kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۵۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

نیرو‌های عراقی به پشت دروازه‌های موصل رسیدند

نیروهای مسلح عراقی در ادامه پیشروی‌های خود موفق شدند به دروازه‌های موصل برسند. موصل آخرین مقر داعش در عراق است.



بلافاصله پس از آزادسازی شهر مهم  فلوجه، عملیات آزادسازی موصل به عنوان مرکز تروریست‌های داعش در عراق شروع شد. هنوز مدت زمان زیادی از آغاز این عملیات نگذشته که خبر رسیده نیروهای عراقی به سرعت در حال پیشروی هستند. در این رابطه فرماندهان نظامی عراق جمعه شب اعلام کردند که نیروهای عراقی، پس از آزادی ناحیه «مکحول»، به یک کیلومتری شهر «الشرقاط» شمالی‌ترین نقطه استان صلاح‌الدین در مرز استان نینوا رسیده‌اند که کارشناسان نظامی از آن به عنوان دروازه موصل یاد می‌کنند. به گزارش ایرنا، «سرلشکر عبدالغنی الاسدی» فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد نیروهایش در روز جمعه به یک کیلومتری «الشرقاط» رسیدند و پشت دروازه این شهر مستقر شده‌اند. وی تاکید کرده ناحیه مکحول در حدود 35 کیلومتری جنوب الشرقاط روز جمعه آزاد شد و از آنجا تا تقاطع «الزویه» از لوث نیروهای گروه تروریستی تکفیری داعش پاک شده است. الشرقاط واقع در 270 کیلومتری شمال بغداد و حدودا 100 کیلومتری شمال تکریت مرکز استان صلاح‌الدین از جمله شهرهای راهبردی است که نیروهای عراقی برای نخستین بار ظرف 24 ماه گذشته به نزدیکی‌های آن رسیده‌اند.  در همین ارتباط، «صلاح الدین احمد الجبوری»، استاندار صلاح الدین عراق هم با اشاره به آزادسازی مرکز ناحیه «مکحول» آن را «عاملی مهم» برای آزادسازی «الشرقاط» از چنگال داعش دانسته و تاکید کرده«پیروزی در این منطقه نزدیک است.»
به گفته «الجبوری»، «پیروزی بزرگ و آزادسازی شهر اشغال شده الشرقاط به زودی انجام خواهد شد». استاندار صلاح‌الدین از یگان‌های نظامی و بسیج مردمی عراق که برای پاکسازی عراق از چنگ گروه‌های تروریستی داعش در حال جانفشانی هستند، قدردانی کرد و پیروزی‌هایشان را به آنان تبریک گفت.
از سوی دیگر، درگیری‌ها در شمال عراق در حالی جریان دارد که نیروهای عراقی برای پاکسازی بخش شمالی فلوجه معروف به فلوجه قدیم، همچنان سرگرم نبرد کوچه به کوچه در این شهر هستند. پس از آزادساری فلوجه، هنوز برخی مناطق به ویژه الجولان در شمال غرب شهر فلوجه از وجود عناصر پراکنده داعش پاکسازی نشده است.