kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۶۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳

تظاهرات در حلب علیه امدادرسانی سازمان ملل به تروریست‌ها

شماری از مردم سوریه در منطقه «کاستیلو»ی شهر «حلب» در اعتراض به کمک‌رسانی انحصاری سازمان ملل به مناطق اشغالی تروریست‌ها در این شهر، دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند.



همانطور که انتظار می‌رفت، آمریکا و سایر متحدان منطقه‌ای‌اش از آتش‌بس یک هفته‌ای در سوریه، سوء استفاده می‌کنند و در این مرحله از آتش‌بس دقیقاً همان نیرنگی را در دستور کار قرار داده‌اند که قبلاً در اسفند ماه گذشته نیز آن را تجربه کرده بودند.
خبرها حاکی است، توجه امدادرسانی که تحت پوشش سازمان ملل صورت می‌گیرد، به مناطق تحت کنترل تروریست‌هاست و به دیگر مناطق، از جمله شهرک‌های شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» که تحت محاصره عناصر تکفیری قرار  دارند، توجهی نمی‌شود.
این اقدام آمریکا و سازمان ملل، که تا دیروز سنگ مردم و غیرنظامیان سوریه را به سینه می‌زده‌اند، موجب اعتراض سوری‌ها شده است؛ به گزارش شبکه العالم، مردم شهرک‌های «نبل» و «الزهرا» به منطقه کاستیلو در حومه حلب رفتند و ضمن برپایی تجمعی، نسبت به ورود کامیون‌های حامل کمک به مناطق شرقی حلب که تحت کنترل تروریست‌هاست، اعتراض کردند.
معترضان این سؤال را مطرح کردند که چرا به مناطق تحت محاصره تروریست‌ها، مثل شهر «دیرالزور» و مناطق (شیعه‌نشین) «فوعه» و «کفریا» در استان «ادلب»، کمک‌رسانی نمی‌شود.
«شیخ حسن عموره» پژوهشگر امور اسلامی گفت: «این تجمع اعتراض‌آمیز به نمایندگی از همه سوری‌های تحت محاصره است. ما از ورود کمک‌ها مانند مواد غذایی و همه اقلام مورد نیاز مردم به همه مناطق تحت محاصره حمایت می‌کنیم. چرا که این کار، اقدامی بشردوستانه است. اما نباید بین مناطق تحت محاصره تفاوت قائل شد و کمک‌ها باید بدون استثنا به همه مناطق وارد شود.»
شرکت کنندگان در این تجمع تأکید کردند هدفشان بستن راه به روی کاروان‌های کمک‌ها نبوده، بلکه درخواست از جامعه بین‌المللی است تا سیاست یک بام و دو هوا را کنار بگذارند. آنها درخواست کردند کمک‌ها به دیرالزور و کفریا و فوعه نیز فرستاده شود.
فاضل کعده عضو مجلس سوریه گفت: «ما به سازمان ملل و سایر سازمان‌ها 10 روز مهلت می‌دهیم که به مناطق دیگر کمک‌رسانی شود و اگر نشود راه‌ها را خواهیم بست و از ورود کمک‌ها به شرق حلب جلوگیری خواهیم کرد.»
یکی از معترضان گفت: «مردم بیش از دو سال است تحت محاصره [تروریست‌ها] قرار دارند و از گرسنگی و تشنگی می‌میرند، اما آقای «استفان دی‌میستورا» و سازمان ملل به آنها حتی نگاه نمی‌کنند و البته، ناگفته نماند که دولت‌های سوریه و روسیه نیز در ارتباط با جریان امدادرسانی در سوریه حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و تلاش می‌کنند که ماجرای اسفند گذشته تکرار نشود.
اما، آمریکا که اصولاً آتش‌بس را تنها برای نجات تروریست‌ها تدارک دیده است، تسلیم شرایط نمی‌شود و فشارها علیه روسیه و سوریه را مضاعف کرده است. در همین چارچوب، «جان کری» وزیرخارجه آمریکا مدعی شد، ارتش سوریه از ورود کمک‌های انسانی به شهرهای تحت محاصره جلوگیری می‌کند.
«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا هم دیروز در نشست تیم امنیت ملی دولت خود مدعی شد، دولت سوریه در ارسال کمک‌های بشر دوستانه به مناطق این کشور مانع تراشی می‌کند.
پیش از این دمشق از تمامی طرف‌های کمک کننده خواسته بود که در ارسال کمک‌ها، با دولت سوریه هماهنگ باشند.
سایر رویدادها
* به گزارش خبرگزاری آلمان، شماری از نیروهای آمریکایی برای کمک به ارتش ترکیه، وارد شمال سوریه شدند.
* «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، گفت: محبوبیت «بشار اسد» در سوریه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
* در حمله شیمیایی داعش به روستاهای شمال استان حلب، شماری مصدوم شدند.