباما در یونان نسبت به رشد «ملی‌گرایی» ناآگاهانه و خام در فضای پس از رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داده است. اگر چه شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی اعلام کرده دولت انگلیس برنامه‌ای برای خروج از اتحادیه ندارد!
اوباما، مجددا تاکید کرد که از پیروزی ترامپ در انتخابات متعجب شده است وی گفته: «زمانی که فشار زیادی وجود داشته باشد، مردم به دنبال چیزی می‌گردند و آنها ممکن است تغییر را انتخاب کنند حتی اگر کاملا اطمینان نداشته باشند که این تغییرات چه حاصلی به بار خواهد آورد. درسی که گرفتم این بود که باید با مسائلی نظیر نابرابری، نابسامانی اقتصادی و ترس مردم از اینکه بچه‌هایشان شرایطی به خوبی آنها نداشته باشند، روبه‌رو شد.»