kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند

زلزله سیاسی در انگلیس /فروپاشی در کمین اتحادیه اروپا

مردم انگلیس در رفراندوم تاریخی روز پنجشنبه رای به خروج از اتحادیه اروپایی دادند؛ رایی که به گفته کارشناسان می‌تواند اتحادیه اروپا را یک گام دیگر به فروپاشی و تجزیه نزدیکتر کند.



سرویس خارجی-

سرانجام کابوسی که خواب را از چشم مقامات دولت انگلیس و اتحادیه اروپایی ربوده بود محقق شد و روز پنجشنبه 3 تیر ماه،  مردم پادشاهی متحد انگلیس (انگلستان، ولز، اسکاتلند،‌ ایرلند شمالی) در یک رفراندوم تاریخی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند به این ترتیب اروپا یکی از وزنه‌های مهم سیاسی و اقتصادی خود را از دست داد. نتیجه نهایی شمارش آرا نشان می‌دهد که طرفداران خروج با تقریبا 4 درصد آرای بیشتر به پیروزی رسیده‌اند. چهار درصدی که هم انگلیس و هم اروپا را تکان خواهد داد.
بسیاری از رسانه‌ها، سیاستمداران و مقامات اروپایی به نتایج همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و آن را «روزی تلخ برای اتحادیه اروپا» ارزیابی کرده‌اند. در طرف مقابل اما، نتایج این همه‌پرسی موجی از شادی را در بین جنبش‌های ملی‌گرای مخالف اروپا ایجاد کرده و جان تازه‌ای به آنها بخشیده است.
دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس بلافاصله پس از اعلام نتایج نهایی در صفحه تلویزیون ظاهر شد و گفت: «باید به خواست مردم احترام گذاشته شود.» وی با بیان اینکه «انگلیس به رهبری جدید نیاز دارد» گفت: «ما نیاز داریم که یک نخست وزیر جدید در ماه اکتبر (مهرماه) بر سر کار آید.» و بدین ترتیب زلزله سیاسی انگلیس نخستین قربانی خود را گرفت.
اما استعفای کامرون تنها نشانه بروز سونامی در اتحادیه اروپا و انگلیس نبود. بلافاصله پس از مشخص شد نتایج رأی‌گیری، ارزش پول رسمی این کشور (پوند) 10 درصد سقوط کرد. رویدادی که از سال 1985 تاکنون بی‌سابقه است.انتشار نتایج همه‌پرسی بسیاری از بازارهای مالی جهان را نیز  شوکه کرده است. شاخص سهام در بازارهای آسیایی با افت شدیدی روبه‌رو شده و قیمت جهانی نفت نیز با کاهش چشمگیری همراه شده است. رأی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قیمت جهانی طلا را نیز بیش از 8 درصد افزایش داد و قیمت هر اونس طلا به بیش از 1358 دلار رسیده است.
فرانسه و هلند
در نوبت همه‌پرسی
به باور کارشناسان موج‌های سهمگین این همه‌پرسی به زودی به دروازه‌های سایر کشورهای اروپایی نیز خواهد رسید و موج استقلال‌طلبی در اروپا را گسترش خواهد داد. درست به همین دلیل است که رهبران اروپایی به شدت از این همه‌پرسی ناراحت هستند و مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا آن را به «حماقت» تشبیه کرده است. به باور کارشناسان  نتایج این همه‌پرسی عملا فرایند فروپاشی اتحادیه اروپا را کلید زده است. پیش از این  نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که حدود نیمی از رای‌دهندگان در ۸ کشور اتحادیه اروپا خواستار برگزاری همه‌پرسی شبیه انگلیس برای ادامه عضویت در این اتحادیه هستند. حال این همه‌پرسی آنها را مصمم به پیگیری برگزاری رفراندوم‌های مشابه خواهد کرد. در همین راستا بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج همه‌پرسی  رئیس حزب راست‌ افراطی فرانسه با استقبال از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواستار برگزاری همه‌پرسی مشابه در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی شد. در هلند نیز احزاب ملی‌گرا خواستار برگزاری همه‌پرسی مشابه شدند. معاون رئیس حزب ضد یوروی آلمان نیز از تصمیم انگلیسی‌ها برای خروج از اروپا تمجید و تاکید کرد که از شادی گریه کرده است. ««نایجل فاراژ» رهبر حزب استقلال انگلیس نیز اروپا را پیکری «رو به موت» توصیف کرد و گفت امیدوار است که انگلستان تنها کشوری نباشد که از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. سوئد، اتریش و ایتالیا کشورهایی بودند که او گفت ممکن است در آینده از جمع 27 کشور باقی‌مانده خارج شوند.
گفتنی است، اتحادیه اروپا به عنوان یک شخصیت حقوقی قدرتمند وارد معادلات جهانی می‌شد و اکنون یکی از پایه‌های قدرتمند آن خارج شده است. به عبارتی با خروج این کشور از اتحادیه اروپا یک کانون زورگویی در جهان آسیب جدی می‌بیند.
بریتانیای صغیر
در  داخل انگلیس نیز برخی کارشناسان بر این باورند این همه‌پرسی به فروپاشی انگلیس منجر خواهد شد چرا که در میان کشورهای پادشاهی  انگلیس  مردم  اسکاتلند و ایرلند شمالی در همه‌پرسی برخلاف مردم انگلیس به ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. مسأله‌ای که می‌تواند بار دیگر مباحث مرتبط با استقلال کامل این دو  اقلیم را از انگلیس مطرح سازد.  مقامات اسکاتلند که بخشی از «پادشاهی متحد بریتانیا» محسوب می‌شود پیش از این  تهدید کرده بودند که در صورت رای مثبت مردم به این رفراندوم برگزاری همه‌پرسی درباره استقلال اسکاتلند از انگلیس اجتناب ناپذیر خواهد بود. در همین راستا «نیکلا استورژن»وزیر اول اسکاتلند در اولین  واکنش به نتیجه این  همه‌پرسی تاکید کرد برگزاری همه‌پرسی دیگری درباره استقلال اسکاتلند محتمل است.