kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
در یادداشت کوین بارت برای کیهان بررسی شد

واکنش‌های احتمالی ترامپ در صورت شکست در انتخابات

10 روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار خواهد شد که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند؛ ترامپ در این انتخابات شکست خواهد خورد. دونالد ترامپ نامزد جنجالی حزب جمهوری خواه طی هفته‌های گذشته بارها از تقلب در انتخابات 18 آبان سخن گفته و باز گفته است تنها در صورت پیروزی در انتخابات نتایج را قبول خواهد کرد.







در آخرین مناظره نیز ترامپ در پاسخ به این سؤال که «در پایان انتخابات نتیجه اعلام شده را قبول می‌کنی یا نه؟» گفت: «هنگامی که وقت آن فرا برسد به این سؤال پاسخ خواهم داد.» از جهت‌گیری‌های اخیر ترامپ این طور بر می‌آید که آمریکا خود را برای آشوبی جدید پس از انتخابات آماده می‌کند. در مورد واکنش‌های احتمالی ترامپ بعد از اعلام نتایج، نظر دکتر «کوین بارت» تحلیل گر مسایل آمریکا و نویسنده کتاب‌های «جنگ علیه ترور» و «جهاد واقعی» را جویا شده‌ایم که وی در یادداشت کوتاهی برای کیهان به این مسئله پرداخته است.
ترامپ الزاما نباید کاری انجام دهد و جهت‌گیری خاصی نسبت به انتخابات در آمریکا داشته باشد تا این کشور را به ورطه آشوب بکشاند، چراکه ایالات متحده در حال حاضر نیز در آشوب به‌سر می‌برد. اما قطعا جهت گیری ترامپ پس از انتخابات می‌تواند آشوب زدگی آمریکا را پیچیده‌تر از قبل کند. وی احتمالا پس از انتخابات و شکست خوردن اعلام خواهد کرد که در انتخابات تقلب شده است ، که به عقیده من هم اتفاق دور از انتظاری نیست.
اقدام دیگری که ترامپ می‌تواند انجام دهد جنبه تبلیغاتی خواهد داشت. وی اعتراض طولانی و جدی نسبت به نقش پررنگ رسانه‌ها در حمایت از کلینتون دارد و شکست احتمالی خود را به خاطر تبلیغات منفی رسانه‌ها علیه خود از طرفی و حمایت آنها از هیلاری از سوی دیگر می‌داند. نیویورک تایمز اخیرا در مقاله‌ای اعلام کرد مدعی شد که ترامپ نباید رئیس‌جمهور شود و علت آن را به تفصیل توضیح داد. بنابراین ترامپ احتمالا شبکه‌ای را افتتاح خواهد کرد و در آن رسانه‌های آمریکایی را مورد هجمه قرار خواهد داد.
بدترین نتیجه‌ای که در پی خواهد داشت این است که ملت آمریکا بیش از پیش از هم گسیخته می‌شوند و به طور ناامید‌کننده‌ای از هم فاصله می‌گیرند، هرچند که مردم آمریکا پس از واقعه 11 سپتامبر و پس از سخنان ضد و نقیضی که در این زمینه شنیدند ناامید شده بودند. تنها راه بازگرداندن وحدت به آمریکا این است که نخبگان قدرت در آمریکا واقعیت‌ها را درباره واقعه یازده سپتامبر برای مردم بازگو کنند. آنها باید به مردم بگویند که این اتفاق کار لابی‌گران صهیونیستی حاضر در آمریکا بوده است، همان که دوستان اسراییلی‌ها هستند. آنها همچنین باید آن عوامل را دادگاهی و به جرم آن‌ها رسیدگی کنند. قطعا این اتفاق باعث شوکه شدن مردم آمریکا می‌شود ولی می‌تواند آمریکایی‌ها را امیدوارتر و آن‌ها را مجددا در مسیری دیگر متحد کند. آمریکایی‌ها دیگر تحمل نظامی‌گری و لابی صهیونیستی و اولیگارشی را ندارند.