kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
اندیشکده رند:

شرق و غرب عالم درگیر تبعات جنگ سرد آمریکا با روسیه و چین خواهد شد

اندیشکده «رند» در گزارشی نوشته آمریکا از قدرت روزافزون روسیه و چین نگران است و برای مقابله با آن در حال برنامه‌ریزی است که ممکن است این مقابله به جنگ سرد جدیدی میان شرق و غرب بدل شود.


تنش در روابط روسیه و آمریکا از یک‌سو و بین آمریکا و چین از سوی دیگر مسئله‌ای نیست که مخفی بماند. کارشناسان معتقدند افزایش تنش‌ها بر سر گسترش ناتو به شرق از یک‌سو و مسائل دریای چین جنوبی از سوی دیگر باعث خواهد شد روسیه و چین به سمت اتحاد و همگرایی بیشتر پیش بروند و از سوی دیگر جهان شاهد جنگ سرد جدیدی بین دو طرف خواهد بود.
در همین راستا اندیشکده آمریکایی رند طی گزارشی به بررسی عملیات‌های احتمالی  آمریکا در شرق و جنوب شرقی آسیا  برای مقابله با روسیه و چین پرداخته است. در این گزارش فرصت‌ها و تهدیدهای مقابله ‌به‌مثل آمریکا در منطقه‌ اقیانوس آرام هم بررسی شده است.
 به گزارش تسنیم، این گزارش نشان می‌دهد که واشنگتن برای مقابله با قدرت روزافزون روسیه و چین قصد دارد با مستقرکردن سامانه‌های  موشکی میان‌برد هسته‌ای خود در حوزه‌ اقیانوس آرام، قدرت بازدارندگی خود را در برابر چین و روسیه افزایش دهد و توسعه‌طلبی‌های آن‌ها را با ایجاد تهدید هسته‌ای مدیریت کند.
برنامه‌ریزی برای چنین اقداماتی دو معنا دارد: اولاً نشان‌دهنده‌ قدرت روبه‌رشد چین و روسیه و نگرانی آمریکا از این امر است، آمریکا قدرت‌گرفتن روزافزون این دو کشور را تهدیدی جدی برای نظم جهانی به رهبری خود می‌داند و قصد دارد تا جای ممکن با آن‌ها مقابله نماید؛ ثانیاً آمریکا نگران است که تصمیمش برای استقرار سامانه‌های پیشرفته‌ موشک‌های میان‌برد هسته‌ای در اقیانوس آرام، موجب تحریک مقامات چین و روسیه برای تسریع اقدامات خود برای تغییر نظم موجود جهانی شود؛ اقداماتی که ممکن است موجب بروز جنگ سرد جدیدی میان قدرت‌های شرق و غرب شود و مشکلات بسیاری برای طرفین ایجاد نماید.