kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۳۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
معاون آموزشی وزیر علوم:

حدود 85 درصد دانشجویان با پرداخت پول تحصیل می‌کنند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حدود 85 درصد دانشجویان کشور با پرداخت پول تحصیل می‌کنند.

همدان- خبرنگار کیهان:

مجتبی شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با خبرنگاران در همدان افزود: با وجود اینکه 50 درصد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشور دولتی و بقیه خصوصی هستند اما حدود 85 درصد جمعیت دانشجویی با پرداخت پول در حال تحصیل‌اند.
وی ادامه داد: هیچ دولتی به تنهایی توان جوابگویی به نیازهای 4 تا 5 میلیون نفر جمعیت دانشجویی کشور را ندارد و لذا تقویت و گسترش مراکز آموزش عالی خصوصی و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در این حوزه مد نظر وزارت علوم و دولت است.
شریعتی یادآور شد: علاوه بر دانشگاهها و مراکز خصوصی، برخی دانشگاههای دولتی مانند پیام نور، علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای نیز شهریه‌ای هستند و به همین دلیل تعداد دانشجویان تحصیل کننده با پرداخت پول، به 80 تا 85 درصد می‌رسد.
معاون وزیر علوم درباره صندلی‌های خالی دانشگاهها، اظهار داشت: در مقاطعی به دلیل رشد بالای جمعیت دانشجویی، صندلی‌های زیادی در دانشگاهها ایجاد شد و حال که رشد به حد منطقی رسیده، با ظرفیت اضافی روبرو شده‌ایم.
وی اضافه کرد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تعداد جمعیت جوان بین 18 تا 24 سال کشور تا سال 1404 سیر کاهش خواهد داشت و اگر در این فاصله، استانداردهای آموزش عالی را رعایت کنیم، وضعیت صندلی‌های خالی بهبود یافته و مدیریت می‌شود.
شریعتی به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: طرح آمایش آموزش عالی که در اسفند ماه 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، ارتباط هدفمند تحصیل و اشتغال را پیگیری خواهد کرد و امیدواریم با سیاست‌های جدید به ایجاد رشته‌های تحصیلی متناسب با بازار کار در دانشگاهها سر و سامانی داده شود.
وی افزود: طبق قانون، افراد دانشجو نباید کار کنند اما از سوی دیگر بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی متأهل بوده و نیاز به کمک مالی دارند که در همین راستا به تمامی دانشجویان دوره دکترا ماهانه 700 هزار تومان وام با شرایط بازپرداخت خیلی آسان داده می‌شود به طوری که یک سال پس از فارغ‌التحصیلی بازپرداخت آن با درصد بسیار کم شروع می‌شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزیر علوم به تلاش برای گسترش تعاملات بین‌المللی بین دانشگاههای ایران با مراکز بزرگ آموزش عالی جهان اشاره کرد و گفت: دانشگاه بین‌المللی گرده D8 (دی هشت) که کشورهای ایران، ترکیه، مالزی، مصر، اندونزی، پاکستان، بنگلادش و نیجریه را شامل می‌شود، در دانشگاه بوعلی سینای همدان راه‌اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: مجوز اصولی راه‌اندازی این دانشگاه توسط شورای گسترش صادر شده و در حال پیگیری مقدمات حقوقی آن هستیم تا با تأسیس آن دانشجویان کشورهای عضو گروه دی هشت به تحصیل در دانشگاه مذکور بپردازند.
شریعتی نیاسر خاطرنشان ساخت: در حال حاضر حدود 25 هزار نفر دانشجوی خارجی از 85 کشور در ایران مشغول تحصیل هستند که نیم درصد جمعیت دانشجویی ما را تشکیل می‌دهند که تا پایان برنامه سعی داریم این تعداد را به 2 تا 3 درصد برسانیم.