kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

سفر جو بایدن به ترکیه برای جلوگیری از چرخش اردوغان به سمت اسد

یک نشریه آمریکایی طی گزارشی درباره وضعیت بد روابط ترکیه و آمریکا که بعد از کودتای نافرجام ترکیه ایجاد شده نوشته، جو بایدن برای جلوگیری از چرخش ترکیه به سمت روسیه، ایران و سوریه به آنکارا سفر کرده است.



«کریستین ساینس مانیتور» در گزارشی به قلم «اسکات پترسون» به بررسی روابط آنکارا و واشنگتن پرداخته و نوشته، سفر دیروز معاون رئیس‌جمهور آمریکا به آنکارا به دلیل بالا گرفتن احساسات ضد آمریکایی در ترکیه و چرخش اردوغان رئیس‌جمهور این کشور به سمت روسیه، ایران و سوریه صورت گرفته است.
به نوشته این نشریه ترکیه، آمریکا را به دست داشتن در کودتای ناکام در این کشور متهم کرده و به همین دلیل احساسات ضد آمریکایی در ترکیه به شدت افزایش یافته است. به همین دلیل «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به آنکارا سفر می‌کند تا به این کشور اطمینان دهد که در کنار اردوغان همواره ایستاده است.
کریستین ساینس مانیتور در عین حال تاکید کرده، حضور «فتح‌الله گولن» روحانی مخالف دولت اردوغان از دیگر موارد اوج گرفتن احساسات ضد آمریکایی در ترکیه و چرخش مواضع این کشور به سمت مسکو، تهران و دمشق است.
آنکارا با متهم کردن گولن به رهبری کودتای نافرجام در ترکیه، از واشنگتن خواسته این مبلغ دینی را که بیش از یک دهه است در آمریکا زندگی می‌کند بر اساس توافقنامه استرداد زندانیان به آنکارا تحویل دهد، خواسته‌ای که تاکنون آمریکا از انجام آن سر باز زده است.