kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
بلومبرگ:

همکاری نظامی ایران و روسیه، آمریکا را تحقیر کرد

یک شبکه خبری آمریکایی با اشاره به تحقیر واشنگتن به‌دلیل همکاری نظامی ایران و روسیه نوشت: آمریکا باید ائتلاف ایران و روسیه را تخریب کند.


وبگاه شبکه خبری آمریکایی «بلومبرگ» در تحلیلی به قلم «الی لیک» پیرامون خبر حضور بمب‌افکن‌های روسی در ایران برای عملیات در سوریه نوشت: سال‌ها «جان کری» وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد تا با کمک روسیه نبرد داخلی سوریه را خاتمه دهد. او ساعت‌های زیادی را صرف دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود نمود اما هیچ دستاوردی نداشت، بلکه شاهد اعلام روسیه مبنی بر این بودیم که این کشور ماموریت علیه اهداف سوریه را از داخل ایران آغاز کرده است. اقدامی که آخرین دور از تحقیر شدن جان کری بود زیرا به محض برجام، ایران و روسیه دسیسه برای حفظ «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را آغاز کردند و در این بین روس‌ها مواضع شورشیان تحت حمایت آمریکا در سوریه را بمباران کردند و در ماه ژوئن نیز هواپیماهای روس پایگاه نیروهای ویژه آمریکا و انگلیس در نزدیکی مرزهای سوریه را بمباران کردند.
بلومبرگ نوشت: اعلام خبر بمباران مواضع مخالفان دولت سوریه از داخل ایران بدترین نیشی بود که کری دریافت کرد. در حالی که او امیدوار به همکاری با ایران بود اما حال ایرانی‌ها قادر نیستند همکاری‌های خود را با روس‌ها در امور منطقه‌ای قطع نمایند و در عین حال این کشور افراد دوملیتی آمریکایی را دستگیر کرده، موشک آزمایش می‌کند و متحدان آمریکا را تهدید می‌نماید.
نویسنده این یادداشت در ادامه با اشاره به این‌که البته عملیات هواپیماهای روس از ایران چندان نیز جای تعجبی نداشته است، نوشت: اینک این رویداد فرصتی را برای وزیر خارجه آمریکا برای پیشبرد منافع آمریکا ایجاد نموده و لازمه‌اش این است که کری با واقعیت‌های دشوار درباره ایران مواجه گردد. او باید فکر این‌که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران میانه‌رو هستند و باید در برابر تندروهای این کشور قدرت گیرند را کنار گذارد. در عوض، بهتر است که او بمب‌افکن‌های روس در ایران را به عنوان فرصتی برای ضربه زدن به شرکای قدیمی مذاکره‌کننده خود و به جان هم انداختن آن‌ها علیه هم استفاده نماید.
 حیله‌گری با هدف تخریب
 ائتلاف ایران و روسیه
در ادامه این مطلب با اشاره به منع قانونی استفاده قوای بیگانه از پایگاه‌های ایران و سخنان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی که گفته بود، ایران و روسیه توافقنامه‌ای برای استفاده از تاسیسات خود به طور مشترک و نه توافق برای استفاده یکجانبه و کامل از پایگاه نظامی در خاک ایران امضا کرده‌اند، آمده است: کری باید از عدم علاقه ایرانی‌ها در زمینه حضور دائمی یک کشور خارجی در پایگاه‌های نظامی‌شان بهره‌برداری کند. او می‌تواند از یک سو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایرانی‌ها به خاطر پایان دادن به ترس مفرط از امپریالیسم و مشاهده ارزش یک قدرت بزرگ نظامی سخاوتمند خارجی تبریک گوید و از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا می‌تواند مواردی را به زبان فارسی در زمینه توافقات قرن 19 گلستان و ترکمن‌چای که در آن روس‌ها ایرانی‌ها را تحقیر کردند، فراهم آورد.
بر این اساس، این دیپلماسی عمومی باید با یک ساز و کار از درز اطلاعات نادرست در مورد دیپلماسی فعلی آمریکا با روسیه همراه باشد. دیپلمات‌های آمریکا باید سعی نمایند به باور ایرانیان برسانند که روسیه در هر برهه‌ای می‌تواند توافق جداگانه با واشنگتن عقد نماید که البته بعید نیز نیست زیرا روس‌ها اینک در امور سوریه با اسرائیل توافقنامه‌ای جانبی دارند.
به گزارش فارس، در خاتمه این یادداشت نویسنده عنوان می‌دارد: بهترین خبر در این زمینه این است که در واقع ضرورتی ندارد جان کری بسیاری از رفتار ظاهری خود را تغییر دهد. او هنوز می‌تواند تلاش کند تا با روسیه در امور سوریه یک توافق سیاسی نماید که البته احتمالش ضعیف است. این حیله‌گری می‌تواند تا حدودی ائتلاف رو به رشد ایران- روسیه را تخریب نماید و شاید حتی رژیم ایران را درون‌گراتر کرده تا از تماس با دیگران منصرف کند.
 لزوم نقش‌آفرینی ایران و روسیه
برای حل بحران سوریه
«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد بدون همکاری و حضور ایران و روسیه در مسئله سوریه، رسیدن به راه‌حل دائمی برای پایان دادن به بحران این کشور امکان‌پذیر نیست.
چاووش‌اوغلو در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: ما (ترکیه، روسیه، ایران) باید با هم برای راه حل سیاسی و آتش‌بس (در سوریه) همکاری کنیم.
 تقویت نقش ایران در منطقه
در حالی که مقامات آمریکایی از حضور جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روسیه در پایگاه هوایی همدان ابراز نگرانی می‌کنند، شماری از تحلیلگران نظامی و سیاسی معتقدند مجوز ایران به روس‌ها برای استفاده از این پایگاه جهت حمله به تروریست‌ها در سوریه، نقش دو کشور در خاورمیانه را همزمان با اشتباهات آمریکا در منطقه تقویت می‌کند.
خبرگزاری رسمی دولت چین«شینهوا» در مطلبی به بررسی این امر پرداخته و تاکید کرده است که پرواز هواپیماهای جنگی روسیه از پایگاه هوایی شهید «نوژه» روابط دو جانبه مسکو و تهران را عمیق‌تر می‌کند.
شینهوا نوشت: با اینکه آمریکا مستقیما مسئول درگیری‌های خاورمیانه، جنگ‌های داخلی و ظهور داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است، باید این حقیقت را در نظر بگیرد که ایران و روسیه در عملیات نظامی فعال با هدف جبران اشتباهات سیاست‌های آمریکا همکاری می‌کنند.
 پایگاه آمریکایی: واشنگتن وانمود کرد که شگفت‌زده نشده!
واکنش‌ها به گسترش همکاری‌های ایران و روسیه و خبر پرواز بمب‌افکن‌های روسیه از فرودگاه همدان به منظور حمله به مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه در رسانه‌های منطقه‌ای و غربی همچنان ادامه دارد.
«چالرز کروتامر» ستون‌نویس واشنگتن پست با انتشار یادداشتی در پایگاه آمریکایی «مرکوری نیوز» تحت عنوان «چین، روسیه و ایران قدرت را در دست می‌گیرند و آمریکا فقط نظاره می‌کند» می‌نویسد: در این هفته بمب‌افکن‌های روسی با پرواز از یک پایگاه هوایی در ایران، مواضع شورشیان سوری را هدف گرفتند. وزارت خارجه [آمریکا] وانمود کرد که شگفت‌زده نشده است. اما باید شگفت‌زده شود؛ باید هوشیار باشد.
کروتامر افزود: توافق هسته‌ای که قرار بود به آشتی واشنگتن و تهران بیانجامد؛ برعکس موجب تحکیم اتحاد استراتژیک و نظامی مسکو و تهران شده است.
پایگاه العربیه انگلیسی نیز در گزارشی نوشت: روسیه و ایران در روزهای اخیر با توافق بر استفاده مسکو از پایگاه هوایی نوژه در ایران به یک دستاورد استراتژیک بسیار مهم دست یافتند که به احتمال زیاد موجب تغییری اساسی در منطقه خواهد شد.
همچنین روزنامه القدس العربی در یادداشتی نوشت: ایران با در اختیار قرار دادن پایگاه همدان به روس‌ها به جهان اعلام کرد که ایران یک ابرقدرت منطقه‌ای است که قادر است با ابرقدرت‌های جهانی غیر از آمریکا وارد معامله شود.
روزنامه مصری الوطن نیز در تحلیلی نوشت: ایران با این اقدام به همه ثابت کرد که ابرقدرت منطقه‌ای است که قادر است ائتلاف جدیدی برای تغییر معادلات منطقه ایجاد کند.