kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳

تأکید سخنگوی رهبر شیعیان نیجریه بر ادامه اعتراض‌ها تا آزادی شیخ زکزاکی

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه تأکید کرده، راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز در سراسر کشور تا محقق شدن خواسته‌های مردمی به ویژه آزادی شیخ زکزاکی ادامه خواهد داشت.


«ابراهیم موسی» سخنگوی رسمی جنبش اسلامی نیجریه در گفت‌و‌گو با تسنیم به بررسی آخرین وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و تلاش‌ها برای آزادی او پرداخته است. وی در خصوص دلیل طولانی شدن مدت بازداشت شیخ زکزاکی و همراهانش و همچنین عدم برگزاری دادگاه گفته: «مشکلی که جنبش اسلامی نیجریه دچار آن شد تعطیلات رسمی کشور بود، البته در 20 سپتامبر(30 شهریور) یک جلسه دادگاه برگزار شد اما برگزاری مجدد آن به 5 اکتبر(14 مهر) سال 2016 موکول شد.»
«ابراهیم موسی» همچنین با تاکید بر ادامه راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز تأکید کرده که: «تاکنون راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز فراوانی در مراکز ایالت‌های مختلف نیجریه و به‌خصوص در 18 ایالت شمالی برگزار کرده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد، و از امروز به بعد دامنه راهپیمایی‌هایمان را به مناطق مختلف «ابوجا» پایتخت می‌کشانیم و این کار را تا محقق شدن خواسته‌هایمان ادامه خواهیم داد». وی درباره آینده جنبش اسلامی نیجریه اینگونه پاسخ داده که: «ما به آینده امیدواریم و ایمان داریم که خداوند ما را در برابر ظالمان پشتیبانی خواهد کرد، این اولین بار نیست که به شیخ زکزاکی و جنبش اسلامی نیجریه تعدی می‌شود، اما همواره ما پیروز نهایی بودیم و این بار نیز ما پیروز خواهیم شد زیرا کنار حق و اهل البیت(ع) ایستاده‌ایم.»
به گفته سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه «طی 9 ماه گذشته هیچ اتهامی به شیخ زکزاکی وارد نشده است و دولت نمی‌تواند اتهامی به او وارد کند و در نهایت راهی جز آزادی او ندارند. رسیدگی‌های پزشکی حق طبیعی شیخ زکزاکی است و او متاسفانه چشم چپ خود را بر اثر حمله نیروهای امنیتی هنگام بازداشت از دست داده است و چشم راست او نیز در آستانه نابینا شدن است. همسر شیخ زکزاکی نیز به رسیدگی پزشکی فوری نیاز دارد، زیرا گلوله‌ای که به نزدیکی نخاعش اصابت کرده هنوز خارج نشده است.» در روز 13 دسامبر 2015 (آذر ماه) بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله شمار زیادی از شیعیان این کشور کشته و زخمی شدند و شیخ ابراهیم زکزاکی توسط ارتش نیجریه بازداشت و زندانی شد. ارتش نیجریه به این هم اکتفا نکرد و جسد هزاران شیعه را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرد.
پیش از این نیز یکی از علمای شیعه نیجریه گفته بود پزشکانی که دولت نیجریه برای درمان زکزاکی می‌فرستند توان خارج کردن گلوله‌ها از بدن وی را ندارند اما با این حال مقامات نیجریه اجازه اعزام وی به خارج از این کشور یا آوردن پزشکی توانمند را هم نمی‌دهند.