kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
منابع خبری اعلام کردند

سلب تابعیت شیخ عیسی‌ قاسم به دستور آمریکا بود

نامه لو رفته پادشاه عربستان به آل‌خلیفه که خواستار اقدام علیه شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین شده است در کنار گزارش‌های منتشر شده درباره نقش آمریکا در ماجرای سلب تابعیت وی نشان می‌دهد که این توطئه با همکاری عربستان و چراغ سبز آمریکا و چند کشور دیگر انجام شده است.

سرویس خارجی -

روی نامه تاریخ 95/3/31 (1427/9/24 ه.ق) درج شده که نشان می‌دهد دقیقا در همان روزی که آل‌خلیفه تصمیم به لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم می‌گیرد، نامه‌ای از پادشاه عربستان دریافت کرده است.
منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند که رهبر شیعیان بحرین به احتمال زیاد به کشورهای ایران و لبنان تبعید خواهد شد.
در این نامه که شبکه خبری العالم آن را منتشر کرده، سلمان به حمد بن عیسی توصیه می‌کند «همه اقدامات لازم را علیه شیخ عیسی قاسم» اتخاذ کنند.
پادشاه عربستان همچنین به شاه بحرین اطمینان خاطر داده از همه اقدامات برای حفظ امنیت و ثبات این کشور استفاده کند. هنوز مقامات سعودی به این نامه واکنش نشان نداده‌اند.
دولت بحرین روز دوشنبه تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور را سلب کرد که با واکنش‌های شدیدی در سطح داخلی و خارجی روبه‌رو شده است.
فعالان بحرینی تاکید کردند که فشارها بر مردم بحرین پس از سفر اخیر «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا به این کشور تشدید یافته و سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم هم با چراغ سبز آمریکا و آل سعود صورت گرفته است.
شیخ «عبدالله الدقاق» نماینده شیخ عیسی قاسم هم گفته رژیم آل‌خلیفه با همکاری عربستان و پشتیبانی انگلیس اقدام به سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم کرده است تا بدین ترتیب نقش روباه پیر نیز در این ماجرا نمایان شود.
وی گفت: «پس از شکست‌های پی‌درپی عربستان در منطقه و شکست این کشور در فلوجه، سعودی‌ها از رژیم بحرین خواستند تا از شیعیان انتقام بگیرد، این رژیم نیز برای وارد کردن یک ضربه بزرگ به مردم، شیخ عیسی قاسم را هدف قرار داد و تابعیت بحرینی او را سلب کرد. آنان سعی دارند با این اقدام او را زندانی و یا تبعید کنند تا به این وسیله به شیعیان فشار بیاورند.»
عبدالله الدقاق تصریح کرد،‌این اقدام آل‌خلیفه هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و ملت بحرین همچنان پایداری کرده و از رهبر مجاهد خود شیخ عیسی قاسم پشتیبانی خواهند کرد.
ادامه تظاهرات و تحصن کفن‌پوشان
هزاران نفر از مردم بحرین‌ برای سومین روز متوالی در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم تجمع و اعلام کردند که این مکان را ترک نمی‌کنند و تسلیم تهدیدهای آل‌خلیفه نیز نمی‌شوند.
شماری از تظاهرکنندگان در حالی که کفن‌ پوشیده بودند، علیه آل‌خلیفه شعار می‌دادند.
این در حالی بود که نیروهای امنیتی آل‌خلیفه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به آنان حمله‌ور شدند و گاز اشک‌آور به سوی آنها پرتاب کردند.
خیابان‌های منامه و دیگر شهرهای بحرین اکنون صحنه درگیری میان مردم و نیروهای آل‌خلیفه است و تظاهرکنندگان با پرتاب کوکتل مولوتوف نیروهای امنیتی را وادار به عقب‌نشینی می‌کنند، مناظر خیابان‌ها با برخاستن دود و آتش گسترده به صحنه‌ جنگ‌های خیابانی تبدیل شده است.
نیروهای امنیتی آل‌خلیفه عصر روز سه‌شنبه نیز به دفتر شیخ عیسی قاسم در غرب منامه یورش بردند و برخی وسایل دفتر او را با خود بردند.
مردم بحرین از همان روز لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم اعلام کرده‌اند؛ پایان حکومت آل‌خلیفه فرا رسیده و این رژیم با این اقدام، عمر خود را کوتاه‌تر کرده است.
به نظر می‌رسد فشار بر مردم بحرین و به ویژه شیعیان از سوی آل‌خلیفه نتیجه عکس داده و این رژیم دیکتاتور بیش از پیش تحت فشار مردمی قرار گرفته است. از سوی دیگر واکنش‌های جهانی نسبت به این اقدام توطئه‌آمیز همچنان ادامه دارد.
در همین رابطه شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم پایان حکومت آل‌خلیفه خواهد بود.
«سید عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز گفت، لازم است که سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مداخله‌کنند تا جلوی اقدامات مستبدانه در بحرین را بگیرند.
وی افزود، چگونه می‌توان پذیرفت که از یک شخصیت عالم در طراز آیت‌الله شیخ‌عیسی قاسم سلب تابعیت شود؟!
آیت‌ا‌لله «شبیر النجفی» از مراجع تقلید عراق هم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را به اقدام صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق علیه مراجع عراق تشبیه و آن را محکوم کرد.
دیده‌بان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که غرب چشمانش را به روی لغو تابعیت روحانی شیعه بسته است. رسانه‌های لبنانی نیز اعلام کردند آل‌سعود و آل‌خلیفه بر لبه پرتگاه هستند و دامن زدن به چنین مسائلی موجب زمین‌‌گیر شدن آل‌سعود و آل‌خلیفه خواهد شد.
واکنش‌های جهانی علیه آل‌خلیفه همچنان ادامه دارد.