kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
همزمان با افزایش ناآرامی‌ها منتشر شد

خبرهای ضدونقیض درباره خروج سلا‌‌‌ح‌های اتمی آمریکا از اینجرلیک ترکیه

همزمان با افزایش ناامنی و گسترده‌تر شدن احساسات ضد‌آمریکایی در ترکیه، برخی منابع از خروج سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از خاک ترکیه خبر داده‌اند.




نخستین بار پایگاه خبری بلژیکی «یورو اکتیو» خبر داد، آمریکا انتقال سلاح‌های اتمی خود را از ترکیه آغاز کرده است. طبق این گزارش که خبرگزاری فارس هم آن را منتشر کرده این سلاح‌ها از پایگاه «اینجرلیک» ترکیه خارج و به کشور رومانی انتقال داده می‌شوند. آمریکا علاوه بر ترکیه، در رومانی و لهستان نیز پایگاه هوایی دارد.
پایگاه یورو اکتیو با اعلام اینکه خبر مذکور را از «دو منبع مستقل» دریافت کرده، به نقل از  یکی از آنها، گزارش داد که «انتقال سلاح‌های اتمی آمریکا از ترکیه به رومانی، هم از نظر فنی و هم از نظر سیاسی، کار بسیار چالش‌برانگیزی است.» این منبع افزود: «جابجایی و حرکت دادن بیش از 20 بمب اتمی، آسان و راحت نیست.» البته، وزارت خارجه رومانی انتقال سلاح‌های هسته‌ای آمریکا به این کشور را رد کرده است.
پیش از این خبر رسیده بود که آمریکا در اینجرلیک حدود 50 بمب اتمی تاکتیکی دارد.چند روز قبل یک روزنامه آمریکایی، وضعیت فعلی ترکیه را به وضعیت ایران پس از انقلاب اسلامی 1357 تشبیه کرده و از مقامات واشنگتن خواسته بود، قبل از اینکه اینجرلیک مثل سفارت آمریکا در تهران تصرف شود، سلاح‌های هسته‌ای را  از این پایگاه به خارج از ترکیه منتقل کند.
منبع دیگر پایگاه بلژیکی «یورو اکتیو»، که نام وی نیز ذکر نشده است، اظهار داشته که روابط واشنگتن و آنکارا پس از کودتای اخیر (25 تیر)، به شدت تیره شده و آمریکا دیگر اطمینانی به ترکیه برای میزبانی از بمب‌های اتمی‌اش ندارد.
دولت ترکیه و شخص «رجب طیب اردوغان» رئيس‌جمهور این کشور، آمریکا را حامی اصلی کودتای اخیر می‌دانند و می‌گویند که واشنگتن توسط «فتح‌الله گولن» قصد داشته است قدرت را در ترکیه جابه‌جا کند. کودتای مذکور بیش از 260 کشته و دست‌کم 2000 مجروح برجای گذاشته است.
انفجارهای خونین
خبر دیگر اینکه، روز پنجشنبه خبر رسید، 3 انفجار در شرق ترکیه رخ داده و تعداد زیادی از مردم و نظامیان این کشور را به خاک و خون کشیده است.
به گزارش یورونیوز، پنجشنبه گذشته منطقه «الازیغ» در شرق ترکیه و نزدیک مرزهای ایران شاهد انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده بود. این انفجار که در نزدیکی یک مرکز پلیس به وقوع پیوست، شش کشته و 217 مجروح برجای گذاشته است. 85 نفر از مجروحان، پلیس هستند. انفجار دوم چهار ساعت بعد در استان «بتلیس» رخ داد. تروریست‌ها در این انفجار، با یک بمب در کنار جاده‌ای، خودروی نظامی ارتش ترکیه را هدف قرار دادند. انفجار در بتلیس هم جان سه نظامی را گرفت و شش  تن دیگر را مجروح کرد.
در استان شرقی «وان» نیز یک خودروی بمب‌گذاری شده در مجاورت مرکز پلیس منفجر شد.
گروه (پ.ک.ک) مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت. از تیر ماه تابستان سال گذشته که آتش‌بس میان آنکارا و پ.ک.ک نقض شده تاکنون صدها نفر از طرفین بر اثر حملات متقابل، کشته و زخمی شده‌اند.
اردوغان نیز هر چند پذیرفت که این انفجارها کار پ.ک.ک بوده است، ولی گفت در حال حاضر میان فتح‌الله گولن و پ.ک.ک ارتباط وجود دارد و انفجارهای فوق نیز کار گولن بود و از طریق پ.ک.ک به اجرا درآمده است.
فتح‌الله گولن از سال 1999 تاکنون در یک تبعید خودخواسته، در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد و فردی است به شدت مورد حمایت آمریکا.