kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

وحشت پدرخوانده‌های داعش از ائتلاف نظامی ایران و روسیه



سرویس سیاسی-
پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه همدان و هدف قراردادن مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت، از غافلگیری و اظهار تاسف کاخ سفید و هراس رژیم صهیونیستی و متحدان عربش تا تحلیل کارشناسان مبنی بر تشکیل یک ائتلاف نظامی ضد تروریستی کارآمد.
استقرار جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه‌های نیروی هوایی ایران در همدان و هدف قرار دادن پایگاه‌های تروریست‌های تکفیری در سوریه، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته است. دیروز نیز جنگنده‌های سوخو 34 روسی از این پایگاه به پرواز درآمده و مواضع تروریست‌ها در سوریه را هدف قرار دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در این عملیات بیش از 150 تروریست کشته شدند.
«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن فعلا در حال ارزیابی مسئله اعزام بمب‌افکن‌های روس به ایران است.
تونر افزود: استقرار بمب‌افکن‌های روس در ایران «مایه تأسف» است، اما «موجب غافلگیری» یا «شوکه شدن» واشنگتن نیست.
این در حالی است که نیویورک تایمز نوشت: در حالی که مقامات آمریکایی اعلام کردند آنها به سبب همکاری‌های روسیه و ایران متعجب نشدند، اما به نظر می‌رسد این اقدام تعجب آنها را برانگیخته است و آنها درباره نیات روسیه اطلاعاتی محکمی در اختیار ندارند.
تونر تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی بحران در سوریه، اقدام روسیه «کمک‌کننده و مفید» نیست.
ادعای نقض قطعنامه 2231
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: استفاده روسیه از پایگاه ایران می‌تواند در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل باشد.
در همین حال، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در مسکو اعلام کرد: حضور جنگنده‌های روسیه در ایران، نقض قطعنامه‌ شورای امنیت نیست.
ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه هم گفت: به مقامات آمریکایی توصیه می‌کنیم اطلاعات خود درباره قوانین بین‌المللی را به روز کنند.
جان کری پس از انتشار خبر عملیات جنگنده‌های روسی از پایگاه همدان، با لاوروف تلفنی گفت و گو کرده بود.
هراس رژیم صهیونیستی از هدف قرارگرفتن مواضع داعش
به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در واکنش به حضور بمب‌افکن‌های روس در ایران نوشت: اسرائیل این مسئله را در بلندمدت به زیان خود می‌داند.
روز سه‌شنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بمب‌افکن‌های 22-Tu این کشور در پایگاه هوایی همدان مستقر شده و از آنجا برای هدف قرار دادن داعش، راهی سوریه شده‌اند.
در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از قبل دریافته بودند که قرار است مسکو به ایران هواپیما اعزام کند، اما هر دو از این اقدام متعجب شده‌اند. بنا بر این گزارش، هم تل‌آویو و هم واشنگتن اهمیت توسعه همکاری‌های تهران و مسکو را درک کرده و می‌دانند که این مسئله می‌تواند تبعاتی فراتر از منطقه و در سطح جهان داشته باشد.
منابع رسانه‌ای و دیپلماتیک کشورهای عربی که از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند نیز از همکاری جدید تهران و مسکو ابراز نگرانی کرده و مدعی شدند این ائتلاف و همکاری تهدیدی برای کشورهای عربی است.
ائتلاف کارآمد علیه تروریست‌ها
«فرانز کلینزویچ» سناتور روس در واکنش به استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران برای اجرای حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه گفت که ائتلاف ضدتروریستی روسیه، سوریه، ایران و عراق ثابت کرد که در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه بسیار کارآمد و مؤثر است.
خبرگزاری تاس نیز گزارش داد، «کلینزویچ» معاون اول رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه تصریح کرد: «به نظر من، هم‌اکنون تمامی زمینه‌ها فراهم است که بگوییم ائتلاف ضدتروریستی روسیه، سوریه، ایران و عراق نه تنها به وجود آمده است بلکه کارآمدی بیشتری از خود نشان داده است. من فکر می‌کنم اشکال جدید همکاری میان این کشورها در مبارزه علیه داعش به زودی صورت خواهد گرفت».
این مقام روس می‌گوید که استفاده از فرودگاه همدان، حمل و نقل هوایی روسیه، زمان پرواز را کوتاه‌تر می‌کند و در پروازهای خود امنیت و کارآمدی را افزایش می‌دهد.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نیز در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت: استقرار جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه‌های نیروی هوایی ایران در همدان این پیام را مورد تأیید قرار می‌دهد که روابط بین این دو کشور استراتژیک است.
 کلید حل بحران سوریه
روزنامه «دیلی صباح» به نقل از کارشناسان ترکیه‌ای نوشت: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه می‌توانند با هم بحران سوریه را حل و فصل کنند.
این روزنامه نزدیک به دولت ترکیه با اشاره به اظهارات «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه مبنی بر لزوم همکاری مسکو، تهران و آنکارا، نوشته است که کارشناسان بر لزوم همکاری این سه کشور برای حل بحران و برقراری ثبات در سوریه، با وجود «اختلاف نظرات و سیاست‌های آن‌ها» تأکید دارند.
همچنین روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در تحلیلی به استفاده جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی «همدان» ایران برای حمله به مواضع تکفیری‌های «داعش» در سوریه اشاره کرد و نوشت:  استفاده روسیه از این پایگاه که با حمایت واضح و روشن ایران صورت گرفته است، ظاهراً بهبود روابط مشکل‌دار روسیه و آمریکا را به تعویق می‌اندازد یا اینکه بیش از پیش آن را پیچیده می‌کند.
دیلی تلگراف نیز در گزارشی نوشت: ایران با همکاری روسیه از خلأیی که آمریکا در منطقه به‌جا گذاشته استفاده کرد و جایگاه خود را در منطقه از طریق هدف قرار دادن تروریست‌ها در سوریه تقویت کرد.
وزارت دفاع روسیه پیش از این با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بمب‌افکن‌های توپولوف «TU-22MS» «جنگنده‌های سوخو 34 از پایگاه هوایی همدان پرواز کردند و مواضع تروریست‌ها در استانهای سوری «حلب»، «ادلب» و «دیرالزور» را هدف قرار دادند.
وزارت دفاع روسیه ادامه داد که جنگنده‌های روسیه، تأسیسات داعش و فتح‌الشام را هدف قرار دادند و انبار تسلیحات، کمپ آموزشی و سه نقطه فرماندهی و کنترل گروه‌های تروریستی را تخریب کردند و شماری از تروریست‌ها کشته شدند.
عملیات با مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران
در همین حال «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع همکاری نظامی ایران و روسیه برای استفاده از پایگاه هوایی همدان گفت: آنچه که در پایگاه نوژه همدان رخ می‌دهد پرواز هواپیماهای روسیه است که براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب همکاری‌های چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و عراق است.
بروجردی با تاکید بر اینکه این همکاری در راستای توسعه هدف جمهوری اسلامی برای مبارزه با تروریسم است، ادامه داد: این همکاری با مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و مغایرتی با قانون اساسی ندارد چرا که پایگاه هوایی همدان نه پایگاه روسی شده و نه جنگنده‌ای در پایگاه نوژه مستقر شده است.
وی گفت: تنها اقدامی که صورت می‌گیرد این است که هنگام پرواز اجازه داده می‌شود جنگنده‌های روسی برای دریافت سوخت در چارچوب همکاری‌های دوجانبه و چهارجانبه از این پایگاه استفاده کنند که در این چارچوب همکاری‌ها کاملا منطقی است.

استقرار اس۴۰۰ واقعیت ندارد
به گزارش فارس، نماینده مردم بروجرد در مجلس در این باره که برخی سایت‌های صهیونیستی عنوان کرده‌اند که در پایگاه نوژه همدان اس 400 روسی مستقر شده است، تاکید کرد: سایت‌های صهیونیستی مطالب خلاف اعتبار عنوان می‌کنند، در کل هیچ استقراری توسط روسیه در خاک جمهوری اسلامی صورت نگرفته است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که انجام می‌شود این است که اجازه سوخت‌گیری به جنگنده‌های روسی در چارچوب همکاری دوجانبه و چهارجانبه بین ایران، روسیه، سوریه و عراق انجام می‌شود که براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.
همکاری‌های دفاعی‌ ایران و روسیه غیرمنتظره نیست
در همین حال، «علی‌اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار با «میخائیل اشپیندل» معاون صدر اعظم و وزیر خارجه سابق اتریش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم افزود: همکاری ایران و روسیه در سطح راهبردی است.
ولایتی با بیان اینکه نگاه جدید جمهوری اسلامی ایران نگاه به شرق است، اظهار داشت: این نگاه جدید مستلزم اجزایی است که از جمله این اجزا داشتن ارتباط راهبردی با کشورهایی مانند روسیه و چین است.
وی افزود: داشتن روابط راهبردی با روسیه نیز مستلزم الزاماتی است که ازجمله آنها داشتن این نوع همکاری‌ها و مبارزه با تروریسم است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این نوع همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و تهاجم آمریکا و متحدان آن به متحدان ما است و هنگامی که آمریکا و متحدان آن به سوریه و عراق حمله می‌کنند و قصد شکستن زنجیره مقاومت و کشتار مردم بی‌گناه این کشور را دارند، طبیعی است که ایران در مقابل آنها بایستد همان‌گونه که روسیه ایستاده است.
ولایتی اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته، قرارهایی با روسیه و دیگر دوستانمان گذاشته‌ایم که در برابر این تهاجمات بایستیم که از آن جمله همکاری‌های دفاعی است که مشاهده کردید و این نیز امر غیرمنتظره‌ای نیست.
تفسیرهای آمریکا را قبول نداریم
وی با بیان اینکه حرکت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط بین‌الملل است، عنوان کرد: تفسیرهای آمریکا را قبول نداریم و ایران از متحدان منطقه‌ای خود و همچنین سوریه دفاع می‌کنند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: کمک به سوریه مانند کمک به عراق براساس درخواست دولت قانونی این کشور است.
ولایتی در خصوص حضور آمریکا و متحدان آن مانند عربستان در سوریه گفت: این موضوع خلاف نظر دولت سوریه است و حضور آمریکایی‌ها غیرقانونی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران منتظر نشده است که ببیند آمریکایی‌ها در مورد اقدامات ایران نگران هستند یا نه؛ نگران باشند.
استفاده از ظرفیت‌های نظامی و اطلاعاتی
به گزارش خبرگزاری‌ها، «کیوان خسروی» سخنگوی شورای عالی امنیت ملی درخصوص همکاری‌های ایران و روسیه در جهت مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه، اظهار داشت: همکاری بین ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت علیه جریان تروریستی تکفیری در سوریه از مدتی قبل آغاز شده و در مسیر فزاینده‌ای در حال انجام و اجراست.
خسروی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های نظامی، اطلاعاتی، فرماندهی، آموزشی و سرزمینی کشورهای عضو در اختیار این همکاری قرار گرفته و در خصوص این تبادل ظرفیت به ‌تناسب پیشرفتی که در میدان‌های عملیاتی انجام و موفقیت‌هایی که در طول این همکاری حاصل می‌شود، تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.