kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴

اوضاع اسفبار کارگران در عربستان بسیاری از کارگران به گدایی افتاده‌اند

به دنبال رکود بی‌سابقه اقتصادی در عربستان، هزاران کارگر خارجی که در این کشور حضور دارند در آستانه یک فاجعه قرار گرفته‌اند.

سرویس خارجی-

بیش از 10 هزار کارگر پاکستانی در عربستان از 9 ماه قبل تاکنون حقوق دریافت نکرده‌اند و مدت اقامت آنها نیز رو به اتمام است و هیچ پولی برای اداره زندگی روزمره یا حتی بازگشت به کشورشان را ندارند. این کارگران اکنون در آستانه یک فاجعه تمام عیار قرار دارند. به گزارش فارس، نمایندگان  کارگران پاکستانی در عربستان با شرکت در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام موارد فوق اظهار داشته که: «کارگران پاکستانی  مقیم عربستان سالیانه 20 میلیارد دلار به پاکستان ارسال می‌کنند که کمک بزرگی برای تامین بودجه و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور است...» اما «سفارت پاکستان به خاطر ملاحظات سیاسی آنطور که باید از حقوق کارگران در عربستان دفاع نمی‌کند.» طبق اظهارات این نمایندگان، در عربستان یک فاجعه برای کارگران پاکستانی در حال وقوع است که اگر این مشکل به موقع حل نشود زیان آن متوجه پاکستان خواهد بود، برخی کارگران پاکستانی مجبور شده‌اند با گرفتن زکات، شکم خود و خانواده‌ هایشان را سیر کنند و این وضعیت نباید ادامه داشته باشد. در این گزارش همچنین آمده «تعداد زیادی از کارگران به گدایی افتاده‌اند.»
طبق این گزارش تعداد کارگران پاکستانی که در عربستان به سر می‌برند بیش از 16 هزار نفر است که وضعیت 10 هزار نفر از آنها «اسفناک» گزارش شده است. نخست وزیر پاکستان به اداره بیت المال این کشور دستور داده تا حداکثر بودجه ممکن را برای کمک به پاکستانی‌های گرفتار در عربستان اختصاص دهد. همچنین، سفارت پاکستان در عربستان اقدام به توزیع بسته‌های حمایتی شامل پیاز، گوجه فرنگی، چای و روغن میان کارگران پاکستانی در عربستان کرده اما آنها با انتقاد شدید از این اقدام سفارت و دولت آن را «مضحک» دانسته‌اند. باتوجه به تداوم روند کسری بودجه سعودی‌ها که بیشتر به دلیل سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور در منطقه ایجاد شده است، روز به روز بر تعداد کارگران اخراجی افزوده می‌شود. شبکه یورونیوز در این ارتباط اعلام کرده ۳۰ هزار کارگر آسیایی در عربستان بدون حقوق مانده‎اند.