kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

آغاز مرحله سوم عملیات بزرگ موصل / محاصره شهر کامل شد

مرحله سوم عملیات آزادسازی موصل، با پیشروی بسیج مردمی به سمت غرب این شهر رسماً آغاز شد.
   
    
سرویس خارجی-

مرحله سوم عملیات موصل، روز گذشته با ورود مستقیم بسیج مردمی به جمع نیروهای عامل آغاز شد. تاکنون بسیج در بیابان‌های غرب استان نینوا دست به پیشروی می‌زد که طی آن، پیروزی‌های بزرگی را نیز کسب نموده است. به عنوان مثال، طی این مدت، محورهای مواصلاتی موصل به سوریه تحت کنترل نیروهای دولتی و بسیج درآمد. اما دیروز حمله نیروهای بسیج درست متوجه محور غربی شهر موصل بود و در صورتی که بسیج بتواند بر تپه‌های موسوم به «سروال» در غرب موصل، مسلط شوند، حلقه محاصره داعش در این شهر کامل می‌شود.
در ارتباط با اینکه چرا بسیج تاکنون در حاشیه عملیات موصل قرار داشت، هیچ توضیح رسمی‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است! اما گفته می‌شود که این حاشیه‌گزینی بسیج، تحت فشار آمریکا به بغداد صورت گرفته است. بنابراین، در صورتی که این خبر درست باشد، ورود مستقیم بسیج به درون نیروهای عمل‌کننده در موصل، یک اقدام حساب‌شده و پیامی آشکار به آمریکا است.
عملیات آزادسازی موصل از بامداد دوشنبه 26 مهر آغاز شده است. طی دو مرحله گذشته، صدها کیلومتر مربع از سرزمین‌های اطراف موصل و برخی محلات داخل این شهر آزاد شده است.
همزمان با آغاز مرحله سوم، همه نیروها برای پیشروی به سوی مرکز شهر موصل متمرکز می‌شوند و البته بزرگ‌ترین چالش آنها نیز غیرنظامیان ساکن این شهر هستند، چرا که هر چند آنها از پیشروی نیروهای دولتی استقبال می‌کنند، از طرف داعش هم به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
خبرها از شهر موصل همچنین حاکی است، «ابوعبدالله التاجیکی» از سرکرده‌های داعش، در حومه این شهر به هلاکت رسیده است. خبرها همچنین حاکی است، با پیشروی ارتش در موصل عناصر داعش از تانک‌ها و ادوات چوبی برای فریب نیروهای دولتی و جلوگیری از پیشروی آنها استفاده می‌کنند!
استفاده از خودروهای بمب‌گذاری شده حاوی گازهای سمی و بهره‌گیری از زنان انتحاری، از دیگر ترفندهایی است که داعش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی در موصل استفاده می‌کند.
عملیات تروریستی در عین تمر
اما «محفوظ التمیمی» عضو شورای سیاستگذاری استانداری کربلا اعلام کرده، شش عامل انتحاری که کمربند انفجاری به همراه داشتند، دیروز وارد شهر «عین تمر» استان کربلا شدند. این شهر در 120 کیلومتری غرب شهر کربلا قرار دارد. به گزارش ایسنا، نیروهای امنیتی توانستند پنج عامل انتحاری را شناسایی کنند و قبل از انفجار، آنها را هدف قرار دهند.
 اما یک نفر از این عوامل انتحاری توانست بمب همراه خود را منفجر کند، که به شهادت 12 نفر از جمله، شش عضو یک خانواده و جراحت شش تن دیگر منجر شد.