kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴

شهرهای حصارک و خان‌آباد هم سقوط کردند /طالبان به کابل نزدیک شد

همزمان با افزایش اختلافات میان مقامات افغانستان و ناتوانی دولت در سرکوب تروریسم، عناصر طالبان با اشغال شهرها و مناطق شمال و شرق افغانستان، به پایتخت نزدیک‌تر شدند.


سرویس خارجی-

در حالی که اختلافات میان «اشرف غنی احمدزی» رئیس‌جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان، روز به روز آشکارتر می‌شود و دولت در برقراری امنیت، تعلل می‌کند، شبه نظامان تروریست مناطق تحت اشغال خود را گسترش می‌دهند و هر روز به کابل نزدیک‌تر می‌شوند.
پیش از این مقامات محلی در استان «قندوز» اعلام کرده بودند که سه شهر در این استان در آستانه سقوط است. دیروز اما خبر رسید که شهر «خان‌آباد» به دست عناصر طالبان افتاد و هر لحظه احتمال می‌رود که شهر «علی‌آباد» هم به اشغال طالبان درآید. البته وضعیت سایر شهرها و مناطق استان قندوز نیز چندان مناسب نیست  و اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد، کل استان احتمالا سقوط خواهد کرد. هم‌اکنون شهرهای «قندوز»، «چهاردره» و «امام صاحت» استان قندوز در آستانه سقوط قرار دارند.
در استان شمالی «تخار» نیز پنج روز است که حدود 300 نیروی پلیس در شهر «درقد» تحت محاصره طالبان قرار دارند. به گفته «حمزه» فرمانده پلیس محلی، همه مسیرهای منتهی به شهر «دقد» به دست عناصر طالبان مین‌گذاری شده‌اند و داخل شهر نیز جنگ شدیدی در جریان است. به گفته وی، اکثر مناطق شهر در اشغال طالبان است.
دو استان شرقی «لوگار» و «ننگرهار» که هم‌مرز با استان کابل هستند، هم شرایط بهتری ندارند؛ در لوگار طالبان در شهرستان «ازره» مستقر شده و در ننگرهار هم شهر مهم و استراتژیک «حصارک» به دست عناصر طالبان افتاد. این پیشروی‌ها امنیت شهر «کابل» را به خطر انداختند. به گفته «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق سازمان امنیت ملی افغانستان، تحرکات طالبان در دو استان لوگار و ننگرهار گسترده‌تر از قبل شده و این مناطق از لحاظ راهبری، برای امنیت کابل، اهمیت ویژه‌ای دارند و اگر طالبان برنامه حمله به پایتخت را داشته باشند، مطمئنا از دو شهر «ازره» و «حصارک» به این اقدام دست می‌زنند.
از شهر کابل نیز خبر رسیده، بر اثر انفجار مین در منطقه شانزدهم این شهر، یک سرباز ارتش افغانستان کشته شد و سه نفر دیگر مجروح شدند.
در جنوب افغانستان نیز شرایط مثل شمال و شرق بحرانی است؛ «نسیمه نیازی» نماینده استان «هلمند» (جنوب) در مجلس، گفته که شرایط در این استان بحرانی است و احتمال سقوط آن توسط طالبان در آینده نزدیک وجود دارد. به گفته وی، علاوه بر اینکه هیچ هواپیمایی به استان هلمند پرواز نمی‌کند، تمام مسیرهای منتهی به این استان نیز توسط عناصر طالبان کاملا قطع شده است.
توطئه کثیف آمریکا
خبر دیگر از افغانستان اینکه، یک مقام امنیتی استان بلخ که نام وی ذکر نشده، اظهار داشته که نظامیان آمریکایی پشت پرده اختلافات مذهبی و گروگانگیری در افغانستان قرار دارند.
به گفته این مقام امنیتی، اخیرا نیروهای امنیتی افغانستان اعضای یک گروه تبهکار را که دست به آدم‌ربایی و گروگان‌گیری می‌زدند را دستگیر کرده‌اند و پس از بازجویی‌ها، مشخص شد که یکی از این افراد که رهبری گروه‌ها را در دست داشته، یک نظامی آمریکایی است.
این مقام امنیتی افزود: «زمانی که ریش مصنوعی این آمریکایی از صورتش جدا شد، با وجود این که فارسی دری را خوب صحبت می‌کرد و پشتو می‌دانست، دلیلی برای انکار اینکه خارجی است نداشت و مجبور شد به تمام اقدامات تروریستی خود به عنوان یک افغان اعتراف کند.»
به گزارش تسنیم، منبع افزود: «مشخص شد که این آمریکایی برای ایجاد تنش میان مذاهب شیعه و سنی و اختلاف‌افکنی بین اقوام مختلف در مناطق شمالی افغانستان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده و برنامه‌هایی هم برای افزایش ناامنی‌ها داشته است.»