kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

کره‌شمالی تولید پلوتونیوم را از سر گرفت

کره شمالی، از آغاز مجدد تولید پلوتونیوم برای تولید سلاح‌های هسته‌ای جدید خبر داده است.


همه خبرها و گزارش‌ها حاکی‌ است شرق آسیا به سمت  تشدید تنش‌ها و افزایش نظامی‌گری پیش می‌رود. ارتش کره‌جنوبی (پنج شنبه) اعلام کرد به منظور نشان دادن عزم خود برای مقابله با هرگونه تحرکات کره شمالی بزرگترین مانور توپخانه‌ای خود را در نزدیکی مرزهای این کشور با کره شمالی برگزار برگزار می‌کند. بر اساس بیانیه وزارت دفاع کره‌جنوبی 300 توپ در این مانور مشارکت دارند. از سوی دیگر ژاپن نیز اعلام کرده بالاترین بودجه دفاعی تاریخ خود  را برای سال آینده میلادی (2017) با 51 میلیارد دلار  در نظر گرفته است. نیروی دریایی چین نیز در خط و نشان جدید برای ژاپن و آمریکا دیروز مانور نظامی خود را در دریای ژاپن انجام داد.
در گرماگرم برگزاری این رزمایش‌ها کره‌شمالی اعلام کرده تولید «پلوتونیوم» را با بازفرآوری سوخت‌های مصرف شده در تاسیسات هسته‌ای از سرگرفته است. کره شمالی همچنین اعلام کرده تا زمانی که تهدیدات آمریکا وجود داشته باشد، هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای‌اش ندارد. سازمان انرژی اتمی کره‌شمالی افزوده «ما با بازفرآوری سوخت هسته‌ای مصرف شده در رآکتور اتمی یونگ بیون، تولید پلوتونیوم را از سر گرفته‌ایم.»
سازمان انرژی اتمی کره شمالی اشاره‌ای به میزان دقیق پلوتونیوم و اورانیوم تولید شده نکرده است. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این اعلام کرده بود کره‌شمالی تولید پلوتونیوم را از سر گرفته است. وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که این‌گونه فعالیت‌های کره‌شمالی، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. «کاتینا آدامز» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «ما از کره‌شمالی می‌خواهیم تا از هرگونه اقدام و اظهارنظرهایی که موجب تشدید تنش در منطقه شود، خودداری کند.»