kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
پس از 5 سال ماجراجویی بی‌حاصل

آیا دست دوستی اردوغان امروز به سمت بشار اسد دراز می‌شود؟

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده امروز حرف مهمی را با مردم کشورش در میان می‌گذارد و به اختلافات با همسایگان پایان خواهد داد.

 
 سرویس خارجی -

این روزها روزهای تصمیم‌های سخت و حساس «رجب طیب اردوغان» است و علی‌رغم گذشت چهار روز از کودتای نافرجام، هیچ‌کس نمی‌داند که رئیس جمهور ترکیه خشم خود را چگونه تخلیه خواهد کرد.
 دستگیری و مجازات کودتاچیان در داخل یک مسئله است و تغییر در سیاست‌های راهبردی ترکیه در خارج و در منطقه، مسئله دیگری است و با توجه به پیامدهای گسترده‌ای که این تصمیمات خواهد داشت، همه نگاه‌ها امروز متوجه آنکارا  و شخص اردوغان است.
 به گزارش رسانه‌های گروهی از جمله خبرگزاری‌های آناتولی و فارس، رئیس‌جمهور ترکیه دوشنبه اعلام کرده که چهارشنبه (امروز) خبر مهمی را به مردم اعلام خواهد کرد.
 او نگفت که دقیقا چه می‌خواهد بگوید، ولی در صحبت‌های خود، سرنخ مهمی داده است؛ او گفت که اختلافات با کشورهای همسایه را کنار خواهد گذاشت.
همین یک جمله فوق‌العاده حساس است، چون نشان می‌د‌هد که حرف‌های امروز اردوغان به سیاست خارجی مربوط می‌شود و جا دارد که ضربان قلب متحدان منطقه‌ای آنکارا و سران تل‌آویو و واشنگتن بالا برود، چون اظهارات امروز اردوغان احتمالا به پرونده حساس سوریه مربوط می شود.
 اردوغان اگر این پرونده را طور دیگر ورق بزند، در واقع با سرنوشت رژیم‌های آل سعود، قطر، اردن، امارات و موجودیت اسرائیل بازی خواهد کرد.
رئیس دولت ترکیه از ترکیب کشش‌دار و مصداق‌پذیر «اختلافات با همسایگان» استفاده کرد که ممکن است هر یک از شش کشور همسایه (روسیه، یونان، سوریه، عراق، ایران و جمهوری آذربایجان) را شامل شود، اما اکنون اختلاف واقعی آنکارا فقط با یک کشور همسایه، یعنی سوریه است.
 نیروهای ارتش ترکیه طی روزهای هفته جاری (پس از کودتا) از استان نینوای عراق  عقب نشستند و اکنون میان دو کشور، مسئله حادی وجود ندارد.
 آنکارا اختلافات خود با روسیه را هم اخیرا حل کرده و روابط میان دو کشور عادی شده است.
 بین دو کشور ایران و یونان با ترکیه نیز اصولا مشکلی وجود ندارد. پس طبیعی است که طرف صحبت امروز اردوغان، سوریه و شخص «بشار اسد» باشد.
در هر حال، پشتیبانی مردم ترکیه از دولت در برابر کودتاچیان، سرمایه جدیدی است که رئیس‌جمهور ترکیه هم اکنون در اختیار دارد. امروز مشخص می‌شود که اردوغان این سرمایه جدید  سیاسی را چگونه هزینه خواهد کرد.
اکنون دست اردوغان برای هر اقدامی در سیاست داخلی و خارجی باز شده است؛ در داخل اردوغان شدت عمل به خرج می‌دهد و حکم اعدام را (طی پروسه قانونی) مجددا دایر می‌کند و بازداشت‌ها و تصفیه‌حساب‌ها را در ارتش و نهادهای حساس گسترده‌تر می‌کند، اما آنچه برای منطقه و جهان اسلام اهمیت ویژه دارد، سیاست خارجی اردوغان است.
بهترین تشکر رئیس‌جمهور از شهروندان حامی خود، گوش دادن به خواسته قلبی آنها درباره سوریه، رژیم صهیونیستی، آمریکا و ناتو است.
حزب حاکم ترکیه و شخص رئیس‌جمهور طی هفته‌‌های گذشته تغییرات محسوسی را در سیاست خارجی منطقه‌ای این کشور ایجاد کرده‌اند و حتی برخی از تحلیلگران، کودتای اخیر را واکنش به چرخش مقامات آنکارا در قبال سوریه و روسیه ارزیابی می‌کنند.
در مجموع، هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که اردوغان امروز چه می‌خواهد بگوید؛ شاید قضیه برقراری دوستی با سوریه، محور سخنان او باشد و شاید هم به مسایل داخلی بپردازد و گریزی هم به «فتح‌الله‌ گولن» بزند و بر سر گولن، با آمریکا مختصری بگومگو بکند.
با توجه به اظهارات اخیر نخست‌وزیر ترکیه مبنی بر تصمیم این کشور برای بهبود رابطه با سوریه می‌توان گفت، احتمالا اردوغان امروز دست دوستی به سمت اسد دراز خواهد کرد، آن هم پس از 5 سال دشمنی بی‌حاصل.