kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۶۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
به درخواست نمایندگان پارلمان

بغداد علیه مداخلات آل‌سعود در عراق به لاهه شکایت می‌کند

شماری از نمایندگان پارلمان عراق از دولت این کشور خواستند از عربستان و دیگر کشورهای حامی تکفیری‌های فعال در عراق، در دادگاه بین‌المللی لاهه اقامه دعوی کند.


به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان پارلمان عراق از دولت بغداد خواستند علیه عربستان و سایر دولت‌هایی که افراد را بر اساس اندیشه‌‌های وهابیت تربیت می‌کنند و سپس، آنها را به عراق و سوریه اعزام می‌کنند، شکایت کند چرا که این کشورها در جنایات این افراد شریک هستند و باید تحت تعقیب قرار بگیرند.
«عبدالرزاق الحیدری» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق، در این باره به خبرگزاری فارس گفته: قوانین بین‌المللی زیادی وجود دارند که در آنها برای کشورهای حامی تروریسم مجازات در نظر گرفته شده است.»
«عالیه نصیف» نماینده دیگر مجلس عراق، نیز اظهار داشت، «هرچند عراق عضو دادگاه لاهه نیست، ولی می‌تواند از طریق شرکای خود، مثل ایران، برای اقامه دعوی علیه کشورهای حامی تروریسم، اقدام کند.» «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق هم که اکنون در آمریکا به سر می‌برد، در موسسه صلح واشنگتن گفت: «عراق امیدوار است که جلوی مداخله نظامی (حمایت از تروریست‌ها) عربستان در عراق گرفته شود. وی همچنین تصریح کرد که ریاض باید به رویکرد خصمانه خود نسبت به عراق پایان دهد.
حفر کانال 70 کیلومتری
خبر دیگر اینکه، خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرده تولیت آستان مقدس عتبه حسینی(ع) اعلام کرده که طرح احداث کانال 70 کیلومتری در منطقه غرب کربلا با هدف جلوگیری از ورود تروریست‌ها به این شهر مقدس آغاز شده است.
«قاسم مصلح» یکی از مسئولان عتبه، در این باره گفته، این طرح با هماهنگی فرماندهی عملیات امنیت فرات مرکزی در حال اجرا است. پیش از این هم یک کانال به طول 45 کیلومتر در شمال استان کربلا حفر شده بود.
استعفای 6 وزیر
ایسنا نیز نوشته «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، با استعفای شش وزیر دولت خود موافقت کرده است. این شش وزیر که عضو فهرست ائتلاف ملی هستند، پیش از این به دلیل پاره‌ای  اختلافات، استعفای خود را به نخست‌وزیر تقدیم کرده بودند.