kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

گفت‌وگوی مشعل و اردوغان درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل!

یک روزنامه صهیونیستی مدعی شده که رئیس‌جمهور ترکیه و خالد مشعل در دیدار اخیر خود روی مسئله آشتی و عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت‌وگو کرده‌اند.


روزنامه یدیعوت آحارونوت در این‌باره نوشته، «رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در اسلامبول با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد تا راه‌های آشتی با اسرائیل و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را مورد بررسی قرار دهند.»این دیدار درحالی برگزار شده که رژیم صهیونیستی اخیراً در چارچوب مذاکرات خود با ترکیه برای عادی‌سازی روابط میان طرفین، خواستار محدود شدن فعالیت‌های حماس در ترکیه شده بود اما «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده که آنکارا به دیدارهای خود با حماس و رهبران آن ادامه می‌دهند و این مسئله را مانعی بر سر راه عادی‌سازی روابط نمی‌داند.
مشعل چهارشنبه گذشته از ترکیه و مقامات آن به خاطر حمایت‌شان از مسئله فلسطین و مشروط کردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به لغو محاصره غزه تقدیر و تشکر کرده بود اما «ظاهراً» به نظر می‌رسد که اردوغان در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از شرط لغو محاصره غزه هم گذشت کرده است.برخی تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی دعوت از مشعل برای سفر به ترکیه آن هم همزمان با سفر یکی از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی به اسلامبول که پس از 6 سال صورت می‌گیرد، در راستای همین هدف ترکیه یعنی عادی‌سازی روابط با اسرائیل و رضایت حماس بر این مسئله صورت گرفته است.
به ویژه آنکه «برخی» از سران گروه‌های فلسطینی طی ماه‌های اخیر تحرکاتی نیز برای نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی انجام داده بودند که نمونه بارز آن همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمودعباس با رژیم صهیونیستی است.روزنامه ترکیه‌ای حریت نیز هفته گذشته اعلام کرد که ترکیه و رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) رسماً از توافق خود برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خبر می‌دهند. این توافق میان آنکارا و تل‌آویو برای پر کردن شکافی است که در سال 2011 در جریان حمله به کشتی مرمره و کشته شدن 9 تبعه ترک از سوی رژیم صهیونیستی ایجاد شد. از سوی دیگر محافل صهیونیستی فاش کردند که رئیس موساد اخیراً در دیدار با رئیس‌ سرویس اطلاعات و امنیت ترکیه درباره فعالیت‌های حماس در این کشور گفت‌وگو کرده است!