kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
واشنگتن تایمز :

اردوغان پس از کودتای نافرجام ترکیه فرماندهان مخالف جنگ سوریه را برکنار کرد

یک روزنامه آمریکایی نوشته، رئیس جمهور ترکیه به بهانه کودتای نافرجام اخیر، تمام فرماندهان مخالف حمله نظامی به سوریه را برکنار کرده است.



«واشنگتن تایمز» نوشته فرماندهان نظامی عامل کودتای نافرجام در ترکیه در یک سال گذشته مانع اجرای طرح آنکارا برای مداخله نظامی در سوریه شده بودند.
فارس با انتشار این گزارش به نقل از این روزنامه و با اشاره به تصمیم اخیر آنکارا در رابطه با اعزام نیرو به شهر «جرابلس» در شمال سوریه، افزود: «یک فرمانده ارشد ارتش ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت که مقامات دولت آنکارا یک سال است که در مورد حمله به شمال سوریه برنامه‌ریزی می‌کرده، اما با مقاومت شماری از فرماندهان ارتش ترکیه مواجه می‌شده‌اند.»
به گفته وی، این فرماندهان در ارتباط با کودتای 15 ژوئیه (25 تیر) مقصر شناخته و دستگیر شدند!
پنجشنبه گذشته واحدهایی از  ارتش ترکیه با بهره‌گیری از تانک و ادوات زرهی، به شمال سوریه حمله و شهر «جرابلس» را اشغال کردند و سپس، این شهر را در اختیار تروریست‌های ارتش آزاد قرار دادند.
مقامات آنکارا در توجیه این اقدام خود گفتند که عملیات فوق با هدف مبارزه با تروریست‌های داعش و جلوگیری از اقدام علیه امنیت ملی ترکیه صورت گرفته است. علاوه بر آن، ترکیه به شدت با ایجاد یک کشور کردی در شمال سوریه مخالف است.
منبع نظامی روزنامه واشنگتن تایمز تاکید کرد: «فرماندهان خاصی در داخل ارتش ترکیه سخت تلاش کردند تا جلوی اجرای طرح آنکارا برای مداخله نظامی در سوریه به بهانه مقابله با داعش را بگیرند. هر بارهم بهانه‌ای جدید برای این کار فراهم می‌کردند، نظیر ناکافی بودن قابلیت‌های نظامی ارتش برای فراهم کردن شرایط حرکت رو به جلوی دولت.»
بر اساس اعلام این فرمانده ارتش ترک، «اسمیت ترزی» فرمانده نیروهای ویژه ترکیه حمله شب 15 جولای برای گرفتن مقر نیروهای ویژه را هدایت می‌کرد و یکی از این فرماندهان و مخالفان سرسخت مداخله نظامی ترکیه در سوریه بوده است. وی همان شب طی درگیری‌ها کشته شد.
استرداد گولن
خبر دیگر اینکه «نیک آکرمن» دادستان سابق آمریکا طی گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تاکید کرد: «دولت آمریکا نمی‌تواند به خاطر بازداشت (فتح‌الله) گولن، قانون اساسی این کشور را نقض کند.»
طی هفته های اخیر مقامات آنکارا بارها از آمریکا خواسته‌اند که گولن را بازداشت کند و به ترکیه تحویل دهد.
دادستان سابق آمریکا افزود: دولت آمریکا نمی‌تواند بدون دلیل و تنها به خاطر جلب رضایت ترکیه، اجرای قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد.
گولن از سال 1999 در یک تبعید خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد. مقامات دولت ترکیه او را به دست داشتن در کودتای آمریکایی 25 تیر متهم می‌کنند.
به گزارش تسنیم، آکرمن اظهار داشت: «وزارت دادگستری آمریکا باید اسناد روشن و شفافی را ارائه کند که نشان دهد دلیل منطقی برای اینکه گولن مجرم بوده و باید به ترکیه مسترد گردد، وجود دارد.»