kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
معاون اقتصادی بانک مرکزی:

نقدینگی از هزار تریلیون و ۱۲۲ هزار میلیارد تومان گذشت






سرویس اقتصادی -
معاون اقتصادی بانک مرکزی از رسیدن حجم نقدینگی به رقم
یک هزار تریلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان خبر داد که نشان دهنده افزایش نزدیک به 2/5 برابری نقدینگی در دولت یازدهم نسبت به کل رقم ایجاد شده در حدود 50 سال اخیر می‌باشد.
حجم نقدینگی در سال پایانی دولت قبل(1391) حدود 460 هزار میلیارد تومان بود که در نخستین سال روی کار آمدن دولت یازدهم با رشد 29 درصدی به رقمی حدود 594 هزار میلیارد تومان و در سال کاری دوم دولت روحانی با 31 درصد رشد نسبت به سال قبل (1392) به حدود 782 هزار میلیارد  تومان رسید.
در سال جاری نیز اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد حجم نقدینگی سال 94 با 30 درصد رشد نسبت به سال 1393 از یک تریلیون تومان عبور کرد و در آخرین مورد، روز گذشته پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به رشد 28.6 درصدی نقدینگی در یک سال منتهی به شهریور 95، گفت: حجم نقدینگی در پایان این ماه به یک هزار و 122 هزار و 356 میلیارد تومان رسیده است.
نگاهی به ارقام اعلام شده، نشان دهنده این واقعیت است که طی سه سال تصدی‌گری این دولت، نقدینگی بیش از 100 درصد رشد داشته و به عبارت دیگر نقدینگی ایجادشده در ایران از زمان جمع‌آوری آمارهای پولی در کشور در قبل از انقلاب (1352) تا مردادماه 1392 و روی کار آمدن دولت روحانی، 479 هزار میلیارد تومان بوده که در این دولت به بیش از هزار و 122 هزار میلیارد تومان، یعنی نزدیک به 2/5 برابر کل نقدینگی ایجاد شده در 50 سال اخیر، افزایش پیدا کرده است!
گفتنی است، روحانی در سال 1391 با انتقاد از رشد نقدینگی در دولت‌های نهم و دهم گفته بود: «رشد نقدینگی سیل بنیان‌کن است حالا بانک مرکزی نرخ تورم را هرچقدر می‌خواهد اعلام کند، از همین رشد نقدینگی می‌توان فهمید که در کشور چه می‌گذرد.» لازم به ذکر است که متوسط رشد نقدینگی در دولت دهم 24.8 درصد بوده که طی سه سال ابتدایی دولت یازدهم متوسط این رشد به 30 درصد رسیده است!
متاسفانه رشد نقدینگی در این دولت زیاد بوده چنانچه ابوالفضل کرمی، مدیر دفتر اقتصادی بانک مرکزی پیش‌تر گفته بود: نرخ رشد مطلوب حجم نقدینگی با توجه به اهداف کنترل نرخ تورم و رونق تولید و خروج غیرتورمی از رکود در اقتصاد ایران، 16 تا 17 درصد برآورد می‌شود. لذا طبق گفته‌های مسئولان خود دولت نقدینگی رشد بی‌رویه و بیش از حدی در این دولت داشته است.
با توجه به اینکه بیشتر نقدینگی موجود در اختیار بانک‌ها قرار دارد، بنابر گفته رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس حدود 70 درصد منابع بانک‌ها نیز حبس و فریز شده است، لذا این پرسش خودنمایی می‌کند که چرا حال که شاهد رشد بی‌رویه نقدینگی بوده‌ایم، نقدینگی موجود را به سمت تولید و ایجاد رونق سوق نمی‌‌دهند؟ چرا که اکنون بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از کمبود نقدینگی رنج برده و دچار مشکل هستند.
وضعیت پایه پولی نیز چندان وضعیت قابل تعریفی ندارد، چنانچه پیش‌تر قائم مقام بانک مرکزی از رشد 17/1 درصدی پایه پولی در پایان سال 1394 خبر داده و گفته بود: حجم پایه پولی در پایان سال گذشته به 153 هزار و 570 میلیارد تومان رسید.
 با توجه به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال گذشته بیش از 57/2 هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شده و این در حالی است که در دولت دهم 45/2 هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شده بود.