kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴

بهای گاز مصارف خانگی 20 درصد افزایش یافت

هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تعرفه جدید گاز مصارف خانگی، عمومی و صنعتی سال 93 را تعیین کرد.
بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس تصمیم هیئت وزیران، تعرفه‌های گاز برای مصارف خانگی به میزان 20 درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان 30 درصد افزایش می‌یابد.
همچنین بر اساس این مصوبه، نرخ گاز برای مصارف صنعتی (غیر از موارد مذکور در بند (د) از 700 ریال به ازای هر متر مکعب یک هزار (1000) ریال افزایش و نرخ گاز برای سایر مصارف به میزان 15 درصد افزایش می‌یابد.
همچنین نرخ گاز برای کلیه مصارف بخش‌های پتروشیمی و فولاد به ازای هر متر مکعب به ترتیب به میزان دو هزار و ششصد و پنجاه (2650) ریال و یک هزار و سیصد و بیست (1320) ریال تعیین می‌شود.
نرخ‌های یاد شده بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی به وسیله شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین است. همچنین نرخ جدید فرآورده‌های نفتی شامل نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع برای سال 93 اعلام شد.
روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد: براساس تصویب‌ نامه مورخ ششم فروردین‌ماه جاری هیئت وزیران، از ابتدای امسال قیمت هر لیتر نفت سفید حرارتی ویژه مصارف خانگی با کالابرگ 1500 ریال و قیمت هر لیتر نفت کوره سوخت حرارتی نیز 2500 ریال خواهد بود.
براساس این مصوبه قیمت گاز مایع (LPG) به صورت سیلندر 11 کیلویی در ازای هر کیلو 2100 ریال و در سیلندرهای بیش از 11 کیلو و مخازن بالک هر کیلو 6500 ریال اعلام شد.
شایان ذکر است: اواخر سال گذشته قیمت برق  و آب نیز به میزان 25 و 20 درصد نیز افزایش یافت.
ابهام در قیمت بنزین
دولت هنوز میزان افزایش قیمت دو فرآورده مهم بنزین و گازوئیل را اعلام نکرده و کارشناسان معتقدند دولت تا زمان اعمال افزایش قیمت این دو حامل مهم یعنی ابتدای اردیبهشت 93 قیمت جدید این حامل‌ها را اعلام نخواهد کرد.
به گزارش فارس، اخباری از درون دولت حاکی است قیمت 700 تومان برای بنزین سهمیه‌ای و 1200 تومان برای بنزین آزاد تقریبا در دولت نهایی شده اما رئیس‌جمهور تاکید شدیدی روی رسانه‌ای نشدن این قیمت‌ها داشته است. با این وجود تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره قیمت بنزین و گازوئیل به عنوان پرمصرف‌ترین حامل‌های انرژی مطرح نشده است، اتفاقی که می‌تواند بیشترین شوک را به انتظارات تورمی در جامعه وارد سازد. اما در دو هفته گذشته مسئولان ارشد اقتصادی دولت سعی کرده‌اند با تاکید بر ملایم بودن شیب افزایش قیمت‌ها بسترهای مناسب برای این مسئله را فراهم کنند.
پس از آن که علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد پس از جلسه هیئت دولت بر این نکته تاکید کرد که قیمت‌ها با شیبی ملایم افزایش خواهد یافت، شاپور محمدی معاون وی نیز گفت: اصلاح قیمت‌ها با شیب ملایم و اصلاح الگوی مصرف نیز به صورت تدریجی خواهد بود. وی تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها تورم‌زایی کمی را پس از اصلاح تدریجی قیمت به دنبال دارد و اثرات منفی اجرای این طرح با توجه به سیاست‌ها، حداقل خواهد بود.
همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که شیب افزایش قیمت بنزین در فار دوم هدفمندی یارانه‌ها بسیار آرام خواهد بود، از مردم درخواست کرد آنهایی که نیاز به یارانه ندارند، انصراف دهند.