kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
واکنش‌های گسترده به دیدار اردوغان و پوتین

رابرت فیسک: عربستان، قطر و تروریست‌ها بازنده آشتی روسیه و ترکیه هستند

تحلیلگر برجسته روزنامه «ایندیپندنت» با اشاره به دیدار روسای جمهور روسیه و ترکیه نوشت، تروریست‌های فعال در سوریه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بازندگان اصلی آشتی روسیه و ترکیه خواهند بود.



«رابرت فیسک» سفر روز سه‌شنبه «رجب طیب اردوغان» به روسیه و دیدارش با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود را دستمایه تحلیل خود قرار داده و نوشته که این دیدار، بازندگان زیادی داشت که اصلی‌ترین آنها، تروریست‌های فعال در سوریه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس (عربستان و قطر) هستند.
به گزارش فارس فیسک در ادامه، با کنایه نوشت، بهتر است غرب روی آنکارا در مورد تلاش برای کنار زدن «بشار اسد» از قدرت، حساب نکند.
اردوغان هرچند قبل از ماجرای کودتای 25 تیر، با ارسال نامه به کرملین، از مقامات روس به خاطر سرنگونی «سوخو-24» عذرخواهی کرده و خواستار از سرگیری روابط فی‌مابین شده بود، ولی وقوع کودتای نافرجام، وی را نسبت به آمریکا و اروپا بدبین کرده است و او آمریکا را عامل اصلی این کودتا می‌داند.
رئیس‌جمهور ترکیه قبل از دیدار با همتای روس خود، به خبرنگاران گفته بود: «از دید من، این دیدار یک نقطه عطف در روابط دو جانبه است و من شخصا با تمام وجود و به نمایندگی از ملت ترکیه، به رئیس‌جمهور پوتین و همه روس‌ها ادای احترام می‌کنم.»
به نوشته فیسک، دیدار روسای جمهور ترکیه و روسیه در سن پترزبورگ «بازندگان زیادی دارد؛ اولین بازنده‌ها داعش، القاعده، فتح الشام و همه دیگر گروه‌های افراطی فعال در سوریه هستند. آنها می‌بینند که اصلی‌ترین منبع تامین کننده تسلیحات‌شان، با خشن‌ترین دشمن‌شان (روسیه) دوست شده است.» فیسک می‌افزاید که بازنده‌های دوم، «میلیاردرهای سعودی و قطری» هستند.به گفته فیسک، هم روسیه و هم ایران پیش از کودتا به اردوغان هشدارهای لازم را در ارتباط با کودتا داده بودند. وی انگیزه تهران از این اقدام را تغییر موضع آنکارا در قبال بحران سوریه عنوان کرده است.روزنامه‌های آلمان نیز تحلیل‌های مختلفی را در مورد دیدار اردوغان با پوتین ارائه داده‌اند، که مخرج مشترک بیشتر آنها، پشت کردن اردوغان به غرب بوده است. رسانه‌های آلمانی این سفر را نماد رویگردانی آنکارا از آمریکا وغرب دانسته‌اند.هفته‌نامه «اشپیگل» هم نوشته، اردوغان حس می‌کند که از طرف غرب، ژنرال‌های آمریکایی و سازمان سیا به وی خیانت شده است.به هر حال، به نظر می‌رسد که اردوغان واقعا می‌خواهد گام‌های راهبردی برای توسعه مناسبات با روسیه بردارد. وی اعلام کرده که از کارشناسان روسیه برای احداث تاسیسات هسته‌ای با هزینه 22 میلیارد دلاری درترکیه استفاده خواهد کرد.