kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

بغداد رسما از سعود‌ی‌ها خواست سفیر خود را تغییر دهند

دولت بغداد رسما از رژیم آل‌سعود خواست، سفیر عربستان در عراق را به خاطر اقدامات خارج از عرف دیپلماتیک، تغییر دهد.



دولت عراق بالاخره از عربستان خواست، «ثامر السبهان» را تغییر دهد و فرد دیگری را جایگزین او نماید. به گزارش فارس، وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که رسما از ریاض خواسته است سفیر عربستان در عراق را تغییر دهد.
پیش از این «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق گفته بود که اقدامات السبهان در عراق، دخالت در امور داخلی این کشور است و این اقدامات ربطی به نقش السبهان به عنوان سفیر ندارد.
وزارت خارجه عراق قبل از اینکه تصمیم فوق را بگیرد، السبهان را فرا خوانده و تذکرات لازم را به اطلاع وی رسانده بود.
دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی، موضع‌گیری مکرر علیه بسیج مردمی عراق و ایجاد اختلال در روند «مبارزه نیروهای مسلح عراق علیه داعش از جمله اقدامات مداخله‌جویانه السبهان در امور داخلی عراق بوده است.
پیش از این السبهان یک چهره امنیتی بوده و آل سعود با اهداف خاصی که در نظر داشته، او را به عنوان سفیر عربستان در عراق برگزیده بود.
در پی حمله رژیم صدام به کویت در سال 1991، روابط عراق و عربستان قطع شده بود و این تیرگی و قطع روابط به مدت 25 سال ادامه داشته است.
بسیج مردمی
 و عملیات موصل
دبیرکل جنبش «النجبای» عراق اعلام کرد، نیروهای بسیج مردمی به تنهایی می‌توانند شهر «موصل» را از اشغال تروریست‌های «داعش» آزاد کنند.
به گزارش تسنیم، شیخ «اکرم الکعبی» طی یک نشست خبری، اعلام کرد: نیروهای بسیج مردمی بدون کمک دیگران، می‌توانند موصل را آزاد کنند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که عوامل زیادی تلاش می‌کنند که بسیج مردمی در عملیات فوق شرکت نکند. الکعبی گفت: برخی در عراق این تصور را داشتند که نیروهای عراقی برای مبارزه با «داعش» کافی نیستند و بغداد نیازمند آمریکا خواهد بود، اما به لطف خدا، بسیج مردمی شکل گرفت و دستاوردهای زیادی هم داشت.
الکعبی افزود: پس از پیروزی‌های بسیج مردمی، کشورهای غربی و مزدوران آنها، به دنبال انحلال بسیج مردمی هستند. به گفته الکعبی، زمانی که آمریکایی‌ها به همراه جریان‌های سیاسی مشکوک در داخل عراق مانع مشارکت بسیج مردمی در عملیات آزادسازی شهر «رمادی» شدند، بیش از 90 درصد این شهر نابود شد. با این حال، آنها چیزی نگفتند. اما بسیج مردمی بدون هر گونه تخریبی، شهرها را از کنترل تروریست‌ها خارج کرده است (مثل فلوجه و تکریت)، اما علی‌رغم این پرونده درخشان، این جریان‌های سیاسی اعتراض می‌کنند و می‌گویند بسیج مردمی نباید در عملیات موصل شرکت کند.
وی گفت، آمریکا که برای منطقه برنامه داشت، فکر می‌کرد داعش مدت طولانی در منطقه حضور خواهد داشت. اما وقتی دید بسیج مردمی مقابل داعش ایستاد، حالا تلاش می‌کند این نهاد را منحل کند.
الکعبی تصریح کرد، اگر جنگ روانی علیه بسیج مردمی نبود، امروز شاهد آزادی کل عراق از چنگال تروریست‌‌ها  بودیم.
به گفته رهبر جنبس النجبای عراق، بسیج مردمی مشتکل از نیروهای سنی، مسیحی و شیعه است و هم اکنون نیز همه تلاش دشمنان این است که ارتباط میان بسیج مردمی و اهل سنت را در غرب عراق (استان الانبار) قطع کنند که البته موفق نمی‌شوند.