kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
پیش‌بینی کیهان باز هم درست از آب درآمد

عذرخواهی از مردم نمایشی بود؟! سخنگوی دولت حرامخواران را ذخیره نظام می‌داند!


سرویس سیاسی -
در حالی که نوبخت سخنگوی دولت پس از انتشار فیش‌های نجومی از مردم به خاطر تخلفات روی داده عذرخواهی کرده بود وی در اظهاراتی تامل برانگیز صفدرحسینی مدیرعامل مستعفی صندوق توسعه ملی را امانت‌دار بزرگ و ذخیره نظام خواند، این اظهارات تاسف‌بار که نشان از حمایت دولت از مدیران نجومی دارد موید گزارش روز گذشته کیهان است که دولت انگیزه و اراده‌ای برای برخورد با این مفاسد ندارد.
اظهارات تعجب‌آور سخنگوی دولت درباره صفدرحسینی که افشای حقوق کلان وی باعث واکنش‌های گسترده رسانه‌ای و مردمی گردیده و احساسات عمومی را جریحه‌دار کرد نشان‌دهنده واقعیتی است که در گزارش روز گذشته بدان اشاره کردیم و آن اینکه دولت یازدهم اراده و انگیزه‌ای برای برخورد با فساد در بدنه مدیران نداشته و ندارد .
نوبخت از صفدر حسینی به عنوان یکی از ذخیره‌های نظام یاد کرده و گفت: گذشته از ارادت شخصی بنده به دکترحسینی، سایر اعضاء هیئت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسئولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند! نوبخت سخنگوی دولت در حالی صفدر حسینی را ذخیره نظام و امانتدار بزرگ کشور نامیده است که وی در شمار مدیرانی است که پس از افشای فیش حقوقی نجومی‌اش از مدیریت صندوق توسعه ملی استعفا داد. در پی افشای حقوق نجومی 57 میلیون تومانی صفدرحسینی، هیئت امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ 12 تیرماه سال جاری با استعفای اجباری تمامی اعضای هیئت عامل موافقت کرد تا برکناری 5 مدیر عالی این صندوق رقم بخورد.
رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر تاکید کردند: موضوع این حقوقها و برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است -که امروز در بین مردم رایج شده است که خبرش را دهان‌به‌دهان نقل می‌کنند- این برداشت‌ها نامشروع است، این برداشت‌ها گناه است، این برداشت‌ها خیانت به آرمانهای انقلاب اسلامی است. قطعاً در گذشته کوتاهی‌هایی شده است، غفلت‌هایی شده است، بایستی جبران بشود؛ این‌جور نباشد که ما سروصدا بکنیم و بعد قضایا را تمام بکنیم و بکلّی به دست فراموشی بسپریم؛ باید دنبال بشود. ایشان همچنین تاکید کردند: دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ از قانون هم شده است بایستی اینها  را از این کارها برکنار بکنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند. حال با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب می‌توان از سخنگوی دولت پرسید آیا فرد و یا افرادی که با برداشت‌های نجومی از بیت المال به آرمان‌های انقلاب اسلامی خیانت کرده‌اند و لیاقت تصدی سمت‌هایی که قبلا عهده‌دار آن بودند را ندارند می‌توانند ذخیره نظام و امانتدار بزرگ کشور باشند ؟!
آیا مردم را مسخره کرده‌اند ؟!
کافی است به مواضع مسئولین دولتی در چند ماه گذشته درباره حقوق‌های نجومی دقت کنیم، خرداد ماه سال جاری نوبخت سخنگوی دولت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از مردم بابت حقوق‌های نجومی برخی مدیران در دولت تدبیر و امید عذرخواهی کرد و گفت: با اصلاح قانون، اجازه اینگونه سوء استفاده‌ها را در آینده نخواهیم داد.
از سوی دیگر در حالی که این حقوق‌ها در دولت یازدهم واریز شده بود روزنامه‌های زنجیره‌ای و اجاره‌ای تلاش کردند از «عذرخواهی نوبخت» با عنوان یک حماسه یاد کرده و نشان دهند که پیش از این مسئولین عادت به عذرخواهی نداشته‌اند و نوبخت برای اولین بار چنین کاری انجام داده است ولی این عذرخواهی نیز بدون حاشیه‌های خنده‌دار نبود !
به عنوان نمونه روزنامه شرق در شماره 25 خرداد سال جاری در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت: سخنگوی دولت خود را موظف دانست خطاهایی که در دولت‌های قبل، به‌ویژه در دولت احمدی‌نژاد، با حجم گسترده‌ای رخ داده، از مردم عذرخواهی کند. او تأکید کرد که دولت با اصلاح قانون، اجازه این‌گونه سوء‌استفاده‌ها را در آینده نخواهد داد. روزنامه آرمان نیز در گزارش مربوط به عذرخواهی نوبخت نوشت: سخنگوي دولت از مردم عذرخواهي كرد؛ اين دولت بنا ندارد اگر اشتباهي صورت مي‌گيرد به دنبال توجيه آن باشد بلكه طبق آنچه روحاني در ابتداي رياست‌جمهوري‌اش مطرح كرده بود ضمن پذيرش اشتباه و عذرخواهي از مردم به ترميم آن اقدام مي‌كند چنانكه يكشنبه شب محمدباقر نوبخت از مردم عذرخواهي كرد و از بستن روزنه‌هاي قانوني خبر داد كه ديگر به موجب آن دريافت پاداش‌هاي چند ده ميليوني توسط مديران بانكي و بيمه‌اي ميسر نخواهد شد.
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد اما داستان سرایی مبسوطی برای این عذرخواهی تدارک دیده بود. این روزنامه در گزارش مربوطه نوشت: نشان از ضعف نيست، نشان از روحيه بالاي پذيرفتن اشتباه است؛ اشتباهاتي كه اگر تا ديروز در هر نقطه از جهان روي مي‌داد، استعفا و عذرخواهي رسم متداول آنان بود و رويه‌اي غريب براي ايرانيان. امروز اما اينگونه نيست. دولت يازدهم مبدع جمله‌اي بوده كه گوش‌ها عادت به شنيدنش نداشته‌اند. «من عذرخواهي مي‌كنم» پس از چند دهه و به سختي وارد ادبيات سياسي ايران مي‌شود تا در فرهنگ لغت دولتمردان يازدهم واژه‌اي از عذرخواهي هم يافت شود؛ واژه‌اي كه اگر در هر دوره از مملكت‌داري و با خيل عظيم مشكلات كمترين جراتي براي بيان آن وجود داشت، مي‌شد باري گران از انتقادات را برداشت. هفتمين عذرخواهي دولتمردان يازدهم در كمتر از سه سال از آغاز به كار خود با انتشار فيش حقوقي نجومي يكي از مديران بانك‌ها، ثبت مي‌شود تا نويد خوبي در فرهنگ‌سازي‌ها بدهد.
بازخوانی بخش‌هایی از گزارش‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای در باره عذرخواهی نوبخت نشان از آن دارد که این روزنامه‌ها ظاهرا تلاش داشته‌اند که فساد عظیم صورت گرفته در پرداخت حقوق‌های نجومی و افشای فیش‌ها را با یک عذرخواهی ساده بپوشانند و از روی آن بگذرند و حتی با انتصاب این حقوق‌ها به دولت‌های سابق به سادگی فرار به جلو کرده و از پاسخگویی به افکار عمومی فرار کنند!              
با این وجود اگر مسئولین دولتی از جمله نوبخت در عذرخواهی خود صادق بوده و به سمت برخورد با مدیران نجومی حرکت می‌کردند شاید می‌شد از فساد عظیم روی داده به عنوان اتفاق ناخواسته یاد کرده که اراده برای برخورد با آن وجود دارد ولی با نگاهی با اقدامات صورت گرفته در روزها و ماه‌های گذشته به سادگی چنان چه در گزارش روز چهارشنبه به آن پرداختیم روشن می‌شود که دولت اراده و انگیزه‌ای برای چنین برخوردی نداشته و با اظهارات اخیر نوبخت نیز مشخص شد که چنین اعتقادی نیز وجود ندارد.
روی دیگر سکه اظهارات نوبخت در ذخیره خواندن مدیران نجومی از جمله صفدر حسینی آن است که وی به نمایندگی از دولت پرداخت چنین حقوق‌هایی را فساد ندانسته و نجومی‌بگیران را مستحق سرزنش، استعفا و یا احیانا برکناری نمی‌داند !
سوالی که با توجه به عذرخواهی نوبخت سخنگوی دولت در 24 خرداد ماه سال جاری و نیز اظهارات اخیر نامبرده در ذخیره خواندن مدیران نجومی می‌توان پرسید آن است که آیا مردم را مسخره کرده‌اند؟!
اگر در این میان تخلفی صورت گرفته بود که نوبخت به خاطر آن تخلف و فساد عذرخواهی کرده و وعده داده است که دولت با آن برخورد خواهد کرد و نیز روزنامه‌های زنجیره‌ای این عذرخواهی را به عنوان یک ویژگی مثبت برای دولت قلمداد کرده‌اند سخنگوی دولت با کدامین استدلال به صورت تناقض‌آمیز مدیرانی که به خاطر دریافتی‌های نامتعارف و نجومی آنان از مردم عذرخواهی کرده ستوده و آنان را ذخیره نظام خوانده است؟
گفتنی است پیش از این کیهان در گزارشی عذرخواهی مسئولین دولتی از جمله نوبخت در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و تعقیب افشاگران پشت صحنه را مورد واکاوی و انتقاد قرار داده بود.
در بخشی از گزارش 27 خرداد کیهان آمده بود: بعد از آنکه کیهان در گزارش‌های متعدد، با افشای ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی و کلان افکار عمومی را نسبت به آن مطلع کرد، مسئولان مختلف ناچار به واکنش شدند و هریک قول و وعده‌ای دادند، یا از اصل موضوع را انکار کردند و پرداختی‌ها را طبیعی دانستند! یا آن را به گردن دولت قبل انداختند!
در این گزارش همچنین تاکید شده بود: اخبار مردمی واصله به کیهان حکایت از آن دارد که یکی از مدیران بانکی که اسناد دریافتی‌های کلان او در روزهای گذشته در کیهان منتشر شده بود،دست به سلسله اقداماتی زده که شگفت‌انگیز و بر خلاف همه آن ادعا‌ها و وعده‌های پیش گفته است! اطلاعات واصله حاکی از آن است که وی  دست به دامن برخی دستگاه‌های ذی‌ربط شده تا با حضور در ساختمان مرکزی و انجام بررسی‌های دقیق، کشف کنند که چه کسی یا کسانی، اسناد حاکی از دست درازی وی به بیت‌المال را منتشر کرده‌اند! برای نیل به این مقصود و شناسایی عاملان این افشاگری، شرایط خاصی بر محیط حاکم شده، دسترسی‌ها به شبکه محدود و ممنوع شده و خلاصه تمام تمهیدات به‌کار بسته شده تا عامل افشاگر پیدا شود!
این گزارش نشان می‌داد که عذرخواهی مسئولین دولتی تنها یک نمایش برای اقناع افکار عمومی است نمایشی که با اظهارات اخیر نوبخت رنگ باخت و مشخص گردید که دولت تمایل، انگیزه و عقیده‌ای برای برخورد با مفاسد از جمله حقوق‌های نجومی ندارد.
واکنش عمومی به اظهارات سخنگوی دولت
اظهارات سخنگوی دولت واکنش گسترده‌ای در میان افکار عمومی داشته است، اگر به خبر مربوطه در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری گوناگون مراجعه کرده و نظرات مردم را که می‌تواند بازتابی از افکار عمومی باشد نگاه بیندازیم می‌توانیم بخوبی شوک عظیم وارد شده به جامعه را درک کنیم.
در ادامه به پاره‌ای از این نظرات اشاره می‌کنیم تا مشخص شود سخنان سخنگوی دولت چه بازتابی در افکار عمومی داشته است؛
- خدایا دولتی که کارآمد باشد و اشرافی نباشد بر سر کار بیاور.
- فکر کنم این‌ها به جای ذخیره نظام، ذخایر ارزی، ریالی و پولی هستند.
- خوب شد معنی امانت‌دار رو هم فهمیدیم.
- آقای نوبخت، صحبت‌های شما به خاطر ملت می‌ماند.
- به خدا پناه می‌برم از تقدم منافع شخصی بر منافع ملی ( روحانی، 12 مرداد 1392)
- آقای نوبخت به مردم دهن کجی می‌کند، نوبخت حق ندارد از چنین شخصی تمجید کند.
- تقدیر از صفدر حسینی از سوی نوبخت دهن کجی و لجبازی با مردم است.
- به آقای نوبخت بگوئید ذخایر نظام آن جوان‌هایی هستند که چشم بر روی همه تعلقات بستند و جوان‌هایشان را برای امنیت کشور نثار کردند.
- اگر این‌ها ذخایر و امانت‌دار نظام هستند می‌توانید بگوئید کسانی که امانت‌دار نیستند و مجرمند چه کسانی هستند؟
- اگر صفدر حسینی از ذخیره‌های نظام هستند پس اجازه دهید در همان نیمکت ذخیره‌ها بماند!
- دهن کجی به مردم ؟ امانتدار بزرگ این طوری غارت می‌کند؟
- آقای نوبخت جدی می‌گید یا مسخره کردید مردم رو؟
- شاید معنی امانت‌دار هم در این دوره زمانه عوض شده و ما خبر نداریم!
و ...
تخلف در انتخاب رئیس جدید هیئت عامل
صندوق توسعه ملی
یک ماه پس از افشای فیش‌های حقوقی میلیونی هیئت عامل سابق صندوق و تاکید‌های رئیس‌جمهور مبنی بر برخورد با مدیران متخلف، سخنگوی دولت حرف‌های جدیدی زده و اعلام کرد « صفدرحسینی ذخیره نظام است و امانت‌دار خوبی برای نظام بوده است.»
این اظهارات سخنگوی دولت و دبیر هیئت امنای صندوق توسعه ملی درباره صفدر حسینی که چندی پیش حقوق دریافتی وی باعث عذرخواهی نوبخت شده بود، آخرین حاشیه پیرامون مهم‌ترین صندوق اقتصادی کشور نیست.
زمزمه‌های تامل برانگیزی درباره رئیس جدید هیئت عامل صندوق توسعه ملی که دو روز قبل از رئیس جمهور حکم گرفته شنیده می‌شود.
بر اساس قانون و اساسنامه صندوق توسعه ملی، رئیس هیئت عامل این صندوق باید دارای تحصیلات مرتبط برای حضور در این سمت باشد و حالا احمد دوست حسینی با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق و البته سابقه فعالیت اقتصادی به این سمت منصوب شده است ؛ موضوعی که با اعتراض برخی از اعضای  هیئت امنای صندوق توسعه ملی روبرو شده است.
شیوه انتخاب دوست حسینی نیز یکی از موارد ابهام برانگیز است چون براساس قانون هیئت امنا ابتدا باید 5 عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی را مشخص و سپس از بین آنها یک نفر پس از تشکیل جلسه هیئت امنا و با حکم رئیس جمهور به ریاست هیئت عامل انتخاب شود ولی نه تنها هنوز 4 عضو دیگر هیئت عامل صندوق مشخص نشده اند، بلکه جلسه هیئت امنا نیز برای انتخاب رئیس صندوق تشکیل نشده و صورت جلسه به صورت جداگانه برای امضا برای اعضا ارسال شده است.
به گزارش فارس و به نقل از یک منبع آگاه عدم رعایت این قاعده موجب اعتراض حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور به عنوان عضو حقوقی  شده و وی از امضای این صورت جلسه امتناع کرده است. بر اساس گفته این منبع آگاه قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور و مسئول نظارت بر صندوق توسعه ملی نیز ضمن عدم امضای این مصوبه، در نامه به رئیس جمهور مراتب اعتراض خود را ابراز داشته و تاکید کرده است که تحصیلات دوست حسینی با این سمت مرتبط نیست و همچنین ابتدا باید هر 5 عضو انتخاب و سپس رئیس هیئت عامل انتخاب شود.
این اعتراض‌ها در حالی است که سخنگوی دولت در مراسم تودیع و معارفه رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی تاکید داشت که انتخاب دوست حسینی تحسین مراجع نظارتی را به همراه داشته است.
صبح دیروز قاضی سراج در این رابطه به فارس گفت: گزارشم درباره انتصاب دوست حسینی به عنوان رئیس جدید صندوق توسعه ملی محرمانه است و موضوع را به روسای قوا اعلام کرده‌ام.