kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳

اعتراض پوتین به عدم پایبندی آمریکا به انجام تعهدات در توافق آتش‌بس

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد، آمریکا نمی‌تواند معارضان (به اصطلاح) میانه‌رو را در سوریه از گروه‌های تندرو و افراطی جدا کند.


«ولادیمیر پوتین» در تازه‌ترین اظهارات خود، وعده اصلی آمریکا در مذاکرات آتش‌بس را مورد سوال قرار داد و گفت: آمریکا نمی‌تواند معارضان میانه‌رو را از گروه‌های تندرو و افراطی در سوریه جدا کند.
به گزارش فارس، پوتین با اشاره به اینکه روسیه به همه تعهدات خود در سوریه پایبند است، تصریح کرد که هدف مشترک (اعلام شده) روسیه و آمریکا در سوریه، نابودی تروریست‌هاست.
رئیس‌جمهوری روسیه درباره اینکه واشنگتن نمی‌خواهد جزئیات توافق میان دو طرف را به اعضای شورای امنیت ارائه کند افزود: واشنگتن نمی‌خواهد متن توافق درباره سوریه فاش شود، زیرا بعدا مشخص خواهد شد که چه کسی به تعهداتش پایبند نیست.
پوتین گفت: «ما توافق کرده‌ایم جبهه النصره و گروه‌های مشابه آن از فرقه‌های معارضان به اصطلاح سالم جدا شوند و قرار بر این است که مواضع گروه‌های دوم به ما نشان داده شود. اما آنچه امروز می‌بینیم تفکیک بخش سالم معارضان از گروه‌های تروریستی نیست، ما شاهد سازماندهی مجدد گروه‌های تروریستی هستیم.»
پوتین همچنین گفت: «روسیه اگرچه می‌خواهد متن توافق با آمریکا منتشر شود، اما هرگز این توافقنامه را بدون رضایت طرف آمریکایی علنی نخواهد کرد.» در پی توافق آمریکا و روسیه در مورد آتش‌بس در سوریه، از روز دوشنبه این آتش‌بس به اجرا درآمده است.
خبرهای تکمیلی همچنین حاکی است، آمریکا برای نخستین‌بار اطلاعات مربوط به محل حضور شورشیان مورد حمایت خود در سوریه را در اختیار روسیه قرار داده است. این اقدام واشنگتن احتمالا در واکنش به اظهارات پوتین بوده است.