kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۹۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴

50 کشته در ناآرامی‌های خیابانی کنگو / مخالفان افسرپلیس را زنده زنده سوزاندند!

معترضان ضددولتی در جمهوری دموکراتیک کنگو به شدت با پلیس این کشور درگیر شده‌اند. در جریان این درگیری دست کم 50 نفر از هر دو طرف کشته شدند. این درگیری‌ها‌ همچنان ادامه دارد.




به گزارش راشاتودی، شهروندان کنگو بر علیه سیاست‌های دولت در خیابان‌های «کینشازا» پایتخت این کشور تظاهرات کردند که دخالت پلیس منجر به درگیری شدید و کشته شدن دست کم 50 نفر از نیروهای پلیس و معترضان شد.
طبق گزارش‌های منتشر شده، بعد از آغاز درگیری‌ها معترضان شروع به آتش زدن اماکن دولتی و تخریب ساختمان‌ها کردند که در جریان آتش‌سوزی‌ها یک افسر پلیس نیز زنده زنده در آتش سوزانده شد.
این در حالی است که تنها چند ماه به پایان دوران ریاست جمهوری «ژوزف کابیلا» رئیس‌جمهور این کشور باقی مانده است.
این خشونت‌ها از زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان موسوم به «اتحاد دموکراتیک کنگو» با حمله به غیرنظامیان در شهر «نبی» بیش از 50 نفر را به خاک و خون کشیدند.
مردم کنگو «کابیلا» را مسئول کشتار غیرنظامیان و ایجاد ناامنی در این کشور می‌دانند.
جمهوری دموکراتیک کنگو کشوری واقع در آفریقای مرکزی است که درگذشته «زئیر» خوانده می‌شد.
کنگو یکی از غنی‌ترین کشورهای آفریقایی است که از طلا و الماس سرشار است و به لحاظ وسعت دومین کشور بزرگ آفریقا و یازدهمین کشور بزرگ جهان محسوب می‌شود، اما غالبا شاهد درگیری، قتل‌عام و خشونت و ناآرامی بوده است و تلاش‌های مجامع حقوق‌بشری برای ایجاد آرامش در این کشور نیز بی‌نتیجه بوده است.
تجمع مقابل کاخ‌سفید
در همین رابطه عده‌ای از فعالان حقوق‌بشری و اتباع کنگو با تجمع در مقابل کاخ‌سفید خواستار برکناری رئیس‌جمهور کنگو و دخالت نکردن بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در امور داخلی این کشور شدند.
ژوزف کابیلا رئیس‌جمهور کنگو معروف است که با همدستی بیل کلینتون بیش از چهار میلیون انسان بی‌گناه را در کنگو کشته است. کلینتون در سال 1994 تا 1996 برای به دست آوردن منابع گرانقیمت معادن شروع به نسل‌کشی در کنگو کرد.
معترضان در جلوی کاخ‌سفید اعلام کردند که «کابیلا از سال 2006 رئیس‌جمهور کنگو بوده است و اکنون در حال عوض کردن قانون اساسی است که در دوره بعدی هم رئیس‌جمهور شود. به همین دلیل برنده شدن خانم کلینتون هم برای مردم کنگو بسیار خطرناک است.»
معترضان دست نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «بیل کلینتون مغز متفکر نسل‌کشی مردم کنگو»، «برای توقف نسل‌کشی و تجاوز به عنف و شکنجه جوزف کابیلا باید برود».
بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خشونت‌های سیاسی  در کنگو را محکوم کرد» و از نیروهای امنیتی خواست در مواجهه با تظاهرکنندگان نهایت خویشتنداری را از خود نشان دهند.