kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳

پیکر رئیس‌جمهور ازبکستان امروز در سمرقند به خاک سپرده می‌شود

سرانجام پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ منابع دیپلماتیک دیروز رسما خبر مرگ اسلام کریم اف رئیس جمهور ازبکستان را تائید کردند.



اسلام کریم‌اف رئیس‌جمهور ازبکستان در پی بروز سکته مغزی از روز شنبه در بیمارستان بستری شده و اخباری مبنی بر وضعیت وخیم جسمانی وی هر روز از تاشکند در حال انتشار بود. چندین بار نیز طی روزهای گذشته خبر فوت وی اعلام و سپس از سوی مقامات دولتی تکذیب شد.منابع رسانه‌ای ازبکستان اعلام کردند قرار است امروز (شنبه) جسد اسلام کریم اف در سمرقند مکان تولد وی به خاک سپرده شود.
از جانشینان احتمالی وی می‌توان به «رستم اینویاتوف» رئیس سازمان اطلاعات این کشور اشاره کرد که در هر زمانی وفادار به رئیس‌جمهور ازبکستان بوده است که با توجه به وضعیت بحرانی به وجود آمده در این کشور می‌تواند نقش اساسی در آینده ازبکستان بازی کند.
«رستم عظیم اف» معاون نخست‌وزیر ازبکستان از دیگر گزینه‌های احتمالی ریاست جمهوری این کشور است که امید زیادی برای رسیدن به این مقام دارد. وی نماینده قبیله تاشکند است و علاقه زیادی به گسترش روابط با آمریکا و اروپا دارد. حتی بنا به اطلاعات به دست آمده، عظیم اف لابی غرب در ازبکستان به حساب می‌آید.از طرف دیگر «شوکت میرزیویف» نخست‌وزیر ازبکستان به ‌عنوان نماینده قبیله سمرقند از دیگر گزینه‌های ریاست جمهوری ازبکستان به حساب می‌آید.