kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱

اظهارات گستاخانه وزیر اقتصاد آلمان در آستانه سفر به تهران

وزیر اقتصاد آلمان در آستانه سفر به تهران در اظهارنظری گستاخانه گفت: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم اما نقض حقوق‌بشر و مسئله اعدام را هم پیگیری می‌کنیم!



«زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان که امروز(یکشنبه) وارد ایران خواهد شد درباره این سفر با نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت‌وگویی داشت.
گابریل در این مصاحبه در اظهارنظری گستاخانه گفت: این سفر در راستای منافع آلمان و اروپا صورت می‌گیرد.ما باید یک بار گفت‌وگویی درباره روابط اقتصادی را پیگیری کنیم اما همزمان به مسایل اخلاقی، حقوق‌بشر، تسلیحات نظامی و مسایلی مانند این هم بپردازیم.
وزیر اقتصاد آلمان در ادامه توضیح درباره سفر خود به ایران گفت: در جهان کشورهای کمی هستند که با دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی شبیه اروپا اداره می‌شوند و بسیاری از کشورها استبدادی هستند.اما ما کشوری هستیم که با صادرات زنده هستیم و باید با چنین کشورهایی هم ارتباط داشته باشیم.
گابریل همچنین مدعی شد: باید در چنین کشورهایی جهت‌یابی روشنی داشت. مثلا در ایران حقوق‌بشر به شدت نقض می‌شود و یکی از مصادیق آن اعدام افرادی است که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند. وی قول داد که مسایلی مانند موجودیت اسرائیل و انتقادها از نقش ایران در هم‌پیمانی با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را مطرح کند!
گفتنی است گابریل در تابستان سال گذشته نیز در اظهارنظری گستاخانه گفت: «اگر ایران خواهان برقراری روابط اقتصادی نزدیکتر با آلمان و کشورهای غربی دیگر است، باید روابطش را با رژیم صهیونیستی بهبود بخشد!».
 به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی‌مان را نمی‌دهیم
به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه با نشریه اشپیگل، اظهار داشت:همانگونه که بارها تاکید کرده ایم مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان بر پایه منافع و احترام متقابل بنا شده و در این رابطه هیچگونه پیش شرطی پذیرفتنی نیست؛ علاوه بر آنکه در این ارتباط دخالت هرگونه عامل ثالث را کاملا مردود و مخل روابط دوجانبه می‌دانیم.
قاسمی در خصوص موضوع فلسطین که در اظهارات این‌ مقام ‌آلمانی آمده بود، افزود: جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق مردم فلسطین را جزء تغییر ناپذیر سیاست خارجی خود می‌داند و از آرمان فلسطین هیچگاه و تحت هیچ شرایطی دست نخواهد کشید.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مطرح کردن موضوع حقوق بشر از سوی این مقام آلمانی را نامربوط خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد.
هنوز فرش قرمزی برای روحانی پهن نشده
به گزارش خبرگزاری‌ها، رویترز با اعلام خبر سفر وزیر انرژی آلمان به ایران به نقل از «یورگن هاردت» سخنگوی سیاست خارجی حزب صدراعظم آلمان نوشت که هنوز فرش قرمزی برای حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران پهن نشده و جمهوری اسلامی باید حمایتش از اسد را قطع کرده و رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.
تجهیز صدام به سلاح شیمیایی، نمونه‌ای از حقوق بشر آلمانی
گفتنی است دولت آلمان در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی منفعل است و پس از شکست جنگ جهانی دوم نتوانسته از موضع مستقل در عرصه سیاست جهانی رفتار کند. آلمانی‌ها یکی از تجهیزکنندگان رژیم جنایتکار صدام به تسلیحات شیمیایی بودند که علیه ملت ایران و کردهای عراق استفاده شد.