kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
84 کشته و 130 مجروح در عملیات تروریستی نیس

شب وحشت در فرانسه میزبان تروریست‌ها قربانی ترور شد

تروریست‌های داعش این دفعه در فرانسه با کامیون به جان مردم افتادند و بیش از 200 نفر زیر چرخ‌های کامیون وحشت کشته و زخمی شدند.


اروپا همچنان از بلژیک گرفته تا فرانسه و آلمان در سایه وحشت از اقدامات گاه و بی‌گاه تروریست‌ها به خود می‌لرزد اما فرانسه در اروپا وضعیت ویژه‌ای دارد دولت این کشور از ابتدا  میزبان و پناهگاه گروه‌های تروریستی از منافقین گرفته تا تروریست‌های سوری بوده است و جلسات گاه و بی‌گاه سران گروه‌های تروریستی در این کشور‌ و تحت حمایت و اشراف کامل دولت این کشور برگزار می‌شود همین چندی پیش بود که «ترکي الفيصل» رئیس پیشین اطلاعات عربستان در نشست سالانه منافقین در پاریس حضور یافت  و این در حالیست که دولت فرانسه مدعی است در غرب آسیا سرگرم مبارزه با تروریست‌ها است  اما تاوان این حمایت‌ها  و برخورد دوگانه با تروریسم و تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد را مردم فرانسه باید بپردازند و این بار قرعه تروریسم به نام مردم بی‌گناه شهر نیس در جنوب فرانسه افتاد تا تاوان مماشات و سیاست‌های دوگانه غرب در برخورد با تروریسم را بپردازند.
کامیون وحشت
تماشای آتش‌بازی «روز باستیل»  جشن ملی فرانسه در شهر «نیس» فرانسه برای مردم این شهر خیلی گران تمام شد و شب شاد آنها را  تبدیل به شب وحشت کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها در این مراسم  یک تروریست کامیون پر از مواد منفجره و نارنجک خود  را با سرعت به سمت جمعیت رانده و دست‌کم 84 تن از حاضرین را کشت تعداد دقیق زخمی‌های این حمله مشخص نیست اما روزنامه لوفیگارو به نقل از مقامات دولتی زخمی‌ها را دست‌کم 130 تن اعلام کرده است که حال 18 تن از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است. بر اساس گزارش دیلی میل در میان قربانیان این جنایت هولناک 10 کودک نیز دیده می‌شود. در میان زخمی‌ها نیز دست‌کم 54 کودک وجود دارد. وزارت کشور فرانسه اعلام کرده به علت تعداد بالای زخمی‌ها بیمارستان صحرایی در محل حادثه برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان برپا شده است.
بنا بر اعلام پلیس، لحظاتی پس از اقدام راننده کامیون، بین وی و نیروهای امنیتی درگیری مسلحانه روی داده که در نهایت به کشته شدن مهاجم انجامید. پلیس فرانسه عامل و مجری این حمله تروریستی را جوانی 31 ساله به نام «محمد الحویج بوحلال» با اصالتی تونسی و دارای تابعیت فرانسوی  معرفی کرد و اعلام نمود که وی در لیست افراد تحت نظر نهادهای امنیتی فرانسه نبوده است اما   در ارتباط با جرایمی مانند خشونت و سرقت در لیست  سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی فرانسه قرار داشت. همزمان، پلیس با یک نفر مظنون به حمله تروریستی در نزدیکی محل حمله کامیون که در یک رستوران پناه گرفته بود، درگیر و فرد مظنون کشته شده است. براساس گزارش‌ها از فرانسه، آتش‌سوزی یک کامیون حمل مواد آتش‌بازی در کنار برج ایفل نیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. با توجه به امکان تکرار این حمله تروریستی و یا سناریوهای دیگر تروریستی پلیس به مردم سایر شهر‌ها هم هشدار داده است. پلیس فرانسه با اعلام شماره تلفنی از مردم فرانسه خواست تا هرگونه مورد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند.همچنین پلیس فرانسه از مردم خواست تا از انتشار فیلم و عکس‌های این حادثه وحشتناک که «حاوی تصاویر دلخراش و غمبار است» در شبکه‌های اجتماعی اجتناب کنند.
بی‌بی‌سی در گزارشی از صحنه حمله به نقل از یک شاهد عینی آورده است «دور تا دور جسد کشته‌شدگان و بدن زخمی‌ها روی زمین است و هوا بوی خون می‌دهد.»رسانه‌های فرانسه گزارش کردند که در میان کشته‌شدگان افرادی با ملیت فرانسوی، آمریکایی، فلسطینی، بریتانیایی، تونسی و الجزایری شناسایی شده‌اند.
موضع دولت فرانسه
بلافاصله بعد از این عملیات ترویستی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، با نیمه‌کاره گذاشتن سفر خود به جنوب این کشور به پاریس برگشت و در جلسه ستاد بحران در وزارت کشور شرکت کرد. وی بعد از این نشست با اعلام اینکه ما در حال جنگ با تروریسم هستیم  حالت فوق‌العاده در این کشور را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرده و 18 هزار نیروی ذخیره را برای کمک به برقراری امنیت فراخواند. این در شرایطی است که فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه گفته بود که وضعیت فوق‌العاده پس از 26 جولای یعنی 5 مرداد تمدید نخواهد شد. وی همچنین اعلام کرد برای مقابله با عاملان چنین حملاتی فرانسه مبارزه با تروریسم را در عراق و سوریه با شدت بیشتری ادامه خواهد داد. وزرات کشور فرانسه نیز سه روز عزای عمومی اعلام کرد. مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه نیز بار دیگر تاکید کرد ما در وضعیت جنگی به سر می‌بریم و تروریست‌ها هدفشان ایجاد رعب و وحشت در میان مردم است. در حالی که تا لحظه تنظیم این خبر داعش رسما مسئولیت این جنایت را بر عهده نگرفته اما طرفداران این گروه تروریستی تکفیری خوشحالی خود را نسبت به حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه از طریق شبکه‌های اجتماعی نشان دادند. در یک پیام منتشر شده در توییتر از سوی طرفداران داعش نوشته شده است: تعداد کشته‌های  صلیبیون فرانسوی و کفار گناهکار در فرانسه به بیش از 62 نفر رسیده است.
هشدار پوتین به غرب
بسیاری از مقامات کشورها از جمله ایران این حمله را محکوم کردند پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز با محکوم کردن این جنایت ضمن هشدار به غرب تاکید کرد تنها راه مبارزه کارآمد با پدیده شریرانه و رو به گسترش تروریسم در جهان، پایان دادن به معیارهای دوگانه و برخورد قاطع علیه تروریست‌ها است.
به گزارش ایرنا، در پیام پوتین به فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه آمده است: روسیه تاکنون بارها اعلام کرده که رویکرد تقسیم تروریسم به بد و خوب و استفاده ابزاری از آنها از سوی برخی کشورها، سبب گسترش این پدیده و افزایش مخاطرات آن در سراسر جهان می‌شود. بر اساس آخرین گزارش‌ها دولت‌های اسپانیا،آلمان و بلژیک نیز تدابیر امنیتی را در شهرهای خود تشدید کرده‌اند.