kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

ادعا‌های تازه ‌در باره‌ قاتل اصلی جان اف کندی(پرونده)

اطلاعات درز کرده از دفتر خاطرات یک جاسوس دوران جنگ سرد، حاکی از آن است که یک مامور کوبایی در ترور جان اف کندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا نقش اصلی را ایفا کرده و حتی ممکن است خود، عامل مستقیم این ترور باشد.


دفتر خاطرات یک جاسوس دوران جنگ سرد به تازگی منتشر شده و حاوی مطالبی است که ادعا می‌کند یک مامور مخفی کوبایی عامل حمله سال 1963 به جان اف‌کندی بوده است.
به گزارش ایسنا، به نوشته «روزنامه دیلی میل»، این دفتر خاطرات به «دوگلاس بازتا»، مامور سرویس‌های استراتژیک آمریکا پیشکسوت آژانس اطلاعات مرکزی این کشور تعلق دارد که در آن نوشته شده، «رند الکساندر دوساق»، «طراح و عامل اصلی» ترور کندی بوده است. در همین حال کتاب جدیدی نوشته «رابرت کی ویلکاکس» در آمریکا به چاپ رسیده که  در متن این کتاب آمده است: «دوگلاس بازاتا کاملا در دنیایی از سِرّ و راز غرق شده بود به ویژه رازهایی که مربوط به مرگ جان اف کندی بود. او شاهد شکل‌گیری سازمان سیا به عنوان عنصری مهم و کلیدی در جهان مبهم آن زمان بود و یک خودی محسوب می‌شده است.»
براساس این خاطرات، «لی هاروی اوسوالد»، که به عنوان عامل ترور کندی شناخته می‌شود، تیری را شلیک کرده تا توجه حاضران «دیلی پلازا» در تگزاس را پراکنده کند.این اقدام به «دوساق» کوبایی این فرصت را داد تا اولین شلیک مرگبار را از جایی نامشخص به کندی روانه کند.
براساس خاطرات «بازاتا» مأمور سرویس‌های استراتژیک آمریکا که خود پس از جنگ جهانی دوم جاسوس سیا بوده است، «دوساق» با این هدف اقدام به طراحی ترور کندی کرده است که بتواند درباره سلطه آمریکا و فریب کشورهای کوچک دست به یک اقدام تاثیرگذار سیاسی بزند. «بازاتا» در خاطرات خود همچنین آورده است که «علت شکست آمریکا در خلیج خوک‌ها جاسوسی دوساق برای طرف کوبایی بوده است». براساس این دفترچه خاطرات «دوساق» برای ترور کندی دستور شلیک پنج تیر را داده بود.
 عوامل ترور هم شامل «دوساق»، «اوسوالد» و یک نام رمزی تحت عنوان «پیاتو گورسکی» و دو خودرو دیگر سیا می‌شده است.
جان «فیتزجرالد کندی»، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در ساعت 12:30 ظهر روز جمعه، 22 نوامبر 1963 در میدان «دیلی پلازا» هنگامی که به همراه همسرش ژاکلین، سوار بر خودرویی روباز بود به ضرب گلوله به قتل رسید. کمیته تحقیق وارن، پس از ده ماه تحقیقات اعلام کرد که قاتل کندی فردی به نام «لی هاروی اوسوالد» بوده و وی از کسی دستور نمی‌گرفته است. اما بنا بر نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از سال 1966 تا 2004، حدود 80 درصد از مردم آمریکا بر این باورند که این قتل بخشی از یک توطئه بوده است.اوسوالد نیز دو روز پس از بازداشتش و در برابر دیدگان حاضرین و میلیون‌ها بیننده تلویزیون به دست یک یهودی به نام «جک روبی» کشته شد.