kayhan.ir

کد خبر: ۸۷۸۷۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

موصل در انتظار سنگین‌ترین عملیات ضدداعش بسیج در خط مقدم حمله

ده‌ها هزار نیروی مسلح عراق با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره شهر اشغالی «موصل»، برای آغاز مهمترین عملیات این کشور علیه داعش از سه محور، گوش به فرمان نخست‌وزیر هستند.


براساس گزارش‌های رسیده از عراق، بیش از 100 هزار نیروی رزمی متشکل از بسیج مردمی، نظامیان ارتش و نیروهای پیشمرگ با تجهیزات گسترده نظامی شهر موصل را که از خرداد 1393 در اشغال داعش است، تحت محاصره گرفته‌اند و همانطور که مقامات بغداد گفته‌اند، «همه» نیروهای عملیاتی، عراقی هستند. براساس تقسیم‌بندی صورت گرفته فرماندهی محور شمالی را «اتاق مشترک اربیل»، محور شرقی را «فرماندهی عملیات نینوا» و محور جنوبی را نیز سرلشکر «عبدالوهاب الساعدی» برعهده دارند.
دولت عراق نیروهای نظامی را در پایگاه «القیاره» (جنوب موصل) تقویت کرده است و حدود 50 هزار نیروی پیشمرگ دولت خودمختار کردستان عراق نیز در شمال شرق موصل استقرار یافته‌اند. براساس توافقات انجام شده، این نیروها در عملیات مشارکت دارند، ولی وارد شهر موصل نمی‌شوند.
علاوه بر نیروهای دولتی و پیشمرگ، حضور نیروهای بسیج مردمی که احتمالاً به همراه نظامیان ارتش حدود 60 هزار نفر هستند، نیز در این عملیات پررنگ است. از نیروهای بسیج مردمی، 9000 نفر از برادران اهل سنت و 5000 نفر از دیگر اقلیت‌ها هستند.
نماز وحدت
از جمله جلوه‌های جالب و تحسین‌برانگیز جبهه‌های نبرد، برگزاری نماز وحدت شیعیان و سنی‌ها در اطراف موصل است. هادی عامری در این نماز مشارکت کرد.
«هادی عامری» فرمانده نیروهای بسیج مردمی بار دیگر اعلام کرده، مشارکت نیروهای بسیج در عملیات، قطعی است و «احمد الاسدی» سخنگوی نیروهای بسیج مردمی نیز اعلام کرده که این نیروها پیشقراول نبرد علیه داعش در موصل هستند.
«نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق نیز گفته، حضور بسیج در عملیات موصل واجب بوده و ضامن تقسیم نشدن استان نینواست.
در ارتباط با مشارکت نیروهای ارتش ترکیه در عملیات موصل نیز «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق، یکبار دیگر اطمینان داد که این نیروها به هیچ وجه در عملیات شرکت نخواهند کرد و بغداد اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.
برخی خبرها همچنین حاکی است، نیروهای مستقر در اطراف موصل، از جمله آمریکایی‌ها در شمال و در اردوگاه «بعشقیه»، برخی مواضع داعش را در حومه موصل زیرآتش گرفته‌اند. در صورتی که این گزارش‌ها صحت داشته باشد، حملات توپخانه‌ای در واقع مقدمه ]آتش تهیه[ عملیات پیشروی نیروهای زمینی است. لازم به ذکر است مشارکت آمریکا در این عملیات سرنوشت‌ساز می‌تواند به این کشور که به عنوان عامل ایجاد داعش شناخته می‌شود کمک کند.
از داخل موصل نیز خبر رسیده، عناصر داعش برخی مسیرهای تردد در داخل شهر را بسته‌اند و شماری از چاه‌های نفت را هم به آتش کشیدند. به همین خاطر، دود غلیظی آسمان منطقه را فراگرفته است. هدف داعش از این اقدام، سخت کردن عملیات برای جنگنده‌های عراقی است.
سرکرده‌های داعش همچنین، 15 نفر از اعضای این گروه را در یک میدان مناطق مرکزی موصل اعدام کردند. اتهام این افراد، فرار از میدان جنگ اعلام شده است. انتشار خبرها درباره قریب‌الوقوع بودن عملیات داعش آن هم با مشارکت این همه نیرو، داعش را به وحشت انداخته است. آزادسازی موصل می‌تواند به پایان داعش در عراق منتهی شود.
سایر رویدادها
* تروریست‌های داعش با انفجار بمب میان عزاداران امام حسین(ع) در منطقه «چادریه» بغداد، شش نفر را شهید و ده‌ها تن دیگر را مجروح کردند.
* وزارت خارجه عراق اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان را که بسیج مردمی را یک گروه شبه‌نظامی خوانده بود مورد انتقاد قرارداد و برای چندمین بار از ریاض خواست در امور داخلی عراق دخالت نکند.