kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲

سفرهیئت نظامی چین به دمشق / پکن: به ارتش سوریه کمک می‌کنیم

دولت چین پس از اعزام یک هیئت نظامی به دمشق، در مورد ارائه کمک‌های نظامی به ارتش سوریه اعلام آمادگی کرد. انتشار این خبر همزمان شد با مواضع مثبت ترکیه درباره سوریه.




یک هیئت نظامی چین تحت ریاست دریادار «گوان یووی» مدیر بخش همکاری‌های بین‌المللی در ارتش چین، پس از سفر به دمشق، با ژنرال «فهد جاسم الفریج» وزیر دفاع سوریه دیدار و در مورد ارائه کمک‌های نظامی و آموزش نظامیان سوری توسط ارتش چین، با وی گفت‌وگو کرده است. منابع خبری چین و روسیه ضمن اعلام این خبر نوشته‌اند که دریادار «یووی» در جریان سفر خود به دمشق، اعلام کرده که پکن خواستار روابط نظامی گسترده‌تر با سوریه است. وی این را هم اضافه کرده که «دو ارتش چین و سوریه روابط دوستانه‌ای دارند و چین خواستار تقویت این روابط است.» ژنرال الفریج نیز در مقابل، از کمک‌های دولت و ارتش چین قدردانی کرده است.
دریادار «یوو» در سفر به دمشق همچنین، با «سرگئی مارکوف» رئیس مرکز روسی برای آشتی طرف‌های درگیر در سوریه، دیدار کرده است.
هر چند مناسبات نظامی چین و سوریه از قبل وجود داشته، ولی اکنون که جریان تکفیری در منطقه رو به افول است، پکن می‌خواهد در ماجرای سرکوب این جریان در آسیای غربی نقشی داشته باشد.
علاوه بر آن، چینی‌ها در مناطق مرزی و دریای خود شدیداً از جانب آمریکا به چالش کشیده شده‌اند و به همین خاطر، می‌خواهنددر منطقه غرب آسیا جبران مافات کنند و آمریکا را به چالش بکشند. آمریکا حامی اصلی گروه‌های تکفیری است.
چند روز قبل نیز پکن از مسکو خواسته بود، برای مقابله با تهدید ناتو، با هم از لحاظ نظامی، همپیمان شوند.
ترکیه
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، ‌بار دیگر در رابطه با سوریه، جملاتی را بیان کرد که از چرخش آنکارا در قبال بحران سوریه حکایت دارد.
ایلدریم که در جمع نمایندگان حزب «عدالت و توسعه» در پارلمان سخن می‌گفت، اظهار داشت: «همانگونه که مشکلاتمان را با روسیه حل کرده‌ایم، مشکلاتمان را با عراق و سوریه نیز حل خواهیم کرد.»
به گفته نخست‌وزیر ترکیه حل بحران سوریه باید براساس حمایت از وحدت سرزمینی سوریه و ترکیه صورت بگیرد. این اظهارات در واقع، اعتراض به سیاست‌های آمریکا در سوریه است. آمریکاهم اکنون به شدت تلاش می‌کند حوزه نفوذ کردها در شمال سوریه را گسترش دهد. ایلدریم گفته: «برخی در پی آن هستند تا با واگذاری بخشی از خاک ترکیه به کردها، ارتباط میان ترکیه و خاورمیانه را قطع کنند.» ایلدریم این را نیز گفت که ایران و ترکیه بهترین راه حل برون رفت از بحران سوریه را ارائه خواهند داد.
اینجرلیک
در خدمت روسیه
ترکیه در چارچوب تغییر دیپلماسی خود همچنین، قصد دارد به روسیه اجازه دهد که از پایگاه هوایی «اینجرلیک» برای انجام عملیات علیه «داعش» در سوریه استفاده کند.
در ارتباط با گسترده‌تر شدن نقش روسیه در حل و فصل بحران سوریه «میخائیل بوگدانف» معاون وزیرخارجه روسیه نیز سه‌شنبه وارد «دوحه» شده وبا «معاذ الخطیب» رئیس اسبق معارضان سوریه و «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌وگو کرد.
تحولات حلب
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه دیروز طی عملیاتی در جنوب غربی شهر حلب، خطوط دفاعی تروریست‌ها را در هم شکستند و حدود 90 درصد منطقه را پاکسازی کردند. در این عملیات، ده‌ها تروریست به هلاکت رسیدند و گروه تروریستی «الترکستانی» متحمل بیشترین تلفات شدند.
تروریست‌ها هم برای متوقف کردن حملات مقاومت، از تسلیحات شیمیایی هم استفاده کردند که 20 کشته و مصدوم هم بر جای گذاشت.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه ترکیه از آمریکا خواست، به وعده خود در مورد عقب‌نشینی «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردها) از شهر «منبج» عمل کند.
* روزنامه فرانسوی «لوپاریزین» نوشت، پاریس نگران بازگشت تروریست‌های فرانسوی از سوریه و عراق است.
* روزنامه ایتالیایی «لاستامبا» نوشت، آمریکا درصدد تجهیز کردها برای تصرف شهر «رقه» است.
* تروریست‌های داعش با 200 خودرو و در حالی که گروگان‌هایی با خود به همراه داشتند، از شهر «منبج» خارج شدند.