kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

دولت فرانسه برای مقابله با حملات تروریستی دست به دامان مردم شد

وزیر کشور فرانسه در واکنش به حمله تروریستی شهر نیس از مردم این کشور خواست با عضویت در «نیروهای نظامی ذخیره» در مبارزه با تروریست‌ها به نیروهای نظامی این کشور کمک کنند.



ناتوانی دولت فرانسه در مقابله با موج حملات تروریستی به این کشور از یک سو و موفقیت‌آمیز بودن الگوی بسیج مردمی در کشورهایی مثل سوریه و عراق از سوی دیگر مقامات فرانسه را به فکر استفاده از الگوی بسیج مردمی انداخته است.
«برنار کزنوو» وزیر کشور فرانسه شنبه شب با اعلام فراخوان مردمی برای پیوستن به نیروهای نظامی گفته: «استانداری‌ها از هم اکنون می‌توانند مطابق با نیاز خود برای تامین امنیت به سرعت 12 هزار نیروی عملیاتی ذخیره را بسیج کنند. 9 هزار نفر از این نیروها به نیروهای انتظامی و 3 هزار نفر دیگر به نیروهای پلیس کمک خواهند کرد.»
وزیر کشور فرانسه همچنین گفته: «با توجه به تاکید رئیس جمهوری بر ضرورت انسجام ملی در برابر تهدید تروریستی و از آنجا که روح همبستگی در میان شهروندان احساس می‌شود، این فراخوان را منتشر می‌کنیم.»
ژاندارمری فرانسه نیز بلافاصله، جزئیات و شرایط پیوستن به نیروهای نظامی ذخیره را اعلام کرده و گفته افرادی می‌توانند به بسیج مردمی بپیوندند که بین 17 تا 30 سال سن وابسته و شرایط جسمی مساعدی داشته باشند. وزیر کشور فرانسه همچنین با اشاره به خواست دولت برای حضور نیروهای امنیتی در همه اماکن عمومی، اعلام کرده: «هم اکنون حدود 100 هزار نیرو شامل 53 هزار پلیس، 36 هزار نیروی انتظامی و 10 هزار نیروی ارتش، برای تامین امنیت شهروندان در خاک فرانسه مستقر شده‌اند.»
استیضاح وزیر کشور
اما  ضعف و ناتوانی  دولت فرانسه در پی وقوع حمله تروریستی  شهر نیس به عنوان سومین حمله تروریستی بزرگ در این کشور در 18 ماه گذشته، با موج انتقادات سیاستمداران و رسانه‌های این کشور مواجه شده که این بار از این دولت چیزی بیش از «اعلامیه‌های تلخ سابق» می‌خواهند.
مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه در سخنانی با اشاره به افزایش تلفات حملات تروریستی در سال‌های اخیر از جمله در شهر پاریس و نیس گفته: «این مسئله لزوم تغییر وزیران را نشان می‌دهد... در هر کشور دیگری در جهان یک وزیر مثل «برنارد کازنوو» با تلفات وحشتناک چنین حملاتی که شامل 250 کشته در عرض 18 ماه می‌شود از سمتش استعفا می‌داد.» خبر دیگر اینکه پلیس فرانسه اعلام کرده چهار نفر دیگر را در ارتباط با حادثه تروریستی نیس علاوه بر همسر بوهلال دستگیر کرده است. در عملیات تروریستی شهر نیس فرانسه 84 نفر کشته و 202 نفر زخمی شدند،که حال 18 نفر از آنان وخیم گزارش شده است.
10 تن از قربانیان کودک و نوجوان هستند.