kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
تازه‌ترین پیروزی بزرگ در سوریه

تروریست‌ها برای ترک «داریا» امان‌نامه گرفتند

بیش از 700 تروریست حاضر شدند در قبال دریافت امان‌نامه از دولت دمشق، سلاح خود را زمین بگذارند و کنترل شهر راهبردی «داریا» که نزدیک دمشق است، به ارتش سوریه بسپارند.

سرویس خارجی -

شهر «داریا» پس از چهار سال محاصره و نبرد میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست‌ها، سرانجام به دست ارتش افتاد. این پیروزی هر چند بر اساس توافق میان دمشق و تروریست‌ها به دست آمد، ولی تروریست‌ها در واقع، توان مقاومت را از دست داده بودند و حس می‌کردند که به زودی کشته خواهند شد. به همین خاطر، تروریست‌‌های حاضر در داریا، پذیرفتند که در قبال دریافت امان‌نامه از دولت، از داریا خارج شوند.
بر اساس توافقی که میان طرفین صورت  گرفته، 700 فرد مسلح سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین خود را زمین گذاشته و با نظارت سازمان ملل، از داریا در حومه غربی دمشق، به شهر «ادلب» در شمال سوریه می‌روند. این تروریست‌ها که عضو گروه‌های کوچک تکفیری هستند، در ادلب به «جیش‌الفتح» می‌پیوندند.
اهمیت داریا
روزنامه  انگلیسی «گاردین» طی گزارشی به قلم «اما گراهام-کریسون» نوشت که تسلیم شدن گروه‌های مسلح در شهر داریا، «ضربه‌ای بسیار دردناک به مخالفان مسلح و به روحیه آنهاست» و در مقابل، برای ارتش سوریه، یک جایزه است.
به نوشته گاردین، داریا نماد مخالفان مسلح سوریه، به شمار می‌رفت. مفاد توافقنامه دولت سوریه و عناصر مسلح در داریا به شرح زیر عنوان شده است:
1) تسلیم سلاح‌های سبک، متوسط و سنگین از سوی تروریست‌‌ها به ارتش سوریه؛
2) خروج 700 فرد مسلح که تاکنون با ارتش می‌جنگیدند از داریا و انتقال آنها به شهر «ادلب» (مقر اصلی جیش‌الفتح)؛ و 3) انتقال 4000 مرد و زن ساکن داریا به سرپناه‌های موقت در حومه دمشق.
بر اساس گزارش‌ها، عناصر مسلح در ازای  ضمانت در مورد حفظ جانشان، به این معامله تن داده‌اند.
نبرد علیه تروریست‌ها در «داریا»، از سال 2012 آغاز شده بود  و به همین خاطر، نبرد «داریا» به عنوان طولانی‌ترین نبرد در جنگ جاری سوریه دانسته می‌شود. به گفته کارشناسان، این پیروزی «بزرگ» باعث می‌شود که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از این پس در جبهه‌های شمالی قدرتمند‌تر ظاهر خواهند شد.
جرابلس
ارتش ترکیه اما دیروز با بهره‌گیری از ده‌ها تانک و  زره‌پوش، از مرزهای شمالی سوریه وارد خاک این کشور شد و شهر مرزی «جرابلس» سوریه را اشغال کرد و سپس، کنترل آن را به دست عناصر گروه تروریستی «ارتش آزاد» داد.
پیش از این قرار بود که آمریکا شبه‌نظامیان کُرد را بر جرابلس مستقر کند، اما به دنبال یک معامله پنهانی میان آنکارا و واشنگتن، آمریکا از طرح خود عقب کشید. مقامات ترکیه که آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند، پس از اشغال جرابلس، مدعی شدند که قصد داشتند عناصر تکفیری را از مرزهای خود دور کنند و به جای آنها، گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو مثل ارتش آزاد را مستقر کنند. شمار عناصر ارتش آزاد که در جرابلس مستقر شده‌اند، 1500 نفر اعلام شده است.
«فکری اسیک» وزیر دفاع ترکیه هم اعلام کرده هدف آنکارا از عملیات تسخیر جرابلس، جلوگیری از کنترل این شهر به دست کُردها بوده است.
خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از اسکای‌‌نیوز گزارش داده «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، در تماسی تلفنی با «مولود چاوش اوغلو» همتای ترک خود، به وی اطلاع داده که شبه‌نظامیان کُرد (تحت حمایت آمریکا) به شرق فرات عقب‌نشینی کرده‌اند، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته، ترکیه حاضر است تا هر زمان که لازم باشد در سوریه بماند. در نخستین واکنش مقامات دمشق به ماجرای جرابلس، «عمر اوسی» عضو پارلمان سوریه، گفت که با توجه به عضویت ترکیه در ناتو، حمله ارتش ترکیه به سوریه، حمله ناتو محسوب می‌شود.
سایر رویدادها
* «بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرده، نخست‌وزیر وقت فرانسه در سال 2013 (لوران فابیوس) در حمله شیمیایی تروریست‌ها در منطقه «خان عسل» سوریه دست داشته است. در این میان، سازمان ملل هم دولت دمشق را به دو حمله شیمیایی متهم کرد!
* وزیر خارجه سوریه در بغداد، با مقامات بلندپایه عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.
* وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا به جای اتهام‌زنی به سوریه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی، به وعده‌های خود در خصوص جداسازی تروریست‌ها از مخالفان دولت دمشق عمل کند.