kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵

آغاز نام‌نویسی برای دریافت یارانه از 20 فروردین

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای از سرپرستان خانوار متقاضی یارانه خواست از 20 تا آخر فروردین نسبت به ثبت‌نام و تقاضای دریافت یارانه مرحله دوم اقدام کنند.
براساس برنامه اعلام شده، ثبت‌نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «صفر» است از صبح روز 20 فروردین ماه جاری، به طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و دفاتر پستی و فناوری اطلاعات روستایی انجام می‌شود.
همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت‌نام یعنی 21 فروردین ماه جاری اقدام به نام‌نویسی در سایت رفاهی کنند.
سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» روز 22 فروردین، عدد «سه» روز 23 فروردین، عدد «چهار» روز 24 فروردین، عدد «پنج» روز 25 فروردین، عدد «شش» روز 26 فروردین، عدد «هفت» روز 27 فروردین، عدد «هشت» روز 28 فروردین و در نهایت عدد «9» در روز 29 فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.
همچنین روزهای 30 و 31 فروردین ماه جاری به ثبت‌نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که طی 10 روز قبل آن به هر دلیل موفق به ثبت‌نام نشده‌اند.
یادآور می‌شود: ثبت‌نام از هر نقطه کشور با ورود به سایت www.refahi.ir امکانپذیر خواهد بود و افرادی که در روستاها و مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت ندارند نیز می‌توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و همچنین شوراهای اسلامی محلی و فرمانداری‌ها، بخشداریها و استانداری‌ها و مراکز کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی مراجعه کنند.
خوداظهاری بهترین شیوه حذف یارانه نقدی
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی، خوداظهاری را بهترین شیوه حذف یارانه نقدی عنوان کرد و ضمن تاکید بر پایش دائمی اطلاعات درآمدی مردم و فعالان اقتصادی گفت: دولت باید خود را برای مقابله با مقاومت‌هایی که در این راستا وجود خواهد داشت، آماده کند.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به موانع و مشکلات دولت در روند حذف یارانه به ذکر نکاتی از جمله شناسایی و پایش اطلاعاتی افراد پرداخت و اظهار داشت: در بحث مالیات‌ها دولت باید تحولی ایجاد کرده و با توجه به میزان درآمد اصناف و افراد مالیات دریافت کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی اصناف از جمله خواروبار فروشی‌ها و فروشگاه‌های لوازم سالانه گردش مالی و سرمایه‌ای بالایی دارند اما به نسبت میزان درآمد مالیات نمی‌پردازند؛ دریافت مالیات از اصناف نیاز به اقدامات فرهنگی دارد تا فرار مالیاتی به وجود نیاید.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند یارانه همه اقشار را حذف کند، گفت: دستگاه اجرایی در روند حذف یارانه‌ها باید به مسائل منطقه‌ای و معیشتی افراد به طور مجزا و بخش بخش توجه کند؛ به عنوان مثال اگر فردی در تهران با حقوق یک میلیون تومان زندگی می‌کند، در بخش روستایی افرادی با این حقوق تفاوت بسیاری دارند چرا که هزینه اجاره‌بها، مواد غذایی و دیگر اقلام به طور یکسان تعیین نشده است.
بغزیان با اشاره به ملاک‌های دولت برای حذف یارانه اقشار پردرآمد گفت: اگر افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، زنان بی‌سرپرست، بازنشسته و کارگران از دیگران جدا شوند سایر اقشار باید میزان درآمدشان تجمیع شود.
وی گفت: اکنون برخی افراد درآمدهای پنهانی به صورت دست فروشی، مسافرکشی، معاملات تلفنی و ... دارند که باید شناسایی شده و منبع درآمدی‌شان به طور شفاف مشخص شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اطلاعات افراد در روند حذف یارانه‌ها باید به طور روزانه و هفتگی پایش شود، تصریح کرد: در شیوه‌ای که دولت پیش گرفته باید اطلاعات افراد به صورت دائم، پایش شده و تغییرات درآمدی برای مشمول بودن افراد برای دریافت یا عدم دریافت یارانه رصد شود.
بغزیان گفت: دولت قطعا در جریان حذف یارانه‌ها با مشکلاتی از جمله مباحث قضایی و پیگیری‌های از این دست مواجه خواهد شد که باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص مراجعات انجام شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارها برای حذف یارانه افراد، خوداظهاری است، تاکید کرد: حذف یارانه افراد قطعا نیاز به اطلاعات قوی و قابل اتکا است.
وی ادامه داد: دولت نباید در کارگروه طرح تحول اقتصادی تنها به یک جنبه آن یعنی هدفمندی یارانه‌ها تاکید کند بلکه افزایش بهره‌وری، تحول در نظام مالیاتی و بانکی و توجه بیشتر به تولید را در دستور کار خود قرار دهد.
بغزیان تاکید کرد: اگر بخش تولید تقویت نشود، اقتصاد کشور در مقابل ضربه‌ها آسیب‌پذیری بیشتری خواهد داشت. بنابراین دولت ضمن توجه به تولید باید در جهت ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور گام‌های مهمی بردارد.
وی در پایان اصلاح نظام مالیاتی را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد دریافت مالیات از اقتصاد زیرزمینی یا پنهان است که حداقل 25 درصد از GDP را به خود اختصاص داده و در این باره تاکید می‌شود که دولت عدالت مالیاتی را مد نظر قرار دهد.
اثرات منفی هدفمندی یارانه‌ها حداقلی است
معاون وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه منابع حاصل از حذف یارانه افراد برخوردار در طرح‌های عمرانی و بهداشتی هزینه خواهد شد، گفت: اثرات منفی هدفمندی یارانه‌ها کم خواهد بود.
شاپور محمدی با اشاره به نامگذاری سال 93 با عنوان فرهنگ و اقتصاد که توسط رهبر انقلاب در پیام نوروزی اعلام شد اظهار داشت: اگر اهداف سیاست‌ها، به طور شفاف بیان شود، در زمینه فرهنگ‌سازی نیز کمک بسیار زیادی خواهد شد.
وی ادامه داد: مردم در صورتی با دولت همراهی خواهند کرد که از نتیجه سیاست‌ها و اهداف اقتصادی مطلع باشند و در زمینه فرهنگ‌سازی نیز اقدامات خوبی انجام شود.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ چند بعدی است که ساختارها در نتیجه هدایت آن به کار گرفته می‌شود، گفت: مقوله فرهنگ صحیح در اقتصاد بسیار مهم است و در صورتی که فرهنگ صحیح کار ترویج شود، اقتصاد بهبود می‌یابد.
وی با بیان اینکه مبنای پرداخت یارانه نقدی به جامعه هدف پر کردن فرم خوداظهاری است، گفت: دولت در زمینه انصراف از خوداظهاری قطعا فرهنگ‌سازی کرده و از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهد داد.
محمدی با اشاره به اثرات خوداظهاری مردم در هدفمندی یارانه‌ها، افزود: مردم با مراجعه به کانال‌های ارتباطی دولت با توجه به عدم نیازشان، انصراف خواهند داد، به عبارت دیگر، مردم با انصراف به دیگر هموطنان کم برخوردار کمک خواهند کرد.
محمدی تاکید کرد: منابع حاصل از حذف یارانه برخی خانوارهای پردرآمد صرف دیگر هموطنان، مسائل بهداشتی و درمانی و طرح‌های عمرانی خواهد شد.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، فرهنگ نقش بسزایی خواهد داشت، گفت: تقویت مسائل فرهنگی کمک بسیار زیادی در سیاست‌های کلان اقتصادی می‌گذارد.
وی با اشاره به آثار مثبت اجرایی هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: اصلاح قیمتی با شیب ملایم، اصلاح الگوی مصرف نیز به صورت تدریجی خواهد بود. به عبارت دیگر هدفمندی یارانه‌ها تورم‌زایی کمی را پس از اصلاح تدریجی قیمت‌ها به دنبال دارد و اثرات منفی اجرای این طرح با توجه به سیاست‌ها حداقل خواهد بود.
محمدی در پایان با تاکید بر دیگر محاسن اجرای هدفمندی افزود: هدفمندی یارانه‌ها در بلندمدت رشد اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد چرا که استفاده صحیح از منابع و اصلاح الگوی مصرف منجر به رشد اقتصادی خواهد شد.