kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۳۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
احضار سفیر آمریکا از سوی ترکیه

تنش بین آنکارا و واشنگتن بر سر کُرد‌های سوریه بالا گرفت

در پی بالا گرفتن اختلافات میان آنکارا و واشنگتن بر سر کُردهای شمال سوریه، دولت ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد.



در پی مخالفت آمریکا با عملیات ترکیه در شمال سوریه، دولت آنکارا سفیر آمریکا را «جهت ارائه پاره‌ای از توضیحات»، احضار کرد. آمریکا  چند روز پس از کمک به ترکیه برای تجاوز به سوریه اخیرا اعلام کرده دیگر حاضر نیست ترکیه را در حمله به شهر «جرابلس» حمایت کند.  علاوه بر آن، سرهنگ «جان توماس» سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از آتش‌بس ناپایدار میان نظامیان ترک و کُردها (در جرابلس) خبر داده بود.
در پی این موضع‌گیری‌های آمریکا، وزارت خارجه ترکیه، «جان باس» سفیر آمریکا را فرا خواند و نارضایتی آنکارا را از این مواضع واشنگتن اعلام کرد.
«تانجو بیلقیچ» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به سفیر آمریکا گفته شد، چنین اظهاراتی (از جانب آمریکایی‌ها) پذیرفتنی نیست و با مناسبات دو کشور همخوانی ندارد.
بیلقیچ افزود: اهداف عملیات «سپر فرات» (مداخله در شمال سوریه) مشخص است؛ ترکیه به اقداماتش تا عقب رانده شدن تمامی گروه‌های تروریستی از مرزهایش ادامه خواهد داد تا آنها دیگر تهدیدی برای شهروندان ترکیه نباشند.
وی بار دیگر بر انتظار ترکیه از آمریکا برای عمل کردن به تعهداتش در خصوص عقب‌ راندن کُردها به شرق رودخانه فرات تاکید کرد.
عملیات ترکیه در جرابلس تاکنون مرگ بیش از 40 شبه‌نظامی کُرد و غیرنظامی ساکن جرابلس را در پی داشته است. تاکنون سه تانک ترکیه نیز به دست شبه‌نظامیان کُرد منهدم شده است.
استان حلب
از استان حلب نیز خبر رسیده، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه پیشروی‌های گسترده‌ای در جنوب غربی شهر حلب داشتند و توانستند تپه‌های «الصنوبرات»، «العماره» و «المحروقات» را آزاد کنند. شمار تلفات عناصر تروریست در این عملیات، 27 تن اعلام شده است.
جنگنده‌های ارتش سوریه نیز تجهیزات  و جنگ‌افزارهای تروریست‌ها را در نزدیکی شهر «خان طومان» در جنوب حلب هدف قرار دادند و آنها را منهدم کردند.
سلاح شیمیایی
روسیه گزارش سازمان ملل در مورد استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را مخدوش دانست؛ به گزارش ایسنا، «ویتالی چورکین» سفیر روسیه در سازمان ملل، با اعلام خبر فوق، افزود: شورای امنیت (سازمان ملل) نمی‌تواند براساس این گزارش، سوریه را تحریم کند. اخیرا کشورهای فرانسه و انگلیس شورای امنیت سازمان ملل را در مورد تحریم سوریه تحت فشار قرار داده‌اند.