kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
مشاور کاندیدای اسبق ریاست‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با کیهان:

آمریکا به داعش نیاز دارد


رئیس جمهور آمریکا، «باراک اوباما» چندی پیش به برخی از اشتباهات راهبردی در حوزه سیاست خارجی دولت خود اعتراف کرد. وی یکی از بزرگترین خطاهای راهبردی خود را اتخاذ سیاست‌های نادرست در لیبی دانست.حمایت آمریکا از براندازی دولت «معمر قذافی» بستری مناسب را برای پیدایش و رشد گروه‌های تروریستی و تکفیری فراهم آورد، تا آن جا که هم اکنون قسمتی از کشور از جمله شهر «سرت»، تحت اشغال داعش در آمده است و آمریکایی‌ها و متحدانش را بیش از پیش نگران کرده است.اکنون اما آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با داعش، مجددا در امور لیبی مداخله می‌کنند و حملات هوایی به این کشور را آغاز کرده‌اند. در رابطه با حضور داعش در  لیبی، حملات هوایی آمریکا به این کشور و بهره‌برداری‌هایی که آمریکا از یک داعش ترسناک می‌کند گفت‌وگویی را با روزنامه‌نگار برجسته غربی و مشاور امور خارجی «رونالد ارنست پائول» نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در سال 2011، «دنیل مک آدامز» ترتیب داده‌ایم که در ادامه از نگاهتان می‌گذرد:  
«آدامز» در پاسخ به این سؤال که، «آمریکا اخیرا حملات هوایی خود به لیبی را به بهانه مقابله با داعش از سر گرفته است به نظر شما هدف اصلی آمریکا از این حملات چیست؟»، گفت: «هدف اصلی حملات هوایی آمریکا در لیبی مقابله با داعش است. داعش الان در لیبی است، چیزی که رسانه‌های آمریکا گزارش نمی‌کنند حقیقتی است که قبل از حمله آمریکا به لیبی، داعش در این کشور وجود نداشت. (در حقیقت پیش از مداخله آمریکا در خاورمیانه داعش به هیچ وجه وجود نداشت) سیاست اصلی رسانه‌های آمریکا بزرگ جلوه دادن ترس از داعش است تا بدین وسیله از هرگونه بحث و تهاجم و انتقاد از سیاست خارجی آمریکا جلوگیری شود.» وی در ادامه افزود: «مردم آمریکا اگر توسط دولت و رسانه نسبت به تهدید داعش ترسیده باشند، دیگر اختیارات رئیس‌جمهور برای حمله را زیر سؤال نخواهند برد. ولی حملات آشکارا مغایر قانون اساسی و بنابراین غیرقانونی است. اجازه استفاده از نیروی نظامی در سال 2001 علیه آنهایی که به آمریکا حمله کردند را نمی‌توان به اوباما برای استفاده و حمله به لیبی داد. کنگره آمریکا کاملا در خواب فرو رفته. آنها تعهد خودشان در قبال پاسداری از قانون اساسی را نادیده گرفته‌اند.»
وی که در دوره‌ای مشاور امور خارجی «رونالد ارنست پائول» کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا بود در پاسخ به این سؤال که، «حملات اخیر آمریکا به لیبی با وجود اینکه پارلمان مخالف این اقدام است، آیا نقض حریم هوایی لیبی محسوب می‌شود یا خیر؟»، گفت: «ادعا می‌شود که حملات به لیبی با توافق دولت لیبی انجام شده و به این ترتیب نقض حق مالکیت لیبی نیست. اما سؤال اصلی این است که آیا «دولت وفاق ملی» که توسط سازمان ملل ایجاد شده را باید به عنوان دولت مشروع لیبی درنظر گرفت؟ علی‌رغم وعده‌های ایجاد دموکراسی بعد از آزادی، مردم لیبی از رژیم دیکتاتوری زجر می‌کشند که خواسته‌هایشان همانند دولت قذافی و حتی کمتر از آن  بی‌پاسخ مانده است.» وی همچنین در رابطه با دیدگاه مردم لیبی نسبت به این حملات گفت: «آنها قطعا از حملات هوایی آمریکا به کشورشان وحشت‌زده شده‌اند. هزاران هزار بی‌گناه به عنوان «تلفات جانبی» در جنگ‌های قرن 21 آمریکا در اکثر مناطق دنیا و همچنین خاور میانه کشته شده‌اند. حملات هوایی در واقع نوعی تروریسم علیه مردم است.»
«آدامز» در ادامه مصاحبه و در پاسخ به این سؤال که، «حملات  سال 2011 آمریکا به لیبی باعث شد تروریست‌ها بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کند و مردم این کشور با امنیت خداحافظی کنند. نظر شما در این مورد چیست؟»، این طور پاسخ داد که: «حمله به لیبی به رهبری آمریکا بر پایه این دروغ استوار بود که معمر قذافی می‌خواهد مردم خود را سلاخی کند. این دروغ توسط رئیس اتحادیه حقوق بشر لیبی ساخته شد و به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل منتقل شد جایی که اجازه صادر شد. تمام مداخله بر پایه یک دروغ بود قذافی درست می‌گفت وقتی که به غرب گفت که اگر به لیبی حمله کنید برنده القاعده خواهد بود. ولی هیچ‌کس به او توجه نمی‌کرد چون او در رسانه‌های غربی به یک شیطان بدل شده بود. آمریکا برای راه‌اندازی ماشین جنگی خود در هر زمان و مکان از ابزار رسانه‌ها استفاده می‌کند.»
آدامز که در کارنامه کاری خود روزنامه‌نگاری در نشریه «بوداپست سان» مجارستان را دارد در رابطه با اینکه «چه مقدار این حمله هوایی می‌تواند تبلیغاتی باشد و به انتخابات ریاست جمهوری مربوط شود،» این طور پاسخ داد که: «سؤال خیلی خوبی است. به نظر من حمله به داعش در لیبی به منظور دور کردن تمرکز و حساسیت از شکست سال 2011 آمریکا در سرنگون کردن قذافی بود. نیروهای دریایی و زمینی آمریکا در سال 2011 لیبی را به محاصره خود درآوردند ولی نتوانستند قذافی را از حکومت ساقط کنند و این به منزله یک شکست برای آمریکا تلقی شد و پیروزی بر قذافی یک سال بعد توسط مخالفین قذافی در 20 اکتبر 2012 و در حالی که از سوی چندین کشور غربی حمایت می‌شدند محقق شد.» وی این را هم گفت که «پرداختن مداوم به داعش از سوی رسانه‌های آمریکا باعث وحشت‌زده شدن مردم آمریکا شده است. آنها هر لحظه این مردم را از اقدامات داعش در لیبی متعجب و هراسان می‌کنند. مردم می‌پرسند چه شد که افراطیون توانسته‌اند کنترل کشور را به دست بگیرند؟ حمله آمریکا به داعش همچنین به عنوان کمکی به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون هم در نظر گرفته شده چون وی همواره یکی از طرفداران اصلی حمله آمریکا به لیبی بوده است.» وی در پاسخ به آخرین سؤال سرویس خارجی مبنی بر آینده لیبی در سایه حملات مجدد آمریکا به این کشور این طور جواب داد که «بزرگ‌ترین چالش آمریکا این است که با آزادی احتمالی سیف‌الاسلام قذافی وی شروع به ساختن جنبشی با باقیمانده‌های ائتلاف پدرش کند. تاثیر او بر لیبی و مردمش بسیار زیاد خواهد بود. مردمی که گمان می‌کردند سرنگونی پدرش زندگی بهتری برایشان به همراه خواهد داشت اما اکنون به این دروغ بزرگ غرب پی برده‌اند. بازگشت سیف‌الاسلام به قدرت همچنین جهان را هم متوجه اشتباهی که در لیبی رخ داد خواهد کرد. به همین منظور معتقدم که این امر محقق نخواهد شد. شخصا معتقدم که او قبل از گرفتن قدرت از میان برداشته شود.»