kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
انصارالله هشدار داد

حمله به عمق عربستان در صورت شکست مذاکرات صلح یمن

جنبش انصارالله در پیامی هشدار داد در صورتی که کارشکنی‌های سعودی‌ها ادامه یافته و مذاکرات کویت به راه‌حل مطلوب ملت یمن منجر نشود عمق خاک عربستان هدف قرار خواهد گرفت.



فرمانده کمیته‌های انقلابی یمن گفت: شلیک موشک‌های بالستیک رزمندگان یمنی به مواضع ائتلاف سعودی حامل این پیام برای ریاض و مزدورانش است که اگر مذاکرات کویت به راه حل مطلوب ملت یمن منجر نشود، عمق خاک عربستان هدف قرار می‌گیرد. «حسام السلامی»، که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده افزود: «یگان موشکی ارتش یمن با یک فروند موشک بالستیک بزرگ‌ترین محل تجمع مزدوران سعودی در مهم‌ترین پادگان نزدیک مناطق مرزی بین تعز و لحج در شمال عدن نزدیک باب‌المندب را هدف گرفت.» «السلامی» تاکید کرد: «حملات ارتش و کمیته‌های مردمی به عمق خاک عربستان، پیام رزمندگان یمنی به ائتلاف سعودی و همپیمانانشان است که اگر در مذاکرات به راه حل مسالمت‌آمیزی برای بحران یمن دست نیافته و ضمن توقف کامل حملات برای رفع محاصره ملت یمن اقدام نکنند، نبردها را ادامه داده و به عمق خاک عربستان خواهند کشاند.»
در پی حمله موشکی ارتش و کمیته‌های انقلابی یمن به پادگان نیروهای ائتلاف و مزدوران سعودی در تعز که با هلاکت 180 تن از نیروهای زمینی عربستان همراه بود، هواپیماهای ائتلاف سعودی اما در حملاتی جنون‌آمیز مناطق «الخوبه» و «حرض» در مرز بین یمن و عربستان در «جیزان» را بمباران کردند. شلیک سه موشک بالستیک به مواضع نیروهای ائتلاف سعودی در چند روز، هیئت ریاض را به آغاز دور دوم نشست صلح یمن وادار کرد. نخستین موشک، پادگان «ماس» در مارب و دومی پادگان‌ «بن یالین» در «نجران» و سومی هم که یک موشک توشکا بود که منطقه «ذوباب» نزدیک «باب المندب» را هدف گرفت. در همین حال روز دوشنبه مردم یمن با برگزاری تظاهرات گسترده  ضد سعودی- آمریکایی خواستار پایان جنگ یمن شدند. تظاهرکنندگان با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر آل‌سعود خواستار توقف جنایات مشترک این دو کشور در یمن شدند.
دور دوم مذاکرات صلح یمن در کویت اما از روز شنبه گذشته در حالی آغاز شده که اختلاف دیدگاه‌ها و پیشنهادات بین هیئت وابسته به انصارالله و کمیته مردمی  با هیئت وابسته به ریاض بسیار زیاد است. در همین حال دیروز یک منبع یمنی وابسته به تیم مذاکره‌کننده «هیئت میهنی» در کویت اعلام کرد، انصارالله با هیئت وابسته به عربستان به این توافق رسیده که دو اتاق مشترک برای «کمیته آتش‌بس و هماهنگی» تشکیل شود. براساس گزارش شبکه «المنار»، این دو اتاق مشترک آماده به کارند و یکی از آنها در استان «صعده» یمن و دیگری در «ظهران» عربستان کار خود را آغاز خواهد کرد. طبق این گزارش، این توافق پس از بازگشت «اسماعیل ولدالشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت انصارالله از جده صورت گرفته تا زمینه را برای کار مشترک در راستای هماهنگ‌کردن اقدامات مربوط به آتش‌بس نهایی آماده کند. دور اول مذاکرات صلح یمن از اوایل اردیبهشت ماه در کویت شروع و در ماه رمضان پس از 70 روز بدون نتیجه مشخص و ملموسی به پایان رسید.