kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
با سفر جان کری به جده مطرح شد

طرح تازه آمریکا برای نجات آل سعود از باتلاق یمن

انقلابیون یمن در تازه‌ترین حملات خود به جبهه ائتلاف سعودی، تاسیسات شرکت نفتی عربستان را با موشک بالستیک هدف قرار دادند و بازوی اطلاعاتی سعودی‌ها را در تعز به هلاکت رساندند. همزمان جان کری بر لزوم پایان جنگ یمن تأکید کرد!


سرویس خارجی-

عربستان روز به روز متحمل ضربات کوبنده‌تری از انقلابیون یمنی می‌شود. در جدیدترین این حملات، نیروهای ارتش و کمیته‎های مردمی یمن دیروز صبح در پاسخ به تجاوز سعودی‌ها به کشورشان یک موشک بالستیک به تاسیسات شرکت نفتی «آرامکو» در منطقه جیزان در خاک عربستان شلیک کردند. به گزارش فارس،‌ منابع یمنی تاکید کردند که موشک بالستیک با دقت به هدف اصابت کرده و باعث وارد آمدن خسارت سنگینی به این شرکت شده است. هنوز جزئیات بیشتری در مورد خسارت‌های این حمله منتشر نشده است اما معمولا این گونه حملات تلفات و خسارات سنگینی برجا گذاشته است. در همین حال و به دنبال تشدید حملات انقلابیون یمن به جنوب عربستان و فتح دروازه‌های نجران، ستاد تبلیغات جنگ ارتش یمن تصاویری منتشر کرده که فرار دسته جمعی خودروهای زرهی و تانک‌های ارتش عربستان را در پی حمله نیروهای یمن به یک پاسگاه سعودی در استان نجران نشان می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهد که نیروهای سعودی با خودروهای نظامی خود از یکدیگر برای فرار کردن، سبقت می‌گیرند و بعضاً حتی با یکدیگر تصادف می‌کنند.
در حمله‌ای دیگر، شماری از سرکرده‌های شبه نظامیان وابسته به رئیس جمهور مستعفی یمن و عربستان در تعز کشته شده‌اند. در این حمله، «عبدالجلیل غالب الوجیه» که از اعضای وابسته به داعش است و یکی از بازوهای اطلاعاتی عربستان به شمار می‌رود در روستای الشقب در تعز کشته شده است. همچنین فرمانده کمیته‌های انقلابی یمن اعلام کرده در پی تسلط رزمندگان یمنی بر ورودی منطقه نجران و موشک‌باران مواضع نظامی سعودی‌ها، امیر و برخی فرماندهان نظامی نجران از این منطقه گریختند.
نقشه جدید آمریکا برای یمن
از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه پس از دیدار با همتای سعودی خود در جده اعلام کرد طرح جدیدی را برای حل بحران یمن ارائه کرده است. به گزارش ایسنا، «جان‌کری»، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، «طرح حل بحران یمن شامل همه طرف‌های بحران می‌شود و در این طرح جدید حوثی‌ها باید اسلحه‌های خود را در شهر صنعا زمین بگذارند»! وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه «هیچ راه حل نظامی برای بحران یمن وجود ندارد»، افزود: «طرح جدید شامل تشکیل دولت وحدت ملی است.» وی در ادامه از حوثی‌ها برای مشارکت در طرح جدید دعوت کرد و همزمان به آنها هشدار داد که در صورت مخالفت با طرح جدید با اقدامات بین‌المللی مناسب آن مواجه خواهند شد! کری بدون اشاره به نقش آمریکا در جنایات سعودی‌ها در یمن گفت خونریزی در این کشور طولانی شده است.
وزیر خارجه آمریکا این را هم گفت که «ما به امنیت عربستان پایبند هستیم... ما نگران حملات به مرزهای جنوبی عربستان هستیم. عربستان حق دارد از خود در برابر موشک‌هایی که شبه نظامیان شلیک می‌کنند، دفاع کند.»  جان ‌کری در حالی در مورد کشتار مردم یمن سخنرانی کرده که تلفات تجاوز عربستان به یمن در درجه اول بر عهده آمریکا است که بزرگ‌ترین فروشنده سلاح به سعودی‌ها است. در همین حال، روزنامه رای الیوم اعلام کرد، هدف از طرح جدید آمریکا درباره یمن، در وهله اول بیرون کشیدن عربستان از باتلاق یمن است. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن نیز در گفت وگو با شبکه العالم اعلام کرد: «اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر همتای سعودی او که این طرح را اعلام کردند، متناقض است زیرا آنها خودشان را بی‌طرف می‌دانند؛ درحالی که کشورهایشان در تجاوزگری شریک هستند.»
سایر رویدادها
-دفتر حقوق بشر سازمان ملل با بیان اینکه حملات هوایی عربستان به تنهایی بزرگترین عامل کشتار غیرنظامیان در یمن هستند، تحقیقات بین‌المللی در این رابطه را خواستار شد.
- ۲۰ نماینده کنگره آمریکا با اشاره به کشتار غیرنظامیان در یمن، خواستار توقف فروش تسلیحات به ریاض شدند.
- به دنبال حملات جنگنده‌های سعودی به  منازل شهروندان یمنی در استان صعده ۱۱ شهروند یمنی شهید شدند.