kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۴۲۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰

سخنگوی دولت همه مدیران نجومی را سرمایه کشور دانست!

روند حمایت دولت یازدهم از صاحبان فیش‌های نجومی همچنان ادامه دارد و در همین راستا سخنگوی دولت در برنامه نگاه یک ضمن توجیه گفته‌هایش در حمایت از یکی از نجومی‌بگیران، آنها را نیز ذخایر نظام نامیده است.


سرویس سیاسی-

وقتی خطایی صورت می‌گیرد بهترین کار عذرخواهی است. عذرخواهی به معنای پذیرش آن خطاست و البته در ادامه روندی که در جهت اصلاح آن خطا باشد. اما به واقع در موضوع فیش‌های نجومی شاهد تناقضاتی در عملکرد دولتی‌ها بودیم که در نوع خود مثال‌زدنی است.
عذرخواهی از خطا
و حمایت از خطاکار!
در ابتدای افشای فیش‌های نجومی برخی از دولتمردان به سرعت مسیر فرافکنی را در پیش گرفتند و پس از آنکه تعداد فیش‌های افشا شده افزایش یافت شاهد عذرخواهی سخنگوی دولت در 24 خرداد ماه بودیم. محمدباقر نوبخت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از مردم بابت حقوق‌های نجومی برخی مدیران در دولت تدبیر و امید عذرخواهی کرد و گفت: «با اصلاح قانون، اجازه این‌گونه سوءاستفاده‌ها را در آینده نخواهیم داد.»
وقتی عذرخواهی صورت می‌گیرد یعنی خطایی رخ داده و وقتی خطایی رخ دهد یعنی خطاکاری هست. با این حال حمایت از خطاکار توسط دولت از جمله آن تناقضاتی است که به آن اشاره کردیم. نمونه آشکار این تناقض در مراسم معارفه مدیر جدید صندوق توسعه ملی، دیده شد. در آن مراسم سخنگوی دولت، صفدر حسینی را که پیش از آن فیش‌های نجومی او منتشر شده بود، از ذخایر نظام یاد کرد و گفت: «گذشته از ارادت شخصی بنده به دکتر حسینی، سایر اعضای هیئت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسئولیت خود امانتداران! بزرگی برای کشور بودند.»
سوءاستفاده‌کنندگان از منافذ قانونی ذخایر نظام!
در تازه‌ترین اظهارات، سخنگوی دولت در برنامه نگاه یک «همه مدیرانی که استعفا کردند را (مدیران نجومی‌بگیر) از ذخایر کشور» نامیده است و همچنین وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر شناسایی ۱۰۰۰ نفر که حقوق غیرمتعارف دریافت می‌کردند، گفته است: «این ادعا غلط است و از این تعداد فقط ۳ درصد حقوق نامتعارف داشتند همچنین هیچ کسی در این‌باره به قوه قضائیه نرفت زیرا حقوق‌ها غیرمتعارف بود اما غیرقانونی نبود.»
تناقض در گفته‌های اخیر سخنگوی دولت نیز به وضوح دیده می‌شود. وی در این برنامه ضمن آنکه همچنان نجومی‌بگیران را ذخایر نظام می‌داند در توجیه دریافت‌های آنان گفته است: «دریافتی آنان اگرچه غیرمتعارف بوده اما غیرقانونی نبوده است که این افراد با استفاده از خلأ قانونی از مصوبات خاصی استفاده (بخوانید سوءاستفاده) می‌کردند بنابراین متأسفانه قانون ما ایراد دارد.» به همین علت وقتی این اتفاق رخ داد. یعنی سخنگوی دولت از طرفی به این نکته اذعان دارد که این افراد از منافذ قانونی برای این دریافت‌ها سوءاستفاده می‌کرده‌اند و از طرفی دیگر آنها را نیز در کنار مدیران متعهد نظام قرار می‌دهد و از ذخایر نظام می‌نامد!
دولت خبر داشت یا نداشت؟!
در ادامه نوبخت اضافه کرده است: «در بررسی‌ها مشخص شد که آنان یک سری مصوبات خاص در اختیارشان بوده است که می‌توانستند از آن استفاده کنند و دولت قطعاً تا موقعی که این اتفاق نیفتاده بود از آن آگاهی نداشت در غیر این صورت زودتر از این، اقدامات قانونی صورت می‌گرفت.»
این گفته سخنگوی دولت منتفی است که دولت اگر خبر داشت زودتر اقدام می‌کرد چرا که به اقرار دولتمردان و همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور که به دولت در این زمینه هشدار داده بود، دولت یازدهم در جریان این پرداخت‌ها بوده است و تا زمانی که این فیش‌ها رسانه‌ای نشده بود برخوردی با آنها صورت نگرفت. قاضی سراج، طی نامه شماره 236050 مورخ 10 اسفند 93 به وزیر امور اقتصاد و دارایی در مورد مدیر بانک رفاه که از جمله نجومی‌بگیران بوده است هشدار داده بود و تا زمانی که فیش‌های وی رسانه‌ای نشد از برخورد و عزل خبری نبود.
سخنگوی دولت: چرا به نقطه ضعف‌ها انتقاد می‌کنید؟!
باز هم در این فقره شاهد حمله دولتمردان به منتقدین فیش‌های نجومی هستیم. سخنگوی دولت به صراحت صاحب فیش نجومی را «ذخیره نظام» و «امانتدار» می‌نامد، یعنی همان کسی که به قول نوبخت از منافذ قانونی استفاده (بخوانید سوءاستفاده) کرده، آنگاه هر کسی که به این گفته او انتقاد کرده را این گونه خطاب قرار می‌دهد: «در یک روز تودیع و معارفه که نیم ساعت صحبت می‌شود شما یک کلمه از یک صحبت نیم ساعته و آن منتقدی که کارش فقط این است بگردد ببیند کجا یک ضعفی وجود دارد و فردا در روزنامه‌اش بزند، در آنجا توضیح داده شد که منابع ما در کشور شامل دو بخش منابع ارزی و ذخایر انسانی است.» البته جالب است که او این گفته خود را به عنوان نقطه ضعف قبول دارد.