kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

هاآرتص: کشورهای عربی از این پس برای صدور قطعنامه علیه اسرائیل تلاش نخواهند کرد

روزنامه هاآرتص نوشته، کشورهای عربی در نشست عمومی آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخلاف گذشته، دیگر برای صدور قطعنامه علیه تسلیحات اتمی اسرائیل تلاش نخواهند کرد.



روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از «یک تلگراف محرمانه» که به چند سفارت رژیم صهیونیستی ارسال شده نوشته، کشورهای عربی که هر ساله در نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه تسلیحات اتمی اسرائيل را محکوم می‌کردند امسال از این رویه دست می‌کشند.
به گزارش فارس به نقل از هاآرتص، بر اساس این سند، به سفیران رژیم صهیونیستی ماموریت داده شده مراتب خرسندی خود را از این تصمیم اعراب به اطلاع کشورهای میزبان خود برسانند و در عین حال به آنها اعلام کنند که اگر کشورهای عربی تصمیم خود را تغییر داده و بار دیگر قطعنامه‌ای به رای گذاشتند، کشورهای میزبانشان باید مانند هر سال به آن رای منفی دهند! رژیم صهیونیستی عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است اما پیمان منع گسترش  تسلیحات اتمی (ان.‌پی.‌تی) را امضا نکرده است. تا سال گذشته برخی کشورهای عربی هر ساله به رهبری مصر، تل‌آویو را برای پیوستن به این پیمان تحت فشار قرار می‌دادند. آمریکا و کشورهای غربی همواره قطعنامه پیشنهادی اعراب را رد و از تصویب آن جلوگیری می‌کردند.
رژیم صهیونیستی همه ساله از مدت‌ها قبل از برگزاری نشست، لابی گسترده‌ای را برای جلوگیری از تصویب قطعنامه آغاز می‌کند. در نشست سال 2013، این قطعنامه با 58 رای منفی در برابر 45 رای مثبت رد شد. در آن سال 27 کشور عضو از رای دادن امتناع کردند.
نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه آینده برگزار می‌شود، خبر خودداری برخی کشورهای عربی از تلاش برای صدور قطعنامه علیه اسرائیل همزمان  با گزارش‌هایی منتشر می‌شود که از گرم شدن روابط تل‌آویو با چند کشور از جمله عربستان حکایت دارد.
انور عشقی
 باز هم به تل‌آویو رفت
در همین رابطه انور عشقی ژنرال بازنشسته سعودی و یکی از مسئولان سابق  سازمان اطلاعات عربستان به عنوان مهندس بهبود روابط میان کشورش و رژیم صهیونیستی از سفر مجدد خود به تل‌آویو خبر داده است.
این دومین سفر انور عشقی به تل‌آویو در راستای تلاش ریاض برای توسعه روابط با تل‌آویو و علنی کردن آن محسوب می‌شود.
اگر تا پیش از این برخی از کشورهای عربی از علنی کردن روابط خود با رژیم کودک‌کش اسرائيل واهمه داشتند اکنون از مخفی کردن آن واهمه دارند و می‌خواهند در برقراری ارتباط نزدیک از یکدیگر پیشی بگیرند.
رژیم صهیونیستی نیز این پیام را به خوبی درک کرده و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که روابط اسرائيل و اعراب در حال گرم شدن است و این مسئله نشان می‌‌دهد که صلح میان اعراب و اسرائيل ممکن است!
خبر دیگر از فلسطین اینکه صبح روز گذشته بر اثر درگیری شدید میان نیروهای صهیونیستی و فلسطینیان در جنوب شهر جنین واقع در کرانه باختری ده‌ها نفر زخمی شدند. مزدوران صهیونیستی با حمایت نظامیان این رژیم وارد خانه‌های فلسطینیان می‌شدند و به تخریب وسایل خانه‌ها می‌پرداختند که با اهالی فلسطینی درگیر و تعداد زیادی از فلسطینی‌ها مجروح شدند.