kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹

مسکو: آمریکا در توافق آتش‌بس سوریه به تعهداتش عمل نمی‌کند

مسکو ضمن اعلام اینکه «واشنگتن به تعهداتش در زمینه توافق آتش‌بس پایبند نیست، گفته توافق روسیه و آمریکا در مورد سوریه شامل سرنوشت بشار اسد نمی‌شود.»

سرویس خارجی -

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید: «مسکو از زمان اجرایی شدن آتش‌بس در سوریه به تعهدات خود بر اساس توافق با واشنگتن عمل کرده است و این در حالی است که واشنگتن تلاش می‌کند بر عدم  اجرای بخشی از تعهداتش در زمینه توافق آتش‌بس به‌ویژه جداسازی گروه‌های تروریستی و مخالفان میانه‌رو سرپوش بگذارد.»
به گزارش تسنیم وی این را هم اضافه کرده که «ارتش سوریه با گذشت چهار روز از اجرایی شدن آتش‌بس به آن پایبند بوده است و این در حالی است که مخالفان معتدل وابسته به آمریکا (تروریست‌های مورد حمایت آمریکا) حملات خود به محلات مسکونی را افزایش داده‌اند.»
به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه «سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که  پس مخالفان معتدلی که واشنگتن ادعا می‌کرد خواستار آتش‌بس هستند، کجایند؟»
گفتنی است آتش‌بس در سوریه در پی توافق وزیران خارجه آمریکا و روسیه از عصر روز دوشنبه همزمان با عید قربان آغاز شده و طبق این طرح قرار بود به مدت یک هفته آتش‌بس برقرار شود و در صورتی که طرف‌های درگیر این آتش‌بس  را رعایت کنند آن گاه مراحل بعدی این طرح عملیاتی شود.این در حالی است که از همان ساعات اولیه آتش‌بس مخالفان به اصطلاح میانه‌رو (تروریست‌های تحت حمایت آمریکا) این آتش‌بس را ده‌ها بار نقض کردند.
به گزارش فارس «فارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به نقض آتش‌بس از سوی مخالفان به اصطلاح میانه‌رو (بخوانید تروریست‌ها) اعتراف کرده و گفته: «گزارش‌هایی دریافت کردیم که نشان می‌دهد مفاد آتش‌بس توسط مخالفان میانه‌رو نقض شده است»!
سرنوشت بشار اسد
معاون وزیر خارجه روسیه اما تاکید کرده که توافق روسیه و آمریکا در مورد سوریه  شامل سرنوشت بشار اسد و مرحله انتقالی نمی‌شود.
به گزارش تسنیم، «میخائیل بوگدانوف» تاکید کرده کشورش در تلاش است تا از طریق شورای امنیت توافق آتش‌بس در سوریه را اعلام کند.
وی در مورد سرنوشت بشار اسد هم گفته، «این مسئله یک موضوع داخلی است و به مردم سوریه مربوط می‌شود». نه آمریکا. پس از توافق آمریکا و سوریه درباره صلح در سوریه عده‌ای مدعی شدند، روسیه با آمریکا بر سر سرنوشت اسد توافق کرده‌اند.
تحولات میدانی
از تحولات میدانی سوریه هم خبر رسیده که تروریست‌ها به مواضع ارتش سوریه در جوبر حمله کرده‌اند اما با مقابله نیروهای مقاومت مواجه شدند و درگیری‌های شدید بین طرفین در جریان است.
به گزارش فارس به نقل از منابع خبری سوری ارتش سوریه پاتکی را  آغاز کرده و در حال حاضر در سایه پیشروی نیروهای مقاومت، درگیری‌ها «بسیار شدید» است.
در این حمله ارتش سوریه موفق شد که شماری از تروریست‌ها را در محورهای «کراش» و «العباسین» از پا درآورد. این حملات در پاسخ به نقض آتش‌بس از سوی تروریست‌های مورد حمایت آمریکا صورت می‌گیرد.
رژیم صهیونیستی و آمریکا
این در حالی است که رژیم صهیونیستی پس از شکست و ناکامی تروریست‌های مورد حمایت خود در حمله به مواضع ارتش سوریه در جنوب این کشور مستقیما وارد درگیری ارتش سوریه با تروریست‌ها شده است.
عناصر تروریستی هم در جنوب این کشور با حمایت توپخانه و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مواضع ارتش و نیروهای دفاع ملی را در استان قنیطره هدف قرار دادند.منابع سوری نیز خبر دادند که تعدادی از تفنگداران دریایی آمریکا با خودروهای زرهی خود وارد غرب شهر کردنشین تل ابیض در حومه شمالی رقه شده‌اند. از فوعه و کفریا دو شهرک شیعه‌نشین در حومه شمالی ادلب نیز که مدت یک سال و نیم است تحت محاصره گروه‌های تروریستی هستند خبر می‌رسد که اهالی این دو شهرک از سازمان ملل خواستند برای آنها کمک‌های غذایی و دارویی ارسال کنند.