kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵

مصرف 1/5 میلیارد لیتر بنزین در سفرهای نوروزی

در آستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌‌ها مصرف بنزین ایران برای نخستین بار از مرز 100 میلیون لیتر در روز گذشت تا در تعطیلات نوروز در مجموع حدود 1/5 میلیارد لیتر بنزین در کشور دود شود.
به گزارش مهر، همزمان با آخرین رایزنی‌های دولت و مجلس برای تعیین قیمت بنزین و گازوئیل به عنوان دو فرآورده پرطرفدار نفتی کشور، رکورد مصرف بنزین در تعطیلات نوروز 93 بار دیگر شکسته شد.
از این رو با منتفی شدن تخصیص سهمیه ویژه بنزین نوروزی و تثبیت قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی تا پایان فروردین ماه سال جاری، در حد فاصل 27اسفند ماه سال گذشته تا 15 فروردین ماه سال جاری نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین در کشور دود شده است.
مصرف بنزین 3 رقمی شد
در این بین پس از ثبت رکورد مصرف بنزین حدود 99 میلیون لیتر بنزین در آخرین روز سال 1392، متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشور سه رقمی شد.
آمارهای رسمی حاکی از آن است که 12 فروردین ماه سال جاری مصرف بنزین ایران به بیش از 100 میلیون و 700 هزار لیتر رسیده است که در تاریخ بیش از یکصد ساله عرضه بنزین، این میزان مصرف بنزین در طول یک روز یک رکورد تاریخی به شمار می‌رود.
سال گذشته در حالی متوسط مصرف روزانه بنزین کشور حدود 70 میلیون لیتر بوده اما از 27 اسفند ماه تاکنون متوسط مصرف بنزین با جهشی 10 تا 12 میلیون لیتری در روز از مرز 80 میلیون لیتر گذشته است که این میزان مصرف حدود 20 میلیون لیتر بیش از ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت کشور است.