kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
پنتاگون خبر داد

«تقریبا هیچ»، نتیجه 9 ساعت مذاکره آمریکا و روسیه بر سر سوریه

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده، 9 ساعت مذاکره میان وزرای خارجه آمریکا و روسیه بر سر مسائل سوریه، تقریبا هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشته است.


به گزارش تسنیم، «پیترکوک» سخنگوی پنتاگون گفته، «جان کری» و «سرگئی لاوروف»به مدت 9 ساعت در شهر«ژنو» در ارتباط با سوریه، با هم گفت‌وگو کرده‌اند.
به گفته کوک برخی اختلافات، جهت دستیابی به راهکار دوجانبه و مشترک، کاهش یافته، ولی همان طور که جان‌کری اشاره کرده، مسائل و اختلافات همچنان باقی است و باید حل و فصل شود. در شرایط کنونی هنوز «هیچ توافقی» حاصل نشده است.
وزیر خارجه آمریکا پس از این گفت‌وگو، به خبرنگاران گفته بود که مسکو و واشنگتن به راه‌حل‌های روشن جدیدی درباره سوریه دست یافتند؛ اما هنوز لازم است موضوعات جزئی‌تر حل و فصل شوند.
جان‌کری افزود: کارشناسان (دو کشور) با هدف نهایی کردن گام‌های باقی‌مانده، طی روزهای آینده در ژنو خواهند ماند و با هم گفت‌وگو خواهند کرد.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم به خبرنگاران گفت: به توافق‌هایی دست یافته‌اند ولی باید گام‌های نهایی درباره برخی مسائل برداشته شود.
از سوی دیگر روزنامه «القدس العربی» در ارتباط با مذاکرات لاوروف و کری در ژنو نوشت که این مذاکرات 9 ساعت طول کشید.
براساس گزارش این روزنامه، وزیر خارجه آمریکا، مسایل باقی‌مانده میان طرفین را «مسائل فنی» ذکر کرد و توضیح اضافه‌ای در رابطه با این مسائل نداد. اما، لاوروف اختلاف روسیه و آمریکا را بر سر تروریست‌ خواندن برخی گروه‌ها ذکر کرد؛ آمریکا این گروه‌ها را تروریست نمی‌داند. لاوروف گفت: باید گروه‌هایی که جزئی از توافق آتش‌بس هستند، به طور کاملا قطعی مشخص شوند.
ترکیه
ارتش ترکیه که اخیرا با ورود به شمال سوریه شهر «جرابلس» را اشغال کرده، به عملیات خود در این منطقه وسعت داده است؛ به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز جنگنده‌های ارتش ترکیه مواضع شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را در شهر «جرابلس» بمباران کردند.
گفته می‌شود که ترکیه قصد دارد منطقه جرابلس را به طول 70 کیلومتر و عمق 40 کیلومتر تحت اشغال خود در آورد. در همین چارچوب، دیروز شهرک «الراعی» به اشغال تروریست‌های وابسته ترکیه و آمریکا درآمد.
برخی کارشناسان می‌گویند، واشنگتن در چارچوب سیاست دلجویی، به ترکیه چراغ سبز نشان داده که در شمال سوریه پیشروی کند.
پیش از این آمریکا می‌خواست شهر «جرابلس» در اختیار کردها قرار بگیرد، اما درپی وقوع کودتای نافرجام 25 تیر، و تیره‌شدن روابط میان آنکارا و واشنگتن، دولت آمریکا امتیاز ورود به شمال سوریه را به ترکیه داده است! تا از فاصله گرفتن ترکیه از غرب جلوگیری کند.
ترکیه آمریکا را همدست «فتح‌الله گولن» در اجرای کودتای اخیر می‌داند.
در ارتباط با مدت حضور نیروهای ارتش ترکیه در شمال سوریه نیز «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه گفت: عملیات نظامی در سوریه تا زمانی که امنیت ماتضمین نشود، ادامه خواهد یافت.
وی پیش‌بینی کرد که اوضاع سوریه و عراق بدتر از اکنون خواهد شد.«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: عملیات این کشوردر سوریه ادامه خواهد یافت.
سایر رویدادها
* براساس گزارش یونیسف  حدود 40 درصد آوارگان سوری حاضر در یونان، کودک هستند.
* «بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد، ترکیه در شهر «حلب» برای تروریست‌ها انبار تسلیحاتی می‌سازد.
* مرحله نخست تخلیه شهر «داریا» در حومه دمشق به پایان رسید؛ دراین مرحله 400 فرد مسلح به همراه خانواده‌هایشان و 600 غیرنظامی از شهر خارج شده‌اند. پیش از این میان افراد مسلح و دمشق در مورد تخلیه داریا، توافق حاصل شده بود.