kayhan.ir

کد خبر: ۸۷۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

عملیات سرنوشت‌ساز موصل آغاز شد/ مردم شهر علیه داعش قیام کردند

سرانجام انتظارها پایان یافت و عملیات بزرگ و سرنوشت‌ساز آزادسازی «موصل» بامداد دیروز با فرمان نخست‌وزیر عراق از چند محور آغاز شد.


سرویس خارجی -

130 هزار نیروی رزمی عراق ساعت دو بامداد دوشنبه پیشروی به سمت شهر موصل را آغاز کردند.
این پیشروی به گونه‌ای است که تکفیری‌های داعش مجبور هستند به طور همزمان، در جبهه‌های شمالی، شرقی، جنوبی و غربی با نیروهای آزادکننده بجنگند.
در این عملیات گسترده، پیچیده و حساس نیروهای ویژه و چترباز عراقی به برخی مناطق هلی‌‌برد شدند تا با عناصر تروریستی وارد جنگ تن به تن شوند.
در این عملیات نیروهای بسیج مردمی برای نخستین بار از موشک‌های مخصوص هدف‌گیری تونل‌ها و سنگرهای دشمن استفاده می‌کنند.
در محور شمالی و «بعشقیه» هم نیروهای عراقی خطوط دفاعی داعش را در هم شکستند.از درون شهر موصل نیز خبر رسیده، شمار زیادی از ساکنان این شهر دست به قیام مسلحانه علیه داعش زده‌اند. با توجه به این شرایط، عناصر داعش در داخل شهر نیز مشکل دارند و مجبور هستند با جوانان مسلح هم نبرد کنند.عملیات فوق بسیار گسترده بوده و علاوه بر استان «نینوا» بخش‌هایی از استان‌های «کرکوک» و «صلاح‌الدین» (مناطق شرقی شرقاط) را نیز دربر می‌گیرد.
استان نینوا دومین استان بزرگ عراق بوده و 9 درصد خاک این کشور را دربر می‌‌گیرد. این استان 32 شهر (10 شهر بزرگ و 22 شهر کوچک) را در خود جای داده است.
موصل خرداد 1393 به اشغال داعش درآمده و این گروه تروریستی از آن پس، این شهر را مرکز خلافت خود اعلام کرده است. با آزادسازی این شهر، نه تنها پرونده داعش و تروریسم در عراق بسته خواهد شد، بلکه ضربه مهلکی به کل جریان تکفیری در سوریه و منطقه هم وارد خواهد شد. حتی رژیم‌های حامی تروریسم مثل ترکیه و عربستان هم از ترکش‌های شکست داعش در موصل، بی‌نصیب نخواهند ماند.
شیطنت آمریکا و عربستان
اما فارس به نقل از خبرگزاری روسی «ریانووستی» گزارش داده، آمریکا و عربستان توافق کرده‌اند تروریست‌های داعش را در حین عملیات آزادسازی موصل، از این شهر به مناطق شرقی سوریه، از جمله شهر رقه، منتقل کنند! براساس گزارش ریانووستی، آمریکا با خروج هزاران تروریست داعش از موصل و ورود آنها به شرق سوریه موافقت کرده است. برنامه این تروریست‌ها، اشغال شهرهای «تدمر» و «دیرالزور» عنوان شده است.چند روز قبل «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان از دسیسه آمریکا برای انتقال تروریست‌ها از موصل به سوریه سخن گفته بود. به گفته نصرالله، آمریکا قصد دارد در سوریه تروریست‌های داعش را تقویت و برای حمله مجدد به عراق آماده کند.
اظهارات مهم عبادی
در آستانه آغاز عملیات موصل اما عبادی گفت: «ما با داعش می‌جنگیم و سرزمین‌مان را آزاد می‌کنیم و همزمان، به هیچ نیروی بیگانه اجازه نمی‌دهیم در سرزمین ما بجنگد. ما پیش از این هم موافق حضور نیروهای بیگانه نبودیم.»
وی گفت: «ما در حال جنگ و جانفشانی و آزادسازی شهرها هستیم، اما همسایه ترک ما [ترکیه] نقش تماشاچی را بازی می‌کند. ... ما از این همسایه سلاح خواستیم، اما آنان 500 دست یونیفورم برای ما فرستادند و ما نیز از آنها استفاده نکرده‌ایم... اما نمی‌دانیم آنها (ترکیه) براساس چه معیاری نیروی نظامی در کشور ما مستقر کرده‌اند.»
علاوه بر نخست‌وزیر، فرماندهان نیروهای بسیج مردمی عراق هم اعلام کرده‌اند، با هر نیروی بیگانه‌ای، مثل داعش برخورد می‌کنند.
گستاخی مجدد اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه باز هم در واکنش به اظهارات منطقی سران عراق، جملات گستاخانه‌ای را بر زبان راند. اردوغان گفت: «به ما می‌گویند در عملیات موصل شرکت  نکنید، چگونه ممکن است وارد موصل نشویم. چه بخواهند چه نخواهند به عنوان بخشی از ائتلاف (آمریکایی) در عملیات موصل حضور خواهیم داشت.»
رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش، علاوه بر نیروهای پیشمرگ کردستان عراق، بسیج مردمی این کشور را نیز مورد طعن قرار داد و مدعی شد که این افراد، شبه‌نظامیان شیعه هستند. اردوغان گفت: «اجازه نخواهیم داد خشونت‌های قومی و قبیله‌ای در موصل رخ دهد.»رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: غیرممکن است ترکیه در عملیات موصل شرکت نکند. زیرا در غیر این صورت اتفاقاتی خواهد افتاد که نتایج وخیمی در پی دارد و مسئولیت آن بر عهده ترکیه نیست. چگونه است آمریکا و یا نیروهای تحت حمایت ایران به این عملیات دعوت شده‌اند، اما ترکیه نشده است.!اردوغان با اشاره به مرز طولانی کشورش با عراق، به کسانی که مخالف حضور ترکیه در عملیات موصل هستند توصیه کرد که تاریخ و معاهدات ملی (ترکیه و عراق) را بازخوانی کنند.
اردوغان در ادامه، متحد اصلی خود در منطقه یعنی آمریکا را هم به خاطر حمایت از کردهای سوریه مورد انتقاد قرار داد و تهدید کرد که به همکاری با آمریکا پایان خواهد داد.
جنگنده‌های ارتش عراق هم در همان ساعات نخستین صبح دیروز 43 هدف متعلق به داعش را بمباران کردند. جنگنده‌های ائتلاف وابسته آمریکا هم برخی مناطق در داخل شهر موصل را بمباران کردند.در بخش شرقی موصل نیز نیروهای پیشمرگ موفق شدند 9 روستا را از اشغال داعش خارج کنند و به نزدیکی شهر برسند.
نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق هم از منطقه «القیاره» در جنوب موصل پیشروی خود را آغاز کردند و پس از آزادسازی سرزمین‌های وسیعی، مقدمات آزادسازی منطقه حساس «الحمدانیه» را فراهم کردند.
سایر رویدادها :
* نیروهای عراقی به 6 کیلومتری موصل رسیدند.
* همسر ابوبکر بغدادی دستگیر شد و خود بغدادی نیز با خودرو به رقه گریخت.