kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
ریچارد نفیو عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا:

آمریکا با برجام سلاح تحریم علیه ایران را کنار نمی‌گذارد

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا که از او به عنوان معمار تحریم‌های این کشور علیه ایران هم یاد می‌شود، گفت: توافق هسته‌ای در رویکرد واشنگتن نسبت به تحریم‌ها تغییر واقعی ایجاد نکرده است.



«ریچارد نفیو»، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا و معمار تحریم‌های این کشور ضد ایران، در بیانیه‌ مقدماتی خود برای جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنا در روز 14 جولای (پنجشنبه) بطور مفصل درباره نقش تحریم‌ها در اقتصاد ایران توضیح داده است.
وی در بخشی از این بیانیه که روی وب‌سایت رسمی کمیته روابط خارجی سنا قرار گرفته سه مشکل را پیش روی اقتصاد ایران در دوران پس از حصول برجام تصویر کرده است.
«نفیو»، مشکل بودن تجارت در ایران برای شرکت‌های تجاری، تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا در دوران پس از «برجام» و قیمت پایین نفت را سه مشکل پیش روی ایران برای ایجاد اصلاحات اقتصادی عنوان می‌کند.
 وی با بیان اینکه مشکلات ناشی از این سه عامل در هم‌تنیده هستند گفت: «به عنوان مثال، من مستقیماً از چندین نفر از مقامات بانکی و تجاری کشورهای ثالث شنیده‌ام که عمیقاً درباره خطرات تحریم‌های ثانویه و بازگشت خودکار تحریم‌ها (در برجام)، نگران هستند».
به گزارش فارس، «ریچارد نفیو» همچنین نوشته است: «آنها به وضوح می‌دانند که با پابرجا ماندن کامل «قانون جامع تحریم‌ها، پاسخگویی و عدم سرمایه‌گذاری ایران 2010» (سیسادا) مبادلاتشان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حدود 200 موسسه و فرد تحت تحریم دیگر کماکان در معرض خطر هستند».
قانون «سیسادا» که سال 2010 تصویب شد، شرکت‌ها و افرادی که به بخش نفت ایران کمک می‌رسانند را مورد مجازات قرار می‌دهد.
نفیو گفت: در واقع، همان‌طور که من قبلاً در جلسه استماعی در تابستان درباره توافق گفتم، برجام نه تنها به منزله خلع سلاح از تحریم‌های یکجانبه نبود، بلکه - از نگاه بسیاری در جامعه تجاری - حتی به منزله تغییر واقعی در رویکرد یا وضع تحریم‌های آمریکا هم محسوب نمی‌شود.
وی افزود: در عین حال، وقتی که من از مدیران عامل این شرکت‌ها پرسیدم که در صورت رفع کل تحریم‌ها آیا وارد تجارت با ایران می‌شوند، بسیاری از آنها یک نگرانی متفاوت ابراز کردند: اینکه ایران، برای کسانی که جرأت کنند و آنجا وارد شوند، کماکان مکانی سخت برای انجام تجارت قلمداد می‌شود.
تحریم‌ها روی کاغذ رفع شده نه در عمل
گفتنی است «عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در روزهای گذشته در نشست خبری گفت: آنچه که در برجام تعیین شده و بر روی کاغذ بوده لغو شده است و به تعهدات خود بر روی کاغذ عمل کردند اما در صحنه عمل این تحریم‌ها برداشته نشده است.
لازم به ذکر است که آمریکا در اولین روز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد و تاکنون قانونگذاران آمریکا بیش از 70 طرح ضدایرانی را تصویب کرده‌اند.