kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳

اعتراض ونزوئلا، بولیوی و اکوادور به کودتای نرم آمریکا در برزیل

به دنبال رای مجلس سنای برزیل به برکناری دیلما روسف از ریاست جمهوری، برخی کشورهای آمریکای لاتین در محکومیت این اقدام سفرای خود را از برزیل فراخواندند.




«دیلما روسف» که اواخر اردیبهشت ماه به دلیل تخلف مالی توسط سنای برزیل از ریاست جمهوری تعلیق شد چهارشنبه هفته گذشته با رای مجلس سنای این کشور از ریاست جمهوری برکنار شد.
مجلس سنای برزیل با 61 رای موافق در برابر 20 رای مخالف، به برکناری «دیلما روسف» رای داد. «روسف» به اتهام سوء استفاده غیرقانونی از بودجه ملی از قدرت برکنار شده است.
 با برکناری «روسف»، به 13 سال حکومت چپگراها در برزیل پایان داده شد. "روسف» در صورت کسب 28 رای، یک رای بیش از یک سوم آراء مجلس سنا، می‌توانست در پست ریاست جمهوری باقی بماند.
اولین رئیس جمهور زن برزیل متهم است که در آستانه برگزاری انتخابات عمومی سال 2014، که دومین دوره ریاست جمهوری او بود، با تخطی از قانون بودجه، هزینه‌های دولتی را در راستای فعالیت تبلیغاتی خود افزایش داده و  آمار دولتی را دستکاری کرده است. وی این اتهامات را رد کرده است.
به دنبال این حکم مجلس سنای برزیل «میشل تامر»، معاون دیلما روسف رئیس جمهور برکنار شده برزیل، عصر چهارشنبه به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد.
«تامر» از «حزب جنبش دموکراتیک» تا سال ۲۰۱۸ میلادی، زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این سمت را در اختیار خواهد داشت. پایگاه اینترنتی افشاگر ویکی لیکس اخیرا با انتشار سندی «حساس اما غیرمحرمانه» اعلام کرد، که «میشل تامر» پیش از برگزاری انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی به دیپلمات‌ها و سرویس اطلاعاتی آمریکا تحلیل‌های سیاسی و اطلاعات می‌داده است.
«دیلما روسف» که «تامر» را «خائن و توطئه گر» و برکناری خود از قدرت را کودتا می‌نامد اعلام کرده که  به مبارزه ادامه خواهد داد و شکایت به دیوان عالی برزیل برده و درخواست استیناف خواهد کرد.
«خوزه ادواردو کاردوزو»، وکیل «روسف»، به این دلیل درخواست فرجام‌خواهی برای موکلش کرده که وکلای اتهام‌زنندگان تغییری را در پرونده خود ایجاد کرده بودند که ناقض حق موکل او برای برخورداری از فرآیند قانونی بوده است. این درحالی است که در یک رخداد کم سابقه دادگاه عالی برزیل فرجام‌خواهی «روسف» را پذیرفته و بار دیگر «میشل تامر» را به وضعیت رئیس جمهور موقت بازگردانده و خواهان تکرار محاکمه در سنای برزیل شده است. این در حالی است که تاکنون همه درخواست‌های وکلای مدافع «روسف»، علیه فرآیند استیضاح او توسط دادگاه عالی برزیل رد شده بود.
واکنش کشورهای چپ‌گرا
به دنبال رای سنای برزیل به برکناری «دیلما روسف»، ونزوئلا، اکوادور و بولیوی سفرای خود را از برزیل فراخواندند. در مقابل برزیل نیز سفیران خود را از این کشورها فراخواند. «رافائل کوره‌آ»، رئیس جمهور اکوادور رای سنای برزیل علیه «روسف» را یک «عذرخواهی برای بدرفتاری و خیانت» دانست. بلوک چپ گرای آلبا، تحت رهبری ونزوئلا که شامل کوبا و نیکاراگوئه می‌شود نیز "کودتای پارلمانی” در برزیل را محکوم کرد. «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا هم پس از اعلام گفت‌وگوی تلفنی‌ با «دیلماروسف» گفت: «سفیرمان را فراخواندیم چرا که برزیل اکنون دولتی دارد که منتخب نیست.»
 وی آمریکا را به دلیل رخدادهای برزیل مقصر دانست و گفت که این اقدامات بخشی از یک تهاجم ادامه‌دار است. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در واکنش به اقدام سنای برزیل اعلام کرد، ایالات متحده اطمینان دارد که روابط مستحکم دوجانبه با برزیل ادامه خواهد یافت.